Gå til innhold

CF som SSD istedenfor 1.8" HDD (Dell X1)


Anbefalte innlegg

Det skal testes litt meir, men eg har bare USB2 kortleser og ein pcmcia leser, USB lesaren bør ikkje vera noke flaskehals, mens den pcmcia saken er tragisk. Men eg glømte å ta med lader til laptopen min, så det heile får vente til eg er på beina igjenn ein gang i neste veke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skuffende testing dette her!

 

Kortet er nå koblet rett på en ide kabel i en annen maskin, og følgende resultater som ikkje varierte stort ved flere kjøringer. Er absolutt noe rart med skrive hastigheten; Dette var riktig nok en test mot et ext3 filsystem, mountet med -o noatime.

 

Har ingen ikkje-virtueller windows bokser å teste mot, men lite optimistisk der... Pokker så synd, ingenting å utsette på lesehastigheten og søketiden!

 

root@deskbear:/mnt# time dd if=zero of=/dev/zero bs=64k

16384+0 records in

16384+0 records out

1073741824 bytes (1.1 GB) copied, 24.5742 seconds, 43.7 MB/s

 

real 0m24.580s

user 0m0.020s

sys 0m1.568s

root@deskbear:/mnt# time dd of=zero if=/dev/zero bs=64k count=16k

16384+0 records in

16384+0 records out

1073741824 bytes (1.1 GB) copied, 138.017 seconds, 7.8 MB/s

 

real 2m18.323s

user 0m0.020s

sys 0m1.816s

Lenke til kommentar

Ja, dette var 16GB Transcend, men eg føler meg rimelig sikker på at 8GB med 266X vil være noe raskere, og at det er noe finurlig med dette 133X kortet som i teorien er på steroider når det leverer >40MB/s lesehastighet..

 

Kortet mitt fra digitalimpulse sklei rett gjennom tollen og kostet totalt $96..! Bare synd det ikkje var verdt det :(

Lenke til kommentar

betalte gjennom google checkout, og fekk gratis USPS 1st class frakt - og ikkje noke tull med scanning av pass og kredittkort som blei nevnt i den andre tråden.

 

http://www.mydigitaldiscount.com/SPD/trans...-1189545879.jsp

 

edit: bonnie++ test av 16GB kortet

 

bjorn@deskbear:/mnt$ time sudo bonnie++ -s 4096 -r 2048 -u 0 -d /mnt
Using uid:0, gid:0.
Writing with putc()...done
Writing intelligently...done
Rewriting...done
Reading with getc()...done
Reading intelligently...done
start 'em...done...done...done...
Create files in sequential order...done.
Stat files in sequential order...done.
Delete files in sequential order...done.
Create files in random order...done.
Stat files in random order...done.
Delete files in random order...done.
Version  1.03       ------Sequential Output------ --Sequential Input- --Random-
                   -Per Chr- --Block-- -Rewrite- -Per Chr- --Block-- --Seeks--
Machine        Size K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP  /sec %CP
deskbear         4G  5164  20  5847   0  4467   1 19112  60 25254   5 566.4   2
                   ------Sequential Create------ --------Random Create--------
                   -Create-- --Read--- -Delete-- -Create-- --Read--- -Delete--
             files  /sec %CP  /sec %CP  /sec %CP  /sec %CP  /sec %CP  /sec %CP
                16  3417  95 +++++ +++ +++++ +++  3722  98 +++++ +++ 12422  99
deskbear,4G,5164,20,5847,0,4467,1,19112,60,25254,5,566.4,2,16,3417,95,+++++,+++,+++++,+++,
722,98,+++++,+++,12422,99

real    48m22.881s
user    4m44.218s
sys     0m59.380s

 

Endret av bjorn.e
Lenke til kommentar

Jeg kom akkurat tilbake fra Posten med flashkortet og 1.8" overgangen lå i postkassen. Jeg ble forresten nesten påkjørt i et kryss også, så dette bør bli bra. Jeg ser ikke min gamle 8-in-1 kortleser, så det blir testing direkte i maskinen. Først må jeg bare koble DVD-brenneren i hovedmaskinen og brenne ut Ubuntu + Windows 2000, og så skal dere få se tallene jeg får.

Lenke til kommentar

Akkurat ja..

Det er en fordel å dobbeltsjekke ting som tar én uke i posten.

 

Jeg kjøpte et CF -> 1.8" IDE adapter av denne typen:

a289_1.JPG

 

Men trenger et CF -> 1.8" IDE adapter av denne typen:

Compact_Flash_to_1.8__Hitachi_HDD_Adapter_main.jpg

 

Det første som jeg er kjøpt er til Toshiba 1.8" mens det siste er til Hitachi 1.8". :)

 

Men dersom noen ønsker flashdisk i sin iPod er det bare å si fra.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

ai! kjipt det der! men bare én uke i posten - er det med ekspress frakt, eller vanlig flypost? Pakkene mine tar oftest 2 uker :(

 

nokså sikker på at du kan benytte en 2.5" overgang også, samme pinout på 1.8" fra hitachi som på vanlige 2.5". Fordelen med det 1.8" adapteret er vel monteringshull.

Lenke til kommentar

Frakt fra utlandet tar normalt 2-10 dager med overvekt på omtrent 6-7 dager med mindre den norske tollen tar tak i den. Da ser jeg gjerne leveringstider opp mot to uker. Ting fra england har jeg mottatt på under 48 timer.

 

Jeg velger alltid billigste leveringsalternativ.

 

Jeg har gjort litt mer research og har funnet ut at jeg bør kjøpe et Addonics dual CF->2.5" adapter. Jeg har funnet det til $29 + $25 (porto), $22 + $50 og 25 + 75 euro, så det blir dyrt uansett.

Lenke til kommentar
har du høyde til to CF kort må vel dette adapteret passe i både lomme bok og lengde/bredde muligens?

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...em=360015379552

 

Det står DMA på PCB, men ..

 

Hemz... Gutter, gutter ;) Å betale hele $2 for denne + frakt er totalt unødvendig, sjekk her: http://www.dealextreme.com/products.dx/cat...y.313~search.cf

 

Dealextreme har gratis frakt men dessverre ingen dual variant though. Jeg anbefaler å kjøpe alle variantene de har (Så har du dem) og sjekke hvem som er best for deg. En master slave sak burde jo være mulig å få til...

Endret av Largie
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg fikk forresten endelig en pakke fra Hong Kong tirsdag og i går satt jeg flashkortet inn i laptoppen og installerte Windows 2000 som gikk akkurat som normalt. Jeg har ikke kjørt W2k på denne maskinen før, så jeg vet ikke om oppstarten går raskt, men den starter litt raskere enn XP som er et veldig godt tegn.

 

I en ren kopiéringstest fra c:\ til c:\ av én fil får jeg omtrent 8MB/s. I HD Tach får jeg random access på 0.5 ms, burst speed på 41.2 MB/s og stabil average read på rett under 39 MB/s.

 

Så prøvde jeg Iometer som gir veldig merkelige tall. Ved å gjøre akkurat det som er beskrevet i manualen og ved å bruke tallene HW.no akkurat brukte i siste test får jeg disse tallene:

 

http://www.hardware.no/artikler/ocz_sata_ssd_64_gb/48948/4

 

IO/s : 330

Sekvensiell skriv : 69 MB/s

Sekvensiell les : 81 MB/s

 

Ellers er det litt vanskelig å vite hvilke deler av hastighetsoppdateringen som kommer av å bytte ut disken med flash og hvilke som kommer av å oppgradere fra XP til W2k. All bruk av W2k's shell ( explorer.exe ) er et lyn i forhold til det i XP, men slik er det er normal oppførsel uavhengig av disk.

 

Nå skal jeg bare migrere over til den nye disken i løpet av neste uke før jeg er trygg nok til å formatere 1.8" disken og legge W2k inn som backupdisk/backup-OS. ( Maskinen jeg bruker på jobb, så jeg ønsker null nedetid om f.eks Windows/disk/filsystem krasjer )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...