Gå til innhold

Hvordan organiserer du Fimene fra kamera på PCn.?


Anbefalte innlegg

Nå begynner det å bli en del filmer på pcn, men jeg klarer ikke å finneut/bestemme meg for hvordan man best kan organisere fimene for god oversikt, praktisk, osv...

 

Nå ligger alle overføringene fra DV-tapene i en mappe som kalles "RÅ FILM" å de ferdige filmene i Egen mappe... Så ligger det forskjellig rart rundt omkring, så er en disk full å liger noe på en annen osv... Så synes ikke det er serlig ryddig på noen måte... :hrm:

 

 

Så hvordan har du det.?

Når jeg vet hvordan ska jeg dedikere en egen STØRRE harddisk til filmene...

 

(gjerne også hvordan du navngir filmene om du har system på det også...)

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikkje laga anna enn snowboardfilmar, og berre eit par av dei, men eg gjer det slik:

  • Ei hovudmappe, der alle filer assosiert med prosjektet ligg.
  • Opptaka er ordna i mapper, anten etter personar, eller etter stad, dato og "anledning".
  • Andre undermapper for t.d. lyd og grafikk.
  • Klippa er namngitt med initialane til personane, og trikset som vart gjort.
  • Den ferdige filmen plar eg spele inn på DV-tape, i tillegg til lage ein DVD med menyar.

Om det er ein kortfilm e.l., kan det kanskje vere lurt å organisere klippa etter scene, og namngje dei slik at du veit kva det klippet inneheld. Les dette, der finn du kanskje nokre tips og.

Lenke til kommentar

Siden jeg bruker Avid Liquid 7 som holder orden på allt som importeres til prosjektet så er det noe jeg ikke trenger å tenke på, bare peke til media/render mappene på Raid arrayet og vips full oversikt over allt. Kan omtrent ikke utrykkes med ord hvor mye tid man sparer på at programmet selv holder orden på ALLT av media filer når arrayet har plass til 1,5TB(intill 3TB med flere disker)...da begynner det å bli ett par...filer å holde orden på :cool:

 

av navn blir det noe sånnt som dette:

 

Prosjekt/tapenavn.årstall.tapenr(evnt en a,b,c osv. for hvilket kameea det er snakk om etter tapenr)

 

Feks:

Sykkel.2005.tape26B

 

Ellers, ta vare på råtape ikke spill over. Hardisker har en lei tendens til å dø av og til, dv taper er billig og holder lenge.

Lenke til kommentar

1000 hjertelig for svar.

 

i går takket 10.000rpm HD`n som jeg bruker på redigering å lagring for seg... :mad:

Heldigvis er det ikke lenge siden jeg sikerhetskopierte å trenger bare å overføre Jule-tapen igjen så har jeg alt... :whistle: pjuh...

 

Tror det blir dedikerte Mapper etter hvert Prosjekt med både råfilm & klipp & Det ferdige resultatet...

 

Brukere dere å ta vare på image av DVD`n.? Tar for mye plass....?

 

Tar altid vare på den originale DV-tapen, super backup, noen som vet levetiden på en DV-tape som ikke brukes...? Ca, varierer sikkert veldig det også som en dvd-r...... :hmm:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Siden jeg bruker Avid Liquid 7 som holder orden på allt som importeres til prosjektet så er det noe jeg ikke trenger å tenke på, bare peke til media/render mappene på Raid arrayet og vips full oversikt over allt. Kan omtrent ikke utrykkes med ord hvor mye tid man sparer på at programmet selv holder orden på ALLT av media filer når arrayet har plass til 1,5TB(intill 3TB med flere disker)...da begynner det å bli ett par...filer å holde orden på :cool:

 

av navn blir det noe sånnt som dette:

 

Prosjekt/tapenavn.årstall.tapenr(evnt en a,b,c osv. for hvilket kameea det er snakk om etter tapenr)

 

Feks:

Sykkel.2005.tape26B

 

Ellers, ta vare på råtape ikke spill over. Hardisker har en lei tendens til å dø av og til, dv taper er billig og holder lenge.

5370268[/snapback]

 

Hvordan gjør du det med backup? Selv begynner det å bli mye GB med film, og sliter litt med å finne backup-løsning som jeg er fornøyd med.

 

Edit: Jeg mener; gjør du noe i TILLEGG til å beholde tapene.

Endret av H@@kon
Lenke til kommentar

Nå ser det ut til at jeg ikke får satt opp raid slik jeg ønsker på Hovedkortet jeg har med det første, så da må jeg "klare" meg med 1tb lagring, uten raid.

Siden asus ikke har support som kan svare på veldig tekniske spørsmål så skal jeg ringe å plage mpx sin support litt idag :p som ett siste forsøk.

 

Det er vel ingen økonomiske backupalternativer for oss dødlige med dyr hobby, annet enn disk->disk backup. Anser Raid som god nok backup, har enda til gode å komme over virus som ødelegger for filene til Liquid eller videoredigerings programmer generellt sett. Eller dvs. backup av det ferdige prosjektet er jo ikke så stort så da ville det vært feks. tape eller spille tilbake til dvtapen som gjelder.

Lenke til kommentar

Jeg har også tenkt på Raid, men som flere påpeker: dette er ikke noe backup. Skal man være sikker (noe som jeg ser blir mer og mer viktig ettersom datamengden min øker) så må man ha en ekstern kopi oppbevart et annet sted enn "inni" datamaskinen.

 

Jeg har tenkt litt på tape-backup i tillegg, men det koster. Hvis harddiskene går istykker så forsvinner sinnsykt mye arbeid. Og etter å ha kikket litt på forumet til hardware.no så er det minst en melding om dagen ala "jeg har plutselig mistet 130GB".

 

Men det ser ut som om jeg også må belage meg på disk-til-disk kopiering jeg også, det er ihvertfall det mest økonomiske.

Lenke til kommentar

Raid er ikke backup nei, men sjansen for å miste data pga. diskfeil er lav til vanlig og enda lavere ved bruk av feks. Raid5/10. Enda høyere nivåer vil gi enda bedre sikkerhet.

 

Man kan aldri, og jeg mener aldri, beskytte seg mot noe 100%, punktum finale. Disker kan gå i stykker, taper kan gå i stykker, safen man evnt la en tape i kan gå i stykker om huset brenner ned, banken kan bli ranet osv.. :p

 

Skulle man miste data som er verdt mye penger så kan ibas trylle fram mye, men det koster....

 

Tape backup av ferdige prosjektet er det eneste aktuelle som er overlevebart økonomisk for oss dødlige.

 

Tapebackup av filer på pcn + rådvtaper -> inn i en relativt brannsikker safe må jo være ultimate for oss paranoide :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...