Gå til innhold

Støy fra vifte til grafikkort?


patro

Anbefalte innlegg

Det er viktig for meg å finne en støysvak bærbar og i den anledning lurer jeg på følgende angående grafikkort -

 

Vil man oppleve mer støy med et integrert skjermkort enn med et separat skjermkort - gitt de samme oppgavene?

 

I denne tråden https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=472860&hl= påstås det at GPU'er i bærbare er vifteløse - stemmer dette?

 

For å være litt konkret: Vil det være hørbar forskjell på disse to maskinene ved vanlig surfing/tekstbehandling?

 

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...&view=techinfos

 

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...&view=techinfos

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+8745264

Tror ikke du vil høre stort forskjell her nei.. Grafikkortene i bærbare er vifteløse ja, jeg har hvertfall ikke sett noe annet. Unngå integrert grafikkminne hvis du kan.

Endret av Slettet+8745264
Lenke til kommentar

Et kraftig grafikkkort vil normalt generer mer varme som må transpoteres bort. Alt avhengig av kjøleløsningen/vifte konstruksjonen til produsenten vil man kunne få mer støy. I tillegg vil det kunne gå ut over batterilevetiden. Man må vurdere behovet for rask 3D grafikk kontra støy og redusert batterilevetid.

Lenke til kommentar

Laptoper med onboard skjermkort og en lav-effekts-CPU (Pentium M f.eks) har gode forutsetninger for å være meget stille.

 

Laptoper med eget skjermkort av noe kraftigere grad og en lav-effekts-CPU kan nok rett og slett ikke bli stille når den er under full load i spill og lignende.

 

 

Jeg har sett mange som har kommentert at deres laptop med X600, X700 eller X800-grafikk får viftestøy når den er tilkoblet strøm. Dette er grunnet Atis PowerPlay, som er en funksjon i Radeon Mobility-driveren. Den står default til å klokke ned skjermkortet ved lavt batterinivå, balansere klokkefrekvensen på skjermkortet ved normalt/godt batteri, og å kjøre på fullt så fort du kobler til strøm. Bruker man hodet, lar man PowerPlay stå på minimum hele tiden, for å så skru den opp på fullt kun når man skal spille. Dermed blir min laptop med X700-grafikk helt stille under normal drift.

 

 

Vil man oppleve mer støy med et integrert skjermkort enn med et separat skjermkort - gitt de samme oppgavene?

Her har du vel blandet litt på rekkefølgen av grafikkortene vel?

 

 

For å svare på ditt siste spørsmål, så vil den første lage litt viftesus når den er tilkoblet strøm uansett, med mindre du selv justerer med Ati PowerPlay. Den siste modellen skal normalt sett være stille uten å måtte justere på noe.

 

 

Prosessor og skjermkort i bærbare har gjerne en flat kjøleribbe oppå seg, som grener seg ut i mange kjølefinner mot utgangen der hvor vifta sitter. Dermed har man som oftest kun en vifte som kjøler både prosessor og skjermkort.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...