Gå til innhold

Problemer med ny ekstern harddisk (250gb)


K.O.

Anbefalte innlegg

Trinnvis boot (step by step heter det kanskje på engelsk) betyr at windows laster en og en driver (skjermen har kun hvit tekst på svart bakgrunn som ved oppstart), og for hver driver får du spørsmål om du vil laste den eller ikke. Det er bare å svare ja på alle. På et tidspunkt vil pcen fryse og du har da navnet på driveren du akkurat lastet når dette skjedde.

 

Akkurat hva du skal trykke for trinnnvis boot kan variere. Du kan se i manualen, det står også nederst på skjermen når du booter i et øyeblikks sekund. Av og til står det bare at du skal trykke en tast for å få opp en meny.

 

Det slår meg nå når jeg leser at du har "gjenopprettet pcen" - regner med at du la inn windows på nytt - at du med xp har såkalte gjenopprettingspunkt, dvs. at du kan reversere til før du installerte noe. Hjelper deg lite når du har formatert, men kan være greit å vite til senere.

 

Nå er denne tråden såpass gammel at jeg husker ikke alt det er snakket om i farten, men sjekk gjerne at du ser disken/USB-devicen i bios (trykk DEL rett etter at du har skrudd på maskina for å gå inn i bios).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg gjenopprettet pc'en til et tidligere tidspunkt. Ergo: jeg har ikke formatert...

5660803[/snapback]

 

At det ikke virket forsterker mistankene mine om at det er noen low-level drivere som kicket inn når du bootet og fant ut at de ikke likte den eskterne disken.

 

Merkelig problem gitt :hmm:

 

Vel, sjekk i bios, prøv å få til en trinnvis boot. Skulle jeg feilsøke dette fra windows ville jeg begynt i non-plug and play devices i Device Manager, som jeg nevnte tidligere.

Lenke til kommentar

Her ser du menyen jeg får opp etter å ha trykket på f8:

 

Windows Advanced Options Menu

Please select an option:

 

Safe Mode

Safe Mode with Networking

Safe Mode with Command Prompt

 

Enable Boot Logging

Enable VGA mode

Last Known Good Configuration (your most recent settings that worked)

Directory Services Restore Mode (Windows domain controllers only)

Debugging Mode

 

Start Windows Normally

Reboot

Return to OS Choices Menu

 

Use the up and down arrow keys to move the highlight to your choice"

Lenke til kommentar

Ingen av de er hva du skal ha, mulig at valget ikke finnes i XP. Men Enable Boot Loogging kan gjøre samme nytten, på min w2k står det:

 

Enable Boot Logging:

"Starts Windows 2000 while logging all the drivers and services that were loaded (or not loaded) by the system to a file. This file is called ntbtlog.txt and it is located in the %windir% directory. Safe Mode, Safe Mode with Networking, and Safe Mode with Command Prompt add to the boot log a list of all the drivers and services that are loaded. The boot log is useful in determining the exact cause of system startup problems."

 

Også:

"the boot log is automatically created whenever a system is booted into Safe Mode. Also of note: if the file already exists, the new information will be appended onto the end."

 

Men det er ikke alltid det virker:

"After you enable boot logging to troubleshoot Windows 2000 startup issues, The Ntbtlog.txt file may not be written. If the computer stops responding (hangs) before Session Manager (Smss.exe) is initialized, the log file is not created because data cannot be committed from the registry to the file. "

http://support.microsoft.com/?kbid=275735

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...