Gå til innhold

Problemer med ny ekstern harddisk (250gb)


K.O.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har prøvd de punktene nå, men det fortsatt ikke. Har sendt spørsmål til produsenten, men de har ikke kommet med noe som hjelper. hor kan jeg laste ned drivere til usb-portene mine.....

5559924[/snapback]

 

Drivere bør du finne hos hovedkortleverandør om du ikke har satt i ekstra usb kort. Dersom du har flere usb porter prøv alle sammen. Forsøk også å fjerne annet usb utstyr og så annet pereferiutstyr. Du kan godt ha en interupt konflikt med en annen enhet. Sjekk hvilken irq usbporten bruker og hvis mulig endre denne. Eventuellt sjekke om du får endret irq på de andre enhetene som deler denne.

Det kan f.eks hende det er konflikt mellom mus og hd.

Lenke til kommentar
Drivere bør du finne hos hovedkortleverandør om du ikke har satt i ekstra usb kort. Dersom du har flere usb porter prøv alle sammen. Forsøk også å fjerne annet usb utstyr og så annet pereferiutstyr. Du kan godt ha en interupt konflikt med en annen enhet. Sjekk hvilken irq usbporten bruker og hvis mulig endre denne. Eventuellt sjekke om du får endret irq på de andre enhetene som deler denne.

Det kan f.eks hende det er konflikt mellom mus og hd.

5560095[/snapback]

 

Ok, skal prøve å koble ut mus og lignende nå, men hvor ser jeg hvilken irq usbporten, hva skal jeg isåfall endre den til?

 

Og hvor ser jeg hva slags hovedkort jeg har?

Endret av K.O.
Lenke til kommentar

Du har et MSI hovedkort modell MS-6585 - du finner drivere på msi.com.tw.

 

Du finner informasjon om drivere du allerede har på Control Panel - System: Device Manager, og også på Program - Tilbehør - System Tools - System Information. Sistnevnte viser deg også hvilke IRQer som brukes av hva pluss mye annet, inkludert en liste over ev. konflikter. Men nå er IRQ konflikter sjelden noe problem på w2k/XP.

 

Bootet du som foreslått i henholdsvis SafeMode og trinnvis?

 

Når du sier at du "installerte disken og alt virket fint", gjorde du:

a) en installsjon av noen drivere (f.eks. på cd)

b) bootet etter at du la inn driverne (eller virket disket med en gang og du la filene rett over uetn å boote)

 

Siden disket virket greit i en annen pc regner jeg med at du har fått ut filene, sørg nå alltid får å ha backup. Så dumt spørsmål kommer, hvis du installerte drivere, har du prøvd å avinstallere og reinstallere disse?

Lenke til kommentar

Var på den siden.....men fant ikke ut hva slags eller hvilken driver jeg skulle laste ned...

 

 

Har boota i safemode, men ikke trinnvis....Hvordan gjør man det??

 

Jeg bare kobla den til pc'en også funka den...

 

 

Nei, jeg har ikke filene mine, fordi den jeg overførte de til en annen ekstern harddisk som jeg skulle prøve å koble til min pc igjen. Men siden ingen av diskene funka gikk det dårlig....

Endret av K.O.
Lenke til kommentar

To ting,

 

Ved å søke på MS-6585 så ser du at det er to versjoner av hket ditt, med og uten innebygget LAN:

http://www.msi.com.tw/program/products/mai...ail.php?UID=470

http://www.msi.com.tw/program/products/mai...ail.php?UID=471

 

Som du ser står det også "driver" i menyen. Når du ser på disse så ser du at USB drivere skal lastes ned fra Microsoft via Windows Update. Men jeg mistenker ikke at det er noe i veien med USB driverene dine, jeg tror det er noe annet. Det er mulig det er en driver-konflikt, men jeg ville sett på disk-driverne først.

 

edit: Jeg ser ikke noe spes. problem i bildene dine.

 

Nummer 2:

Hvorfor sier du at du har prøvd ting når du ikke har prøvd det? Kan du gi oss en skikkelig liste over hva du har prøvd og hva du har funnet ut? Og ref. den siste posten min, boota du eller ikke? Kan du reversere til før installasjon? Trinnvis oppstart får du ved å trykke F5 eller F8 eller noe sånt ved boot. Søk på Google.

 

Jeg anbefaler at du kjøper en billig IDE disk og overfører filene så har du kopi der. Folk som tar backup har ulike rutiner. Personlig, når jeg kjøper ny disk, så kjøper jeg alltid 2 like disker og sørger for at den andre er en kopi av den første. Det er dobbelt så dyrt som én disk, men det er også prisen å betale. Disker vil slutte å fungere.

Endret av substeve
Lenke til kommentar

 

Jeg går utfra at du kjører vanlig windows, ikke noe 64 bits eller noe annet spesielt.[/

 

1. Du bør først se etter drivere/fix på produsentens hjemmesider. Søk også på google med navnet på disken din, en detalj du ikke har oppgitt til oss av en eller annen grunn, og en beskrivelse av problemet, det er helt sikkert andre som har opplevd det samme.

 

* Gå inn i System og se etter hva du har der på disker og USB devices. Se at ingen har gult spørsmålstegn ved siden av seg.

* Kjører du noen virtual drives for cd images? Har du nyere spill installert? De siste kopibeskyttelsene kan fukke opp gjenkjennelse av disker. Isåfall, begynn med å laste ned avinstalleringsprogrammet for Starforce.

* Boot inn til SafeMode, se om disken gjenkjennes der. Hvis ikke, prøv en trinnvis boot av windows slik at du får lastet drivere for disken, men ikke resten (du må da vite hva driveren heter, det ser du i System, høyreklikk på disken)

* Gå inn i vanlig windows, trykk alt-ctrl-del. Legg merke til prosesser som kjøres, prøv å identifisere de. Last ned et program som heter StartupCLT (StartupCPL_EXE.zip), ekstrakt, dobbeltklikk - programmet installerer seg ikke men kjører direkte. Du vil da se hvilken programmer som lastes med windows og du kan slå disse av og på for neste boot.

 

Fortell oss hva du finner så kanskje vi kan hjelpe deg mer. Men begynn altså på produsentens hjemmesider.

 

Ja, jeg kjører vanlig windows xp home....

 

Har sett på produsentens hjemmesider, men fant ingen fixes der...

 

Ingen usb devices eller disker

 

virtuall drives? Nei, har heller ingen nyere spill instalert.

 

Har startet opp i sikkermodus, men pc'en frøs på akkurat samme måte, skal prøve trinnvis boot etterpå...

 

Har sett på hvilke programmer som starter, men skjønner ikke hva jeg burde skru av eller på der.....??

 

HÅper dette klarer opp litt

Lenke til kommentar
Ingen usb devices eller disker

..

 

Har startet opp i sikkermodus, men pc'en frøs på akkurat samme måte, skal prøve trinnvis boot etterpå...

5569148[/snapback]

 

Jaha, det siste der er viktig. Sikkermodus betyr at du laster med et minimum av drivere, og fryser den da er det noe med diskens drivere, windows eller drivere til essensielle komponenter, som hk. Kjørte du sikker modus uten USB-mus/tastatur (har du et PS2 tastatur?). Dette er USB devices.

 

Spørsmål: Gjorde du dette:

https://iomega-na-en.custhelp.com/cgi-bin/i...ated=1072727101

 

Leste du denne:

https://iomega-eu-en.custhelp.com/cgi-bin/i...p_lva=500&p_li=

 

Og denne spesielt:

https://iomega-na-en.custhelp.com/cgi-bin/i...ated=1072727212

 

Og enda en:

https://iomega-na-en.custhelp.com/cgi-bin/i...ated=1079476716

Endret av substeve
Lenke til kommentar

Og mens jeg husker det ...

 

Gå inn i Device Manager (Control Panel - System), click View Hidden Devices oppe i menyen. Du ser nå en gruppe som heter "Non-Plug and Play Devices" eller noe sånt. Ser du Starforce der? Ta gjerne et screenshot og post her.

Endret av substeve
Lenke til kommentar

Kjører Usb-mus, men vanlig tastatur.

 

De sidene har jeg sett på, men ble ikke noe klokere av de....

 

Denne siden var jeg på, og prøvde punktet som het: Update drivers

 

Bilder av non plug and play devices ligger ved....

 

EDIT: Hmmm...Fikk merkelig nok ikke lagt ved bilder.....? Men så ikke Starforce der...

 

skal få prøvd å legge bildene ut...

Endret av K.O.
Lenke til kommentar
ja.....? FÅr jeg noe svar på forrige post??

5615275[/snapback]

 

Du har vel fremdeles en del ting å gjøre, har du ikke ;) Og fremdeles lurer jeg på om du bootet etter at du koblet til disken. Du skal da det om jeg husker riktig.

 

Du har koblet to ulike disker til maskinene og begge har frosset pcen? Eller bare en disk? Du har prøvd å koble den til alle USB-portene dine?

 

Du må prøve å komme inn i pcen med disken tilkoblet, enten i safemode eller via boot-cd, og se om du kan fjerne drivere/software for å avinstallere det som er installert. Følg så intruksjonene nøye for re-installasjon.

 

For å få ut filene dine kan du ta opp disken (det er vel en IDE-disk inni) og kopiere over filene. Eller koble den til den andre pcen og overføre filene med en nettverkskabel.

 

Siden den fryser i safemode kan det tyde på noe alvorlig feil. Det finnes ingen enkel fix her, du må prøve alle de små tingene, og ikke hoppe over noen variasjoner. Hvis du ikke finner ut av det ville jeg returnert disken og kjøpt en annen.

Endret av substeve
Lenke til kommentar

Det er nok neppe viktig, men jeg lurte altså på om du satte inn disken, for så å boote og deretter overføre filene - eller om du satte inn disken, overførte filene, før så å boote første gang dagen etter.

 

Du har vel ikke installert noe software som fulgte med og jeg går utfra at du har sjekket bak på disken at ev. knapper/ting står i riktig posisjon.

 

Som jeg sa, du må prøve å komme deg inn i windows med disken tilkoblet på en eller annen måte slik at du kommer deg inn i administrator & kontrollpanelet og får sett på feilmeldinger. Du kan videre enten fjerne drivere/disk og prøve en reinstallasjon, eller prøve å finne det som disken er i konflikt med og ordne dette. Det er et puslespill, og ingen her kan vite hva du har på pcen din og det finnes derfor ikke noe enkelt svar siden det ikke er noen av de vanlige problemene.

 

Jeg tror det er mange ting du ikke har prøvd ennå, som å boote til recovery console/til prompt med cd, også skru på disken da og se om pcen fryser. Skru av alt av antivirus/firewall/programmer som kjører automatisk før du skrur på den eksterne. Kopiere over dataene og repartisjonene og formatere disken pånytt. Osv.

 

Å redde filene er jo det enkleste siden du kan koble den til en annen pc og den virker, du må bare skaffe deg noe diskplass til å overføre dataene til.

Endret av substeve
Lenke til kommentar

aller første gang, satte jeg den i mens pc'en sto på. Deretter satte jeg på overføring av filer, og gikk og la meg. Når jeg kom tilbake dagen etter, så restarta jeg, fordi pc'en min alltid går treigt når den har vært inaktiv en stund, når jeg boota da, så klikka pc'en, (i oppstarten, altså når den windows loade greia kommer opp)

Lenke til kommentar

Det som gjør denne saken spesiell er at du ikke engang kan starte i safemode. Det tyder på at det enten er en konflikt med low-level drivere (som antivirus, brannvegg, temp.målere, kopibeskyttelse for spill, etv), konflikt med annen hardware, eller konflikt med noe i selve windows. Mest sannsynlig det siste siden den fryser etter at windows-bildet har kommet opp, men før innloggingsboksen. Hadde den frosset etter at du logge deg inn hadde det vært sannsynlig at problemet var tredjeparts software. Disken virker jo på en annen maskin så da skal den være i orden.

 

Problemeter at hvis du ikke kommer inn i safemodus med disken på så er det nesten umulig å troubleshoote, du så og si prisgitt til å skru av og på ting, også teste med disken og håper du til slutt får et treff. Jeg har vært en tur på google også og det ser ikke ut til at dette er noe andre har hatt problemer med.

 

Du er også veldig knapp i kommentarene dine, derfor er det vanskelig å vite nøyaktig hva du har gjort og ikke gjort.

 

Jeg har også en ekstern disk (firewire-interface) som henger hvis jeg skrur på strømmen etter at pcen er skrudd på, når jeg booter kald må jeg derfor først skru på strømmen på den eksterne før jeg skrur på pcen.

 

Dette er kanskje et dumt spørsmål, men har du koblet disken helt fra, inkludert USB-kabelen, for så å koble den til på samme måte som om du skulle installert den på nytt?

 

Og når du booter trinnvis, på hvilket tidspunkt (navnet på det som lastes) fryser den? Eller fullfører den trinnvis boot, og går i windows-modus før den fryser?

Endret av substeve
Lenke til kommentar

ja....Et par dager etter problemet oppsto, gjenopprettet jeg pc'en og satte inn alt på nytt....

 

 

Jeg får ikke til trinnvis boot. Jeg trykker F8, og får opp masse valg, men ingen av de som virker "riktige", hjelper i det hele tatt......

 

Er det noe annet navn på trinnvis boot, eller et annet sted jeg aktiverer det?

Endret av K.O.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...