Gå til innhold

Problemer med ny ekstern harddisk (250gb)


K.O.

Anbefalte innlegg

Jeg har fått en ekstern harddisk til jul, og denne funket bra første dagen. Jeg innstalerte den og la over en del filer der, så gikk jeg å la meg.

 

Når jeg kom tilbake dagen etter hang maskinen seg i oppstartsfasen. Dette skjedde utallige ganger. Men når jeg skrudde av harddisken så funka alt fint.

 

Så problemet ligger utvilsomt i harddisken, hva skal jeg gjøre?

Endret av K.O.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er 3 ting eg ville gjort.

 

1. Slå på maskina og kopla til harddisken etter at XP hadde lasta alle drivera og var klar for vanleg bruk.

2. Prøvd den på ei anna maskin, etter same måten som i 1.

3. Siste utveg er å ta HD ut av den eksterne kassen og kopla den rett i maskina som ein vanleg HD. Dersom dette var ein ekstern HD som var ferdig satt saman når den vart kjøpt så vil du miste garantien på dette, så ta kontakt med butikken som den er kjøpt i før du går til dette steget.

 

Dersom ikkje noko av dette verkar og du ikkje får tak i filene dine har forbrukarrådet uttalt at den som seljer ein disk er ansvarleg for å berge data som er på den dersom den ryk. Veit ikkje om dette er blitt testa i praksis så kor langt du kjem med det veit eg ikkje.

 

Tilslutt vil eg berre seie Backup. Dersom det var viktige filer held det ikkje ha dei på ein plass, må ha dei minst 2. Sjølv har eg alle filene som er viktige for meg på 4 harddiskar, 2 eksterne HD og 2 maskiner. Då er eg ganske sikker på at eg ikkje mistar alt dersom noko skulle skje. Det kostar litt ekstra i harddiskar, men det har eg kome fram til at det er verdt.

 

Edit: Ser du har svart på punkt 1 medan eg skreiv svaret mitt.

Endret av The 5 element
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

For å svare trådstarter først, problemet ligger i en konflikt drivere/windows. Om det er så at du har koblet den eksterne til en annen pc og denne pcen bootet helt fint, så beviser det at disken er ok.

 

Jeg går utfra at du kjører vanlig windows, ikke noe 64 bits eller noe annet spesielt.

 

1. Du bør først se etter drivere/fix på produsentens hjemmesider. Søk også på google med navnet på disken din, en detalj du ikke har oppgitt til oss av en eller annen grunn, og en beskrivelse av problemet, det er helt sikkert andre som har opplevd det samme.

 

* Gå inn i System og se etter hva du har der på disker og USB devices. Se at ingen har gult spørsmålstegn ved siden av seg.

* Kjører du noen virtual drives for cd images? Har du nyere spill installert? De siste kopibeskyttelsene kan fukke opp gjenkjennelse av disker. Isåfall, begynn med å laste ned avinstalleringsprogrammet for Starforce.

* Boot inn til SafeMode, se om disken gjenkjennes der. Hvis ikke, prøv en trinnvis boot av windows slik at du får lastet drivere for disken, men ikke resten (du må da vite hva driveren heter, det ser du i System, høyreklikk på disken)

* Gå inn i vanlig windows, trykk alt-ctrl-del. Legg merke til prosesser som kjøres, prøv å identifisere de. Last ned et program som heter StartupCLT (StartupCPL_EXE.zip), ekstrakt, dobbeltklikk - programmet installerer seg ikke men kjører direkte. Du vil da se hvilken programmer som lastes med windows og du kan slå disse av og på for neste boot.

 

Fortell oss hva du finner så kanskje vi kan hjelpe deg mer. Men begynn altså på produsentens hjemmesider.

 

Dersom ikkje noko av dette verkar og du ikkje får tak i filene dine har forbrukarrådet uttalt at den som seljer ein disk er ansvarleg for å berge data som er på den dersom den ryk. Veit ikkje om dette er blitt testa i praksis så kor langt du kjem med det veit eg ikkje.

Å bringe dette inn i debatten er med all respekt å melde helt på jordet. Det er såvidt jeg forstår en person/kontor i Forbrukerrådet som har kommet med denne uttalelsen/standpunktet, - dette er ikke rettspraksis idag, tvertimot. Det skal riktignok en sak opp i retten snart om produsents ansvar ved tap av data. Jeg kan love deg at de kommer til å tape saken, og dette vil uansett ikke gjelde for trådstarter fordi det ikke er noe feil på disken, det er, slik han har forklart det, hans installasjon av windows/programmer som er problemet her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...