Gå til innhold

16:9 / Widescreen og dvd


Pabff

Anbefalte innlegg

For å dra full nytte av en widescreen-tv, må man vel ha digital parabol for å utnytte widescreenen og slippe svarte streker oppe og nede. Jeg mener å også ha hørt at dvd'er vil utnytte 16:9 i steden for å vise de svarte strekene for å få riktig format.

 

 

Jeg har en widescreenTV, og koblet pc'en til tv via tv-ut porten på mitt geforce4, og håpet at jeg da ville få benytte meg av at det var widescreen, og slippe de sorte strekene. men slik gikk dett ikke... dvd'en var merket med "widescreen version".

 

Kanskje litt merkelig formulert, og dumt spørsmål, men problemet er altså å få vekk de svarte strekene oppe og nedde, og slippe strekene.

 

Er dette mulig, eller må jeg leve med sorte streker, og at jeg har kastet bort penger på en widescreenTV i stedenfor 4:3?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får bruke en eller annen avspiller som strekker bildet til fullsize, er ikke helt sikker på hvilke som gjør det men muligens ZoomPlayer og BSPlayer. Windows media player gjør det ikke som du sikkert vet. Hvordan det er med windvd og powerdvd er jeg faktisk ikke helt sikker på heller, men du får nå bare ta en titt etter innstillinger gjeldende aspect ratio.

Lenke til kommentar

Hei.

Vær sikker på at du har valgt 16:9 format både på avspiller og på TV.

Da skal filmen fylle hele bildet.

Problemet er bare det at enkelte filmer ikke er gjort om til 16:9. Disse vises i orginalt kinoformat som er 2.35:1.

Da vil du få sorte striper over og under til tross for at det er "widescreen" format.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...