Gå til innhold

Vi som digger å gå på "Elektroslang"


"Elektroslang" Miljøvern eller tyveri?  

694 stemmer

  1. 1. Når du tar med deg noe fra en eL:RETUR stasjon, er det:



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har lyst på en gammel server i stort kabinett? (må hentes i Stavanger)

 

For to år siden satte UiS ut noe utrangert utstyr, og jeg hentet med meg en HP NetServer 5/133LH. Den har seks 4GB SCSI HDer, og en Pentium på 133MHz, tror jeg. Alle minneslottene er fylt, men jeg ikke med hva.

 

Jeg fant et bilde her:

3534.jpg

 

Planen min var å sette inn mitt eget utstyr og sette inn vannkjøling med mer... To år etter ser jeg at jeg verken har tid eller plass til denne enorme kassen. Den er på størrelse med tre kabinneter satt intil hverandre.

 

Hvis noen vil ha den, si ifra, ellers havner den på EL-Retur igjen :-)

Lenke til kommentar

Lav profil kortene er ikke like høye som vanlige kort, og da er også metall plata bakpå lavere (braketten) ;)

Så, når han sier han har en lavprofil brakett til det kortet, så betyr det egentlig at han har ei ekstra metallplate til det, som er ca like høy som kortet.

Som da igjen, gjør at det passer i kabinetter som ikke har normal høyde på ekspansjons kortene.

 

Har sett dette i noen desktop kabinetter, mener å huske compaq har noen sånne.

Har også sett noe sånt i enkelte maskiner ment for bilbruk (carputer).

 

Om du søker på low-profile pci card eller lignende på google, så finner du nok mer info, og kanskje noen mål :)

Lenke til kommentar
Noen som har lyst på en gammel server i stort kabinett? (må hentes i Stavanger)

 

For to år siden satte UiS ut noe utrangert utstyr, og jeg hentet med meg en HP NetServer 5/133LH. Den har seks 4GB SCSI HDer, og en Pentium på 133MHz, tror jeg. Alle minneslottene er fylt, men jeg ikke med hva.

 

Jeg fant et bilde her:

*Bilde*

 

Planen min var å sette inn mitt eget utstyr og sette inn vannkjøling med mer... To år etter ser jeg at jeg verken har tid eller plass til denne enorme kassen. Den er på størrelse med tre kabinneter satt intil hverandre.

 

Hvis noen vil ha den, si ifra, ellers havner den på EL-Retur igjen :-)

Jeg kan godt ta hardwaren, dersom ingen andre vil ha den.

Lenke til kommentar
ja får startet fra cd, har lagt inn Linux mint på den :)

Jeg har også lastet ned cmos wipe, og bootet fra den.. og det gikk veldig fint, ikke noe problem sa programmet he he.. bios skulle være resatt.. men når jeg tok ut cmos wipe cd og restartet, så var alt tilbake igjen.. så denne bios beskyttelsen er den "tøffeste" jeg har vært borti sålangt :)

Jeg vet ikke om det gjelder denne maskinen, men riktig gamle Compaq PC-er har Setup (programmene som du bruker til å endre BIOS-innstillinger) på en egen partisjon på harddisken. Dersom denne partisjonen mangler, så skjer det ingenting når man trykker på F10.

Er det slik på din maskin?

I så fall kan du jo prøve med en BIOS-oppgradering.

Endret av tingo
Lenke til kommentar
ja får startet fra cd, har lagt inn Linux mint på den :)

Jeg har også lastet ned cmos wipe, og bootet fra den.. og det gikk veldig fint, ikke noe problem sa programmet he he.. bios skulle være resatt.. men når jeg tok ut cmos wipe cd og restartet, så var alt tilbake igjen.. så denne bios beskyttelsen er den "tøffeste" jeg har vært borti sålangt :)

Jeg vet ikke om det gjelder denne maskinen, men riktig gamle Compaq PC-er har Setup (programmene som du bruker til å endre BIOS-innstillinger) på en egen partisjon på harddisken. Dersom denne partisjonen mangler, så skjer det ingenting når man trykker på F10.

Er det slik på din maskin?

I så fall kan du jo prøve med en BIOS-oppgradering.

 

Jeg har den maskinen selv (DC7100) ... og til meg kommer jeg inn i bios uavhengig hva for no haddisk og partisjoner det er!

Lenke til kommentar

Ja normalt sett skulle dette ikke være noe problem..

Men på denne maskinen ser det ut til å være umulig !!

Uansett hvordan jeg resetter bios, så ordner den seg selv igjen (rene eh Christine (for de som har sett filmen :) ))

Har gjort følgende:

-kjørt cmos wipe

-resatt bios med den lille knappen på hovedkortet.

-tatt ut batteriet på hovedkort.

Men uansett, så virker det ikke..

Får samme beskjed hver gang.. og det er at bios innstillinger mangler, trykk F1.. vell det er jo ikke noe annet valg (har prøvet alle Funksjons kanpper F1 til F12 + esc, delete mm )

Så da trykker jeg F1, og alle originale bios innstillinger er på plass.. og da kommer jeg ikke inn i Bios, for det ser ut til at F10 er disablet.. det står at jeg kan trykke F10 for bios innstillinger, men det virker ikke.. kun boot option, til og med klokka stiller seg automatisk (riktig) etter at jeg har trykket F1,, call x-files !!

Endret av okasin
Lenke til kommentar
Ja normalt sett skulle dette ikke være noe problem..

Får samme beskjed hver gang.. og det er at bios innstillinger mangler, trykk F1.. vell det er jo ikke noe annet valg (har prøvet alle Funksjons kanpper F1 til F12 + esc, delete mm )

Så da trykker jeg F1, og alle originale bios innstillinger er på plass.. og da kommer jeg ikke inn i

Å, sånn å forstå. Da er BIOS-batteriet kaputt. Bare å sette inn et nytt batteri, så funker det.

Endret av tingo
Lenke til kommentar
Ja normalt sett skulle dette ikke være noe problem..

Får samme beskjed hver gang.. og det er at bios innstillinger mangler, trykk F1.. vell det er jo ikke noe annet valg (har prøvet alle Funksjons kanpper F1 til F12 + esc, delete mm )

Så da trykker jeg F1, og alle originale bios innstillinger er på plass.. og da kommer jeg ikke inn i

Å, sånn å forstå. Da er BIOS-batteriet kaputt. Bare å sette inn et nytt batteri, så funker det.

hmm nei det er nok ikke bateriet serru :)

Tingen er at så fort jeg setter i batteriet så blir alt normalt igjen,, dvs om du tar ut batteriet på ditt hovedkort, så må du inn i bios å gjøre en del innstillinger som feks boot rekkefølge, klokke og dato osv..

Men på denne pc så er det anderledes.. aldri vært borti lignende.. det som skjer er at den klager over bios innstillinger at de er feil, også ber den meg om å trykke F1 for å oppdatere bios.. (og det er det eneste valget jeg har.. ) så da trykker jeg F1, og den re-booter, og da er alle bios innstillinger på plass.. klokke, dato osv.. alt stemmer.. Poenget at er at jeg vil inn i bios !! men den lar meg ikke gjøre det..

Har til og med fått komplett bruksanvisning på hovedkortet av en snill og dyktig fyr på forumet her, men ikke noe av det som sto der hjalp heller.. merkelig greier,, men det får bare være, den fungerer som bare det :) så jeg får bare være fornøyd med at den er som den er.. kaller den bare Christine he he

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...