Gå til innhold

Problemer med OC av 3700+! (Ser lysere ut nå)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prøvd å øke volten til 1,55 bara for å prøve, men den er ikke stabil på 2,95 i mer en 1 min eller noe. Kjørte 2,8ghz stabilt i over 1 ogen halv time i går. Da var tempen ca 45. Men om jeg klarer minnet stabilt på 2,55 er jeg fornøyd jeg. Men noe jeg synes er rart, er at folk kommer greit under 30sek i superpi på 2,9, men det gjør ikke jeg:/

Lenke til kommentar

Minnet er satt ned til "Dårlig som fan", så da er det kanskje ikke så rart;)

Det er såppas mye duppediter å stille på innen ram, så jeg trenger litt hjelp her.

Har ikke kamera heller, så jeg måtte skrive alt ned for hånd :roll:

 

DRRAM Frequency Set (Mhz) Auto (Satt denne fast til 200 nå)

Command Per Clock (Cpc) Auto

CAS Latency Control (Tcl) Auto

RAS# To CAS# Delay (Trcp) Auto

Min RAS# Active Time (Tras) Auto

ROW Precharge Time (Trp) Auto

ROW Cycle Time (Trc) 7 Bus Clock

ROW Refresh Cyc Time (Trfc) Auto

ROW To ROW Delay (Trrd) 2 Bus Clock

Write Recovery Time (Twr) 2 Bus Clock

Write To Reed Delay (Twtr) 2 Bus Clock

Read To Whrite Delay (Trwt) 3 Bus Clock

Refresh Period (Tref) 3120 Cycles

Write CAS Latency (Twcl) Auto

DRAM Bank Interleave Enabled

 

Noen som kan forklare hva det viktigste her er og hvor de berømte timmingsene er!

Altså de 2.2.2.5(som er default) er det noe annet du kan slenge med er det bare hyggelig at du gjør det også.

Hvordan finner jeg max minne?

 

Huff for et slit ;):tease:

Endret av c[`]laburk
Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd litt selv, fordi dere er så treige :tease:

Neida, synes dere er til STOR hjelp assa :w00t:

 

Stilte til 3.3.3.7 (Tror jeg :p )

HT til 10x

Ramvolt til 2,8

Cpuvolt til 1,45

 

Jeg har nå 280*10=2800mhz meg minnet SYNKRONT på 280mhz.

Tror det er bra jeg? (Boxed enda btw)

Har kjørt Prime i over en halv time også nå :innocent:

post-61503-1135787546_thumb.jpg

Endret av c[`]laburk
Lenke til kommentar

Du kan sette minnet synkront med cpu,altså 255mhz på minnet.Her er de innstillingene du trenger:

 

CAS Latency Control (Tcl) 3

RAS# To CAS# Delay (Trcp) 3

Min RAS# Active Time (Tras) 7

ROW Precharge Time (Trp) 3

 

Og husk å sette til 1T

 

Du har fått til en bra klokk,men 1-2timer tortur test er etter min mening alt for lite.Du bør kjøre den i 8-10 timer minst.Får du error nå,med minnet i på full guffe,vet du ikke om det er minnet eller cpu som svikter.

 

Men du kan jo prøve å occt med disse innstillingene,og får du error,er det helst cpu din som feiler.Kjør testen 20 timer helst,feiler det ikke,vet du at du har en dønn stabil pc.

 

Edit:Var nok litt for sen for deg ja :)

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

Å kjøre minnet synkront eller asynkront er noe du selv må finne ut av for å få best mulig ytelse på minnet.Brikkene dine går vel greit på 280mhz 2T vil jeg tro.Har ikke testet de noe særlig på 2T selv,men ytelsestapet er vel minimalt på så høy hastighet.Innstaller Everest eller sisoftsandra som er fine programmer til å teste ramytelse.Det er noe du kan gjøre etter at pc din er stabil.Da kan du teste med cpu multi på 10x og 11x og minnet med og uten divider på både 1T og 2T.

Lenke til kommentar

Kjør torturtest med minnet på 100mhz slik du begynte med.vcore til 1.47-1.48,vet ikke hva du har i din bios.Se om den går i 8 timer ihverfall.Skjønner du er utålmodig,men klokking tar tid.Sett alt på stock hastighet og spill og kos deg i kveld,så kjører du testene om natta :)

 

Edit:Les denne guiden så blir det enklere for deg å forstå det med minnedividering osv.

 

Her er en kalkulator jeg fant i en anne tråd som hjelper deg å forstå minnet kontra cpu bedre.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

Se det ja, her har det gått fremover :thumbup:

Syns jo bla lucky666, har gitt deg masse god hjelp, ikke minst informert om at klokking er en tolmodighetsprøve, hvis man skal ha full ytelse i en håndvending bør man heller kjøpe FX og si seg fornøyd med det. :p

Tar tid og finne beste alternativt.

Men tenkte jeg skulle si litt om 1T/2T siden jeg har mye erfaring med dette, og har brukt mye tid med Everest ytelsestest med forskjellige innstillinger for å finn hva som er best. Som lucky666 sier må du prøve på din maskin for å finne beste løsning, er vanskelig å gi en fasit.

1T/2T er altså en hk relatert minneinnstilling, man kan kalle det en forsinkelse mellom minnet og resten, prinsippet blir akkurat det samme som med minnetimings ellers. Du har jo nå valgt å sette slappe tider (cas3) for at minnet skal kunne kjøre fort, og slik jeg har skjønt det også T2.

Dette innebærer at du kunne hatt samme ytelse, ved en god del lavere minnefart med strammere timings og 1T. Og dette er forholdet mellom disse tingene du må teste deg frem til.

 

Som et eksempel har jeg brikker som kan kjøre opp til ca 240Mhz cas2, og litt over 300Mhz cas 2,5. Hk mitt takler 1T opp til ca 240Mhz også, over det blir det 2T.

Min gamle cpu ble ustabil med minnefart over 255-260Mhz.

Med det oppsettet lønte det seg for meg å kjøre cas2, 1T og 240Mhz minnefart.

Skulle jeg med cas 2,5 og 2T få bedre ytelse enn det, måtte jeg over 260Mhz.

 

Veldig røft regnet tapte jeg i ytelse tilsvarende ca 15Mhz på å velge 2T, og ca 10Mhz på å velge cas2,5.

Men den cpu jeg har nå, kan brikkene kjøre 300Mhz, og det er da ingen tvil om at jeg vinner på å kjøre 2T, og cas 2,5. Men hadde jeg feks klart 290Mhz med 1T, ville det vært mer lønnsomt enn 300Mhz 2T.

 

Ja, vet ikke om du ble noe klokere av dette, oppsumert må du altså teste med de mulighetene du har for forskjellige kombiansjoner av tider og farter.

Og når jeg sier at jeg tapte tilsvarende ca 15Mhz med 2T, er det veldig cirka, det kommer an på ved hvilken fart, og det kommer også an på akkurat hva du måler ;)

Lenke til kommentar

Desverre ble Everest tatt ut av gratismarkedet for noe uker siden, men tror du skal finne det andre steder enn på hjemmesiden fortsatt. (i versjoner tom V2.20 som var den siste gratis)

Ellers finnes det også andre alternativer som Sisoft sandra, personlig syns jeg Everest er mye bedre (er vel derfor det plutselig koster penger også)

Prøv en Google, ellers får du velge noe annet.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...