Gå til innhold

Retro serieteknologi: Telegrafi


Anbefalte innlegg

Da er jeg tilbake fra julefeiringen, og takker for alle god-ordene som er kommet.

 

Tar noen utfyllende kommentarer under...

 

Meget god artikkel!

 

Men ang. inspector morse serien... når foregår denne morsekoden? I musikken? Jeg har samtlige inspector morse episoder og det eneste jeg har kunne finne som ligner på morsekodet er begynnelsen av musikktemaet.

5343835[/snapback]

Takker!

 

Morsekoden er i kjenningsmelodien i begynnelsen av Barrington Pheloung. Etter det jeg forstår kjente han fornavnet til Morse da det fortsatt var en hemmelighet, derav den enorme interessen for å dekode musikken i en av episodene.

Flott artikkel.

 

Jeg har selv som radioamatør igjennom mange år brukt telegrafi som kommunikasjon, så det var interessant å friske opp gamle kunnskaper.

 

Fullt mulig å jamme, fordi signalene blir sendt på kortbølge.

5344094[/snapback]

Du kan jamme med punktjamming, men med sperrejamming (som dekker et bredt bånd), blir effekt-tettheten lav. Blir jammingen et problem, skifter en frekvens etter en plan, så en bruker ofte sperrejamming for å være sikker en bryter backupfrekvensene også. Dette fungerer utmerket for radiotelefoni, mens telegrafister bare smiler overbærende... Riktignok har bl.a. amerikanerne potente jammere som vissnok var nær ved å sette fyr på Nordsjøen da de klemte til, men det finnes mange mottrekk likevel. Haken med sperrejamming på HF-båndet er at du utsletter samband med radiotelefoni på disse båndene du jammer, og over hele kloden, så alle vet da også hvor kraftige jammere du har.

 

Det er vel ikke umulig å jamme morse. Det er bare ikke et veldig prioritert område. En kan jo fint støye ned en morsekanal med tilfeldig morsekode. Trenger ikke spesialutstyr en gang, bare en overflødig menig (smør på flesk?) og en radio med CW mode. :)

 

Jamme ut MRR derimot er en utfordring. Klarte å jamme ut en 0.5W kanal med 10W i veldig urealistiske possisjoner, men det var seff uten frekvenshopping.

5345290[/snapback]

Jeg er klar over at ingen innrømmer å ha blitt jammet av nett, så jeg er fullt ut klar over at jeg ikke blir trodd av alle når jeg sier jeg ikke hadde problemer. Derimot kan jeg si at det hendte et par ganger jeg måtte ta frem håndpumpen, men da var saken også biff. Telegrafister var eliten, da måtte vi også vise oss istand til å levere varene. Vi skuffet ikke.

 

Dersom du har flere sendere på samme bånd, og frekvensen er ørlite forskjellig, får du det som kalles "pile-up". Pile-up med mange forskjelllige signaler kan forekomme. Enhver telegrafist med respekt for seg selv greier å plukke ut det rette signalet, de dyktige kan plukke ut 2 samtidige, de dyktigste kan ta ned ett på skrivemaskinen, lese 2 andre i parallel og skrive dem ned etterpå etter hukommelsen.

 

Forøvrig vil påstander om vellykket jamming av MRR gi mange en dårlig nattesøvn, leverandøren lover utrolig mye på akkurat dette feltet:

http://www.kdefence.com/systems/mrr.html

http://www.kdefence.com/products/tactical_radio.html

 

Meget interessant artikkel! Fikk et noe annet syn på morsemeldinger og teknikk nå ja.

 

Codename Paragon: Skal du fortsette disse i en serie?

5346130[/snapback]

Jeg har allerede skrevet et par artikler tidligere, blant annet en om kretsdesign, og planen er å fortsette en stund til. For tiden har jeg 4 tema på listen over fremtidige artikler.

 

Tilslutt en bonushistorie:

Når en lærer telegrafi er det omtrent som en blir "re-wiret" i hodet, på en måte det ikke er helt lett å forklare. Bl.a. overgangen til at en greier å gå over speed-terskelen er så brå at mange overrasker seg selv med dette. I tillegg blir en følsom for telegrafi resten av livet.

 

Om en hører fløyting er det ikke noe problem. Om noen fløyter i korrekt rytme, så låser du på signalet øyeblikkelig. Noen ganger er dette faktisk ikke bevisst:

 

En telegrafist jeg traff i forsvaret leste en bok mens han hørte på musikk, tror den het "Rings of Change". Mens han leser boken så leser han at det står "rings of change", men det passet ikke helt inn, så han leser avsnittet omigjen, og det stod ikke "rings of change" der. Dette skjedde flere ganger, og telegrafisten begynte å lure på hva som skjedde, da han brått oppdaget at i musikken så hadde de lagt inn telegrafi med teksten, nettopp "rings of change".

Endret av Codename_Paragon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen Nokia-mobiler telegraferer SMS når en SMS detter inn.

SMS ( ... -- ... ) er ganske likt SOS ( ... --- ... ), så det var vissnok diskusjoner om dette var særlig lurt.

 

Jeg ser Nokia har planer om å ta dette videre:

Nokia has filed a patent for an optical messaging system that can generate symbols and Morse Code, as well as decipher the information on the receiving end. They plan to equip handsets with a large light emitting matrix to generate scrolling or blinking symbols recognizeable up to four meters away. Phones using this technology will also come with a single, high-power LED than can be used manually to transmit Morse Code, which can be deciphered on the remote end using a cameraphone.
Lenke til kommentar
Noen Nokia-mobiler telegraferer SMS når en SMS detter inn.

SMS ( ... -- ... ) er ganske likt SOS ( ... --- ... ), så det var vissnok diskusjoner om dette var særlig lurt.

 

Hehe, fant den. Under "varseltone for melding"->"spesiell" :)

 

Den var såpass kul at jeg kommer til å bruke den fremover. Farfar blir nok misunnelig men det får heller være :innocent:

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Det er vel ikke umulig å jamme morse. Det er bare ikke et veldig prioritert område. En kan jo fint støye ned en morsekanal med tilfeldig morsekode. Trenger ikke spesialutstyr en gang, bare en overflødig menig (smør på flesk?) og en radio med CW mode. :)

 

Jamme ut MRR derimot er en utfordring. Klarte å jamme ut en 0.5W kanal med 10W i veldig urealistiske possisjoner, men det var seff uten frekvenshopping.

5345290[/snapback]

 

Tjenestegjorde du i EKKP? I så fall, når? Jeg var selv i 00-01. P8

Endret av ryback
Lenke til kommentar

Codename_Paragon: MRR kan opperere i forskjellige modi. Den kan f.eks benytte en helt standard VHF FM kanal slik at den kan benyttes i samme nett som AN-PRC 77 (den du ser på alle Vietnam filmene) og da er den like lett å jamme ut som en hvilken som helst annen FM radio. Den Jammingen vi utførte var i et noe sterkere modi med digital overføring og spredt spektrum, men dette var under laboratorie forhold og det ville antagelig vært umulig å foreta en slik jamming i felten. Den digitale modusen har imidlertid også mulighet for frekvenshopping noe som gjør jamming veldig mye vanskeligere, kanskje praktisk umulig, jeg vet ikke. Det er vel også nettopp frekvenshoppingen som er ment som anti-jamming tiltak nummer 1. De andre teknikkene er mer for å unngå å bli oppdaget/peilet og avlyttet. Derfor er det ikke så veldig oppsiktsvekkende at vi kan jamme en MMR som ikke bruker frekvenshopping. Klart sperdtspektrum prosseseringen vil luke ut mye av jammingen men 12-15db er vel litt drøyt selv for MMR. Jammeren sto nærmere mottaker enn sender i dette tilfellet. Det er faktisk utrolig imponerende at vi måtte så høyt opp i effekt for å degradere kanalen. Så vidt jeg husker falt den ikke helt ut.

 

ryback: Jeg var på Jørstadmoen 1998-2001

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
  • 1 måned senere...
På Sony Ericsson mobiler med kameralys (iallefall K750i) kan man sende SOS via mobillyset. :p

8969726[/snapback]

Ops! Beklager sent svar, var ikke klar over at det var fortsatt aktivitet i tråden.

 

Joda, telegrafering med lyd fra mobiltelefoner er noe flere har tenkt på, faktisk har Nokia sikret seg et patent for optisk kommuniksajon fra en mobiltelefon.

 

Om noen vil se SMS-eliten bli massakrert av gamle telegrafister, er YouTube stedet:AhsSgcsTMd4

Endret av Codename_Paragon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...