Gå til innhold

Nye CPU: 3700+ eller 3800+ X2 (dobbel kjerne)


BigJackW

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lønner seg å tenke litt fremover da. Hvis du har planer om å bruke den samme prosessoren de neste par årene, er det dumt å ikke kjøpe dualcore. Oppdaterer du en gang i året så får du vel mest for pengene om du kjøper singel core.

5343509[/snapback]

 

det var vell intell som med ht som fikk økning ikke dual-core?

Lenke til kommentar

X2 3800+ er jo overklokkingsvennling da, helt opp i X2 4600+ med ok kjøling, så noe dumt kjøp er det jo ikke. Men dere mener altså at man i dag, hvis man skal kjøpe en spillepc, heller burde satse på singlecore? Jeg skal nemlig også kjøpe meg nytt utstyr snart, og sitter å lurer på om jeg skal kjøpe 3700+ eller X2 3800+.

Har lest på en del tester rundt om på nettet og der yter jo en overklokket X2 3800 så det suser. (Men det gjør jo en overklokket 3700 også...)

 

Jeg trenger HJELP! til å bestemme meg.

 

(Det er vel ikke så veldi lenge før det kommer spill med dualcore støtte? Xbox 360 og PS3 har jo flere kjerner.)

Lenke til kommentar

Nå må du ikke tenke på å sammenligne ps3/xbox360 med pc. De som lager spill til spill-konsoller vet jo nøyaktig hva HW i alle spill-konsollene er så de kan optimalisere spillet for den. I pc'er er det så masse forskjellig HW som spillet må være kompitabel med.

Det stemmer at det kommer nye spill som støtter dual-core, men det er nok først i 07 at de fleste spill har støtte for dualcore.

Lenke til kommentar

Jeg antar at du skal kjøpe CPU nå og ikke om et halvt år eller et år ...osv. Av den enkle grunn tror jeg det fleste forsatt er enig om at en singelcore prosessor forsatt er tingen om du skal ha en spill maskin.

 

Finn ut hva du er villig til å betale, og gå for en midt på treet sigelcore. 3700+ er en god prosessor du vil være fornøyd med. Så kan du legge av noen kroner i mnd til oppdatering av CPU i 2007.

 

Dualcore er forsatt svært nytt, og kommer sikkert til å se mange endringer i fremtiden også. Denne pc utviklingen er aldri lett å spå. Du kan kjøpe en rimlig CPU og oppdatere oftere for å henge med, eller en dyr CPU for skifte med litt lengre intervall. Uansett så vil du, om du skal ha god ytelse i spill, måtte oppdatere fra tid til annen.

 

Om du skal ha en spill maskin så vil også dine andre hardware valg spille en viktig rolle i vurderingen av CPU. Ikke vist å svi av mange penger på CPU om du ikke har skjermkort, ram, hovudkort som også følger opp ytelsen til CPUen du har valgt. Maskinen er ikke bedre en dens svakeste ledd uansett.

 

Lykke til med handelen.

 

Sverre.

Lenke til kommentar

altså, de 200mhz du taper på en X2 3800+ har lite å si. Spesiellt når X2 tar mye av forspranget igjen på å kunne kjøre alle bakgrunnsprosessene på den andre kjerna, selv om spillet ikke støtter dual core...

 

Og når spillene kommer som støtter dual core skikkelig, så kommer du til å angre livet av deg på at du kjøpte en 3700+ for skarve 200MHz ekstra... det er tross alt snakk om en hel 2.0Ghz kjerne ekstra ved kjøp av en X2 3800+...edit: og det er tross alt ikke så lenge til...quake 4 er her allerede, det er jo Doom3 motoren...flere spill kommer med den, og da er det vel enkel sak å lage dem med dual core støtte når ID allerede har banet veien. Elder Scrolls 4: Oblivion kommer jo snart, det støtter jo også dual core... Det er ikke så lenge til...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
X2 3800+ er jo overklokkingsvennling da, helt opp i X2 4600+ med ok kjøling, så noe dumt kjøp er det jo ikke. Men dere mener altså at man i dag, hvis man skal kjøpe en spillepc, heller burde satse på singlecore? Jeg skal nemlig også kjøpe meg nytt utstyr snart, og sitter å lurer på om jeg skal kjøpe 3700+ eller X2 3800+.

Har lest på en del tester rundt om på nettet og der yter jo en overklokket X2 3800 så det suser. (Men det gjør jo en overklokket 3700 også...)

 

Jeg trenger HJELP! til å bestemme meg.

 

(Det er vel ikke så veldi lenge før det kommer spill med dualcore støtte? Xbox 360 og PS3 har jo flere kjerner.)

5355703[/snapback]

 

 

Her er en link til guide for overklokking, A64 X2 3800+ er brukt som eksempel.

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2650

 

De har overklokket med følgende kjøleribbe:

Thermalright XP-90 with generic 92mm 3000 RPM fan

 

... og fått 3800+'n opp i 2600 mhz som tilsvarer en Athlon 64 5000+ :)

 

Jeg hadde helt klart gått for Athlon 64 x2 3800+ hvis du samtidig har råd til et bra skjermkort.

 

Hvis det er en spillepc du skal ha så kjøper du minst 7800gt og Athlon64 3200+, har du noe penger igjen da så kan du vurdere om du har lyst å spille i høy oppløsning eller lavere oppløsning med høyere fps - mao bruke penger på prosessor eller skjermkort.

 

Har du allerede råd til 7800gtx f.eks, så hadde jeg gått for A64 x2 3800+

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...