Gå til innhold

Snus-tråden v.3 - Annet prat toleres ikke.


hylo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mye interresant her om snus egentlig.

 

Spess dette:

 

Potensielle helseskader ved snusbruk

 

Tenner: På tennene er det mikroskopiske sprekker og uregelmessigheter som snusen setter seg i. De som snuser har derfor ofte misfargede tenner. Etter en stund kan tannkjøttet trekke seg unna. Det fører til at tannhalser og røtter kommer til syne og blir veldig utsatt. Det kan igjen føre til ising og hull.

 

Munnhulen: Etter en kort stund med snusing begynner kjøttet i munnhulen å bli rødt og irritert. Etter en litt lengre stund blir kjøttet hvitaktig og fortykket. Etter enda en stund blir kjøttet rynkete, gulbrunt med sår og sprekker. 40-70% av de som snuser får noe som kalles "snuslomme". Det betyr at det blir en fortykkelse av slimhinnen der hvor snusen blir lagt.

 

Impotens: Ved ereksjon presses blod inn i arteriene i penis. Nikotintilførsel trekker sammen alle blodkar i kroppen, også i penis. Snusing kan føre til problemer med ereksjon. Snus er den vanligste yttre årsaken til impotens hos yngre menn, selv om det er skjeldent at yttre årsaker forårsaker impotens.

 

Kreft: Det foregår for tida flere undersøkelser om hvorvidt snus er kreftfremkallende eller ikke. Det vi vet er at snus inneholder stoffer som kan være det. Nitrosaminer er stoffet som er potensielt kreftfremkallende, og dette stoffet finnes i matvarer som feks ketchup også¨.

 

Sukkersyke: Ved å snuse øker risikoen for å utvikle diabetes type 2.

 

Skjelett og muskler: Når du snuser øker sjansene for å skade musklene eller skjelettet, spesielt når du trener. Nikotinet i snusen gjør at blodtilførselen i muskelvevet blir redusert, forstyrrer blodsirkulasjonen og stoffskiftet. Blir du skadet tar det lenger tid å bli frisk igjen.

 

Høyt blodtrykk: En vanlig pris inneholder ca. dobbelt så mye nikotin som en sigarett. Prisen legges under leppa. Snusen inneholder salt som gjør at nikotinet lettere trenger inn i blodårene. Nikotin fører til at blodårene trekker seg sammen, pulsen blir høyere og du får dermed også høyere blodtrykk.

 

Graviditet og snus: Hvis gravide snuser går nikotinet over i fosterets blod. Dette kan medføre at barnet blir født for tidlig og får lavere fødselsvekt.

 

Er alt dette riktig?

Lenke til kommentar
Fy faen som jeg hater folk som spør om å bomme snus hele tiden!

Alltids kjekt med en nesten tom boks som man viser frem da ;)

7338541[/snapback]

 

Derfor jeg alltid har 2 bokser :)

 

Før jeg drar på skolen tar jeg 3-4 priser i en tom boks og tar med :)

 

Da minker jeg mitt forbruk og om noen spør så er jeg nesten fri :)

 

Men har mine snuskompiser jeg og, som jeg sikkert er skyldig flere titals bokser om man hadde hatt tall på alt jeg har bommet, så litt må man gi bort :)

Lenke til kommentar

Oki, denne uttalelesen kan virke hjernedød. Men jeg har snusa i halvannet år nå. Har nå slutta å snuse i to uker, og føler ingen spesiell abstinenes. Tenker ikke veldig mye over at jeg må ha snus, eller sliter med søvn. Trodde liksom jeg skulle føle suget etter nikotin, er nesten litt skuffet over å ikke få det. Er jo ikke no mas å slutte hvis jeg ikke føler no.

 

Som sagt hjernedød, men noen som har en forklaring? Er jeg imun mot abstinens etter nikotin?? =\

Lenke til kommentar
Oki, denne uttalelesen kan virke hjernedød. Men jeg har snusa i halvannet år nå. Har nå slutta å snuse i to uker, og føler ingen spesiell abstinenes. Tenker ikke veldig mye over at jeg må ha snus, eller sliter med søvn. Trodde liksom jeg skulle føle suget etter nikotin, er nesten litt skuffet over å ikke få det. Er jo ikke no mas å slutte hvis jeg ikke føler no.

 

Som sagt hjernedød, men noen som har en forklaring? Er jeg imun mot abstinens etter nikotin?? =\

7339235[/snapback]

Snus i 1/2 til 1 år til så kommer du nok til å kjenne abstinensene. Jeg får abstinenser etter et par timer uten snus, og deretter klarer jeg ikke å tenke på noe annet enn snus til jeg tar meg en pris.

Lenke til kommentar

ser ikke helt for meg at ett halvt år til skal gi meg denne følelsen. 1 og 1/2 år burde da være nok.

Dette er jo bare posetivt for min del, men er rart spør du meg. Har kammerater som sitter å sikler på boksene til andre etter få timer uten snus, og di har ikke snuset like lenge.

Lenke til kommentar

Jeg kommer aldri til å bli avhengig jeg.... Jeg har snust i ca et halvt år nå, men en boks på en uke og så hender det at jeg går en uke uten osv. Blir jeg avhengig blir jeg sjokkert! Men har gitt opp fordi visse personer har sagt jeg må slutte, så har en halv boks med Gøteborgs Rape liggans. :p Jessjess, skal ikek snuse før jeg har fått kjøpt meg ny PC, så jeg slipper unødvendige utgifter, så får jeg se hva det blir til etter det :p

Lenke til kommentar

"halvannet" er ikke den mest vanlige måten å si ett og ett halvt år på heller :p

Men ingen som har en idè om det faktisk er mulig å ikke bli påvirket i "avhengighets"-veien av nikotin. Får jo for all del alle andre effekter ut av snus. Svimmelehet hvis det går for lang tid mellom hver boks med snus, høyere puls, ikke minst ett smil om munnen :)

Lenke til kommentar
Jeg kommer aldri til å bli avhengig jeg.... Jeg har snust i ca et halvt år nå, men en boks på en uke og så hender det at jeg går en uke uten osv. Blir jeg avhengig blir jeg sjokkert! Men har gitt opp fordi visse personer har sagt jeg må slutte, så har en halv boks med Gøteborgs Rape liggans. :p Jessjess, skal ikek snuse før jeg har fått kjøpt meg ny PC, så jeg slipper unødvendige utgifter, så får jeg se hva det blir til etter det :p

7339355[/snapback]

 

kan du slutte så slutt, djeeses. du må være fullstendig dum

Endret av haakie
Lenke til kommentar
"halvannet" er ikke den mest vanlige måten å si ett og ett halvt år på heller :p

Men ingen som har en idè om det faktisk er mulig å ikke bli påvirket i "avhengighets"-veien av nikotin. Får jo for all del alle andre effekter ut av snus. Svimmelehet hvis det går for lang tid mellom hver boks med snus, høyere puls, ikke minst ett smil om munnen :)

7339588[/snapback]

 

Alle har forskjellig "forbrenningstyrker" med nikotin. Noen (kanskje deg?) har en genetisk defekt som gjør at Nikotinet blir tregere omgjort til Kotinine som gjør at du har høyere nikotinnivåer i blodet en normalt. dette kan gjøre at man ikke blir like avhengig.

 

Kanskje det er kroppen som ikke slipper ut så mye dopamine ( belønning) når du får nikotin og derfor ikke blir avheninig?

 

Dette er bare spekulasjoner og personlig tror jeg det har veldig mye med psyken å gjøre. (kanskje litt med hjernen og).

Lenke til kommentar
Jeg kommer aldri til å bli avhengig jeg.... Jeg har snust i ca et halvt år nå, men en boks på en uke og så hender det at jeg går en uke uten osv. Blir jeg avhengig blir jeg sjokkert! Men har gitt opp fordi visse personer har sagt jeg må slutte, så har en halv boks med Gøteborgs Rape liggans. :p Jessjess, skal ikek snuse før jeg har fått kjøpt meg ny PC, så jeg slipper unødvendige utgifter, så får jeg se hva det blir til etter det :p

7339355[/snapback]

 

kan du slutte så slutt, djeeses. du må være fullstendig dum

7339724[/snapback]

 

Han er fullstendig seriøst dritdum, ja. Men hva med deg, haakie? Du kan da slutte du også? :)

Lenke til kommentar

Bestemte meg for å slutte jeg og, og gikk to dager uten snus. Gikk helt greit det. I sommer (4 måneder etter at jeg begynte) klarte jeg ikke å gå to timer uten snus, og fikk seriøst ikke sove uten en dugelig dose nikotin. Nå, snust i litt over et halvt år, klarer jeg meg helt fint uten snus. Null abstinenser og sover godt. Men må si jeg kanskje er litt psykisk avhengig. Nå snuser jeg fordi det er godt, og nå er det mye bedre å sette seg ned med en prell og slappe av. Nå er det igjen (slik som i starten) at jeg snuser på grunn av virkningen.

 

Men det som forundrer meg litt, er at selv etter en dag uten snus, føler jeg ingenting av en Nick n Johny. Jeg må ha to for å få noe som helst ut av det. Forstår at jeg kanskje må ha to Gøteborg, eller to Catch, men to NnJ da? Det var jo overkill for meg for en måned siden.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...