Gå til innhold

Studier ved Harvard


pfa87

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Må man søke på det? Trodde det bare var for de som var utrolig gode i sport jeg..

 

Helt feil. Ja hvis du er meget god i sport så kan du få et stipend for å gå der, men ellers ingen sammenheng. Du blir ikke en av verdens beste akademiske institusjoner ved å samle bare idrettsfolk :-)

Lenke til kommentar
hehe penger penger, kaching!!

Jeg tenker på å søke, men man må jo ta så utrolig mange tester:/ Og kravet er vel himmelhøyt.

 

Ja, kravene er nesten skremmende høye. Man bør ha et snitt fra VGS på godt over 5 (nærmere 6). Utenom dette må man score skyhøyt på SAT og ACT i alle fall. Kanskje TOEFL og, men vet ikke ettersom man har 5 eller 6 i engelsk fra VGS hvis de i det hele tatt vurderer deg. Også må man skrive en superbra søknad der man overbeviser om at du fortjener å komme inn og hvorfor de bør gi deg en plass. Engasjement i organisasjoner og lignende utenfor skole er nesten også et must. Og til slutt må man ha gode anbefalinger fra 3 lærere fra VGS.

Lenke til kommentar
hehe penger penger, kaching!!

Jeg tenker på å søke, men man må jo ta så utrolig mange tester:/ Og kravet er vel himmelhøyt.

 

Ja, kravene er nesten skremmende høye. Man bør ha et snitt fra VGS på godt over 5 (nærmere 6). Utenom dette må man score skyhøyt på SAT og ACT i alle fall. Kanskje TOEFL og, men vet ikke ettersom man har 5 eller 6 i engelsk fra VGS hvis de i det hele tatt vurderer deg. Også må man skrive en superbra søknad der man overbeviser om at du fortjener å komme inn og hvorfor de bør gi deg en plass. Engasjement i organisasjoner og lignende utenfor skole er nesten også et must. Og til slutt må man ha gode anbefalinger fra 3 lærere fra VGS.

 

Du får det til å høres altfor komplisert ut, søsteren min måtte gjøre noe lignende da hun skulle studere i England inkludert et intervju. Hvis du vil komme inn på verdens beste universitet må virkelig gå inn for det og jobbe hardt lære deg det ekstra som kreves, bl.a bedre engelsk, hun tok 2BI som privatist siden studiet krevde det og hun ikke kunne ta det på hennes vgs. Og gode karakterer, ja selvfølgelig forventer de at du har vist et høyt akademisk nivå, at du er aktiv i andre former aktiviteter osv.

 

Ja de penga kommer ikke av seg selv.

Lenke til kommentar

Jeg søkte om å komme inn på Harvard fra i høst (Søkefristen var 1. Januar 2007), så har litt erfaring med å søke. Slik systemet er så må man enten ta SAT I + II eller ACT tester. Jeg vil anbefale å begynne å planlegge og skrive søknaden opptil et år i forveien slik at du får optimalisert den 100%. En annen ting er at du burde ta SAT så mange ganger du klarer for å forbedre deg. (Søk etter "Common Application" for å se hvordan den relativt omfattende søknaden er). Ofte er det ikke lurt å søke scholarship da dette er veldig vanskelig å få, og kan derfor ødelegge hele søknaden din(husker ikke om harvard vurderer scholarship og søknaden samtidig).

 

Jeg fikk avslag med 2270 på SAT 1, 650+ på tre SAT II tester og 620 på TOEFL PBT test. Til sammenlikning kom jeg på venteliste på Cornell og Northwestern, så nivået er ikke å klage på :)

Lenke til kommentar

Jeg har søkt!!!

Shit det var stress. Satt oppe natt til 1.desember til klokken 2 for å gjøre ferdig søknaden. Å ikke si at man skal holde på med den et år:( Jeg skrev den på en dag. Jaja jeg får bare gjøre mitt beste. Og om jeg ikke kommer inn så har jeg ihvertfall et brev med harvards stempel på, pluss at jeg tror nok jeg tar et friår neste år uansett, så da har jeg et helt år på å søke på nytt^^

 

BTW. Du trenger jo ikke TOEFEL til Harvard, så hvorfor tok du den?

Endret av Aces
Lenke til kommentar
Jeg har søkt!!!

Shit det var stress. Satt oppe natt til 1.desember til klokken 2 for å gjøre ferdig søknaden. Å ikke si at man skal holde på med den et år:( Jeg skrev den på en dag. Jaja jeg får bare gjøre mitt beste. Og om jeg ikke kommer inn så har jeg ihvertfall et brev med harvards stempel på, pluss at jeg tror nok jeg tar et friår neste år uansett, så da har jeg et helt år på å søke på nytt^^

 

BTW. Du trenger jo ikke TOEFEL til Harvard, så hvorfor tok du den?

 

Trenger vel enten TOEFL eller IELTS der som på absolutt alle andre skoler i hele verden? Tror du de godtar en 5-er i engelsk som bevis på at du kan engelsk?

Lenke til kommentar
Trenger vel enten TOEFL eller IELTS der som på absolutt alle andre skoler i hele verden? Tror du de godtar en 5-er i engelsk som bevis på at du kan engelsk?

 

Så vidt jeg vet er det vanlig å godta norsk 5-er i engelsk på bachelor, men kreve IELTS/TOELF for masterstudier. Varierer nok litt rundt omkring.

Lenke til kommentar
Jeg har søkt!!!

Shit det var stress. Satt oppe natt til 1.desember til klokken 2 for å gjøre ferdig søknaden. Å ikke si at man skal holde på med den et år:( Jeg skrev den på en dag. Jaja jeg får bare gjøre mitt beste. Og om jeg ikke kommer inn så har jeg ihvertfall et brev med harvards stempel på, pluss at jeg tror nok jeg tar et friår neste år uansett, så da har jeg et helt år på å søke på nytt^^

 

BTW. Du trenger jo ikke TOEFEL til Harvard, så hvorfor tok du den?

 

Trenger vel enten TOEFL eller IELTS der som på absolutt alle andre skoler i hele verden? Tror du de godtar en 5-er i engelsk som bevis på at du kan engelsk?

 

Nope, det du må gjøre er å skrive et personal essay. Tro meg jeg har gått igjennom hele søkeprosessen NØYE;)

(men dette gjelder jo bare Harvard da, på de fleste andre skoler må du ha det)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...