Gå til innhold

Markedsføring? noe for meg?


Spar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har markedsføring på VK1 vidergående skole nå, og for min del synes jeg det er veldig morro. Markedsføringen ejg har nå har et fokus på markedsføring mot forbrukere. Jeg har da ungdomsbedrift, noe som egentlig betyr markedsføring i praksis.

 

Når det kommer til matte biten er faktisk markedsføring sånn i teorien ikke noe matte i det hele tatt. Dette gjelder markedsføring i sin rene form. Derom du har ungdomsbedrift f. eks er det lurt å kunne litt bedrifts økonomi (regnskapsføring, budjsett, produktkalkylie ol). Det hele kommer litt ann på egentlig.

 

Om du ser på deg selv som en kreativ person, så kan dette absolutt være et fag for deg. Det markedsføring går ut på er å finne på et produkt (ting/tjeneste). Når du har funnet produktet skal du på en best og mest mulig oppfinnsom måte kunne markedsføre produktet. Dette vil si alt fra markedsundersøkelser (intervu, observasjon ol), situasjonanalyse (styrker, svakheter, muligheter, trusler), og andre ting i forbindelse av å se på markedet for et slikt produkt.

 

Jeg er usikker på hvordan jeg skulle kunne vurdere om det er et fag or deg. Det er veldig morro, så det er sagt. Jeg vurdere egentlig ikke meg selv om en blåing, men akkurat dette faget synes jeg er ganske gøy. Det har nok noe med den direkte måten denne slags fag har med virkeligheten. Ikke bare teori.

 

Om du har valget mellom å ha en bedrift sammen med andre, eller å for et meste drive teori, er det sterkt anbefalt å velge bedriftsbiten. Du kommer til å få det veldig gøy da.

 

Nå vet jeg ikke om du går på videregående eller vil ta det som høyere utdanning, men jeg ville ikke satsett på det som noe du kommer til å få jobb som senere så lett. Er derfor lurt å ha noe å lene seg tilbake på. Du får selv vurdere. Er egentlig ikke mer jeg har å si. Håper noe av det jeg sa var til hjelp.

 

Snorre :)

Lenke til kommentar

Ok, tror jeg skal ta markedsføring som en av tingene til neste år på vk1 ja. Tar da sikkert: Markedsføring, Engelsk, Bedrifts/samfunnsøkonomi.

 

Angående dette, hva bør jeg ta av bedriftsøkonomi og samfunnsøkonomi? Hva er forskjellen mellom disse to, og hvilke valg gir de meg videre? Jeg er en person som ligger på 4 i matte, engelsk og norsk. Jeg hater matte :) Holder dette til å følge godt med i faget, og ikke dette av lasset?

 

Jeg vil gjærne drive med en slags reklame elns, med en jobb som ikke er den samme hele tiden, og gi kunden tips om hvorfor absolutt dette produktet vil være det beste for han og kjøpe og andre praktiske ting.

 

Noen som har noen innspill? :roll:

(Har snakka med rådgiver på skolen, men jeg forstod ikke alt hun sa)

Endret av Spar
Lenke til kommentar

Bedriftsøkonomi er vel mer å lære hvordan sette opp budsjett og regnskap, mens samfunnsøkonomi er et mer teoretisk fag hvor du lærer om samfunnsøkonomi - TIPPER jeg.

 

Du trenger ikke være noe særlig god i matte for å greie å ta bed-øk. I bedøk bruker du stort sett excel som verktøy, og da er det bare å fylle ut tall på riktig sted og bruke riktig formel. Bedøk og markedsføring passer sikkert fint sammen. I hvert fall hadde jeg begge deler da jeg tok Salg og Service GK.

 

Hvis du tar markedsføring så er det sikkert en viss sjanse for at du får jobbe med det Orresnei pratet om, nemlig ungdomsbedrift. Da passer det ekstra bra om du har bedøk i tillegg.

Lenke til kommentar
Angående dette, hva bør jeg ta av bedriftsøkonomi og samfunnsøkonomi? Hva er forskjellen mellom disse to, og hvilke valg gir de meg videre? Jeg er en person som ligger på 4 i matte, engelsk og norsk. Jeg hater matte :) Holder dette til å følge godt med i faget, og ikke dette av lasset?

5316755[/snapback]

 

Bedriftsøkonomi gir deg reelle kunnskaper innen blandt annet regnskap, budsjettering og finans som du kan bruke i arbeidslivet. Samnfunnsøkonomi gir deg i stor grad mye av det samme du lærer i bedriftsøkonomi, men også mye teoretisk kunnskap i innen mikro/makroøkonomi (samfunnsøkonomi). Slik jeg ser det er bedriftsøkonomi den mest allsidige av de to retningene. Jeg er typen som liker praktisk kunnskap, ikke en masse teori man ikke for brukt for i virkeligheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...