Gå til innhold

AVGIFTER! Hva skal vi gjøre?


bjornegil

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Kommunist regjeringen som gjør ett forsøk på å styre skuta, men i realiteten bare rører som en dårlig såpeserie gjemmer seg bak noen argumenter som er direkte løgn!

 

Senke nybilavgiftene drastisk vil føre til nedgang i inntekter.

Feil, folk vil kjøpe og bytte biler oftere med lavere pris = opprettholder inntekter og det lille man i værste fall taper her tjenes inn på andre områder.

 

Lavere avgifter på motor -> mer forrurensing, miljøet.

Feil, en motor som går på 100% i forbikjøringer og 50% eller slipper ut mye mer enn om man hadde stor nok motor til å la den surre å gå på 30% i en forbikjøring. Og ellers omtrent ligger å puttrer på lavt turtall. En nyere motor vil og slippe ut mindre av de farlige avgassene i motsetning til en 20 år gammal rustholk.

 

Lavere avgifter på motor gjør at vi får flere ulykker.

Fullt mulig at folk kanskje har mulighet til å kjøre fortere, men bilene vil og være mye sikkrere og ha nytt sikkerhetsutstyr som esp som redder liv daglig i hele Norge.

 

Kort fortalt, staten taper ikke penger på lavere bilpriser, miljøet vil tjene på det og antall ulykker vil gå ned.

 

At bensin prisene er høye er litt merkelig når vi er en ledende olje eksportør er og litt påfallende og man gjemmer seg jo alltid bak at man bil prise oss til ikke å kjøre bil på samme måte som bomringen, dette rammer kun dem med aller dårligst råd. Når det er sagt ang bensinpriser så er og lønnsnivået i Norge høyt, så fryktelig ille er det ikke.

Lenke til kommentar
Nei, håper EU snart legger litt mer press på norske politikere, for å få ned disse sinnsyke avgiftene.

 

Nå har Danmark vært medlem av EU siden 1973 og de har dyrere biler i forhold til inntekter enn vi har enda. Så at det blir mindre avgifter av at vi blir medlemmer av EU tror jeg du lett kan glemme. De som har billige biler er somregel de landene som har egen bilproduksjon. Feks Sverige, Tyskland og Spania.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er rart at bensinprisen her i landet er såpass høy med tanke på at vi produserer vår egen bensin. Sverige som importerer olje har etter det jeg kan huske ikke noe særlig høyere bensinpris i forhold til inntektsnivået, enda de importerer varene.

 

Budskapet fra staten er: "Ikke kjør bil!!" (men hvis du absolutt må, for all del ikke kjøp en ny og sikker bil som ikke forurenser så mye!)

 

Jeg koser meg fortsatt med min 86' Corolla :p

Lenke til kommentar
Jeg synes det er rart at bensinprisen her i landet er såpass høy med tanke på at vi produserer vår egen bensin. Sverige som importerer olje har etter det jeg kan huske ikke noe særlig høyere bensinpris i forhold til inntektsnivået, enda de importerer varene.

 

5457940[/snapback]

 

Og jeg skjønner ikke at noen tror at det teller at vi er en oljenasjon.

Prisene er høye fordi at avgiftene fra staten er høye, og de er høye for at vi skal kjøre mindre bil (tror de)

Har null niks nada med om vi er en olje nasjon eller ikke.

Er ett fett for meg om prisene er 10 kr eller 8 kr, hadde vi bare fådd skikkelig valuta for pengene. Mindre avgifter på ny bil, bedre veier osv.

Lenke til kommentar

I følge en tidligere samferdselsminister så hadde vi så godt kollektivtilbud at vi ikke engang trengte egen bil!

 

Derfor er det luksus for alle de som bor alle andre steder enn Oslo, Bergen og Trondheim å kunne komme seg rundt i landet på...

 

Det er jo bare disse tre byene jeg vet om som faktisk har kollektivtrafikk som er god nok til at ikke alle trenger bil.

 

Jeg må ha bil for å komme meg rundt, men det er fordi jeg har venner i Melum, Jønnevald, litt rundt om i porsgrunn osv. osv (info til de som er litt lokalkjent ;) )

 

Kan bare å glemme å komme deg fra de og hjem (jeg bor i Skien, drøye 10 min kjøring fra sentrum) etter 5 på hverdagene, og ikke i det hele tatt i helgene..

 

Ja til billigere bensin :thumbup:

Lenke til kommentar
Nå tenker jeg ikke på ungdommer uansett..

Men de mange 1000 barnefamilier rundt om kring som kjører rundt i skrammelverk som nesten er rustet helt bort og som ikke tåler at man lener seg mot den en gang.

5461262[/snapback]

 

1000 barnefamilier? Det var jo ikke så helv..mange.

Er det noen som har pålitelig statistikk over hvilke biler barnefamilier faktisk kjører? Ikke?

 

T'Weed

Lenke til kommentar

Trenger man en statistikk på det? Man vet, ved å se rundt seg, hvilke biler folk kjører. Jeg har ikke sett få småbarnsfamilier i gamle biler. Jeg vokste også opp i en bil, som ikke akkurat kan betegnes som verdens tryggeste.

 

Dessesnuten sa han " de mange 1000". Dårlig forumlering med blanding av tall og bokstaver, men han snakker likevel om mange familier. :)

Endret av sluffy
Lenke til kommentar
Trenger man en statistikk på det? Man vet, ved å se rundt seg, hvilke biler folk kjører. Jeg har ikke sett få småbarnsfamilier i gamle biler. Jeg vokste også opp i en bil, som ikke akkurat kan betegnes som verdens tryggeste.

 

Dessesnuten sa han " de mange 1000". Dårlig forumlering med blanding av tall og bokstaver, men han snakker likevel om mange familier. :)

5462646[/snapback]

 

Er vel ikke akkurat sterk statistikk at du har sett mange barnefamilier i dårlige biler..... jeg har sett mange 20 - 25-åringer i strøkne (gjerne tyske) statusbiler, men kan jo ikke si at det er et faktum at de fleste 20 -25-åringer har råd til (tyske) biler i 200k-klassen..?

 

Og har Stig Arne faktisk tatt seg bryte med å telle flere tusen barnefamilier i dårlige biler? Har Stig Arne kompetanse til å bedømme hva en dårlig bil er? (no offense, Stig Arne)

 

Dette er selvsagt populistisk argumentasjon, og jeg vil gjerne se statistikk.

Ikke at jeg har noen sterke meninger for eller mot, men jeg har sluttet å forholde meg til "mannen-i-gata"-utsagn.

 

Så - en oppfordring til folk med tilgang til tall, hvor mange er det snakk om? Antall og prosenter, takk. Kanskje er det sånn, kanskje ikke.

 

T'Weed

Lenke til kommentar
Trenger man en statistikk på det? Man vet, ved å se rundt seg, hvilke biler folk kjører. Jeg har ikke sett få småbarnsfamilier i gamle biler. Jeg vokste også opp i en bil, som ikke akkurat kan betegnes som verdens tryggeste.

 

Dessesnuten sa han " de mange 1000". Dårlig forumlering med blanding av tall og bokstaver, men han snakker likevel om mange familier. :)

5462646[/snapback]

 

Er vel ikke akkurat sterk statistikk at du har sett mange barnefamilier i dårlige biler..... jeg har sett mange 20 - 25-åringer i strøkne (gjerne tyske) statusbiler, men kan jo ikke si at det er et faktum at de fleste 20 -25-åringer har råd til (tyske) biler i 200k-klassen..?

 

Og har Stig Arne faktisk tatt seg bryte med å telle flere tusen barnefamilier i dårlige biler? Har Stig Arne kompetanse til å bedømme hva en dårlig bil er? (no offense, Stig Arne)

 

Dette er selvsagt populistisk argumentasjon, og jeg vil gjerne se statistikk.

Ikke at jeg har noen sterke meninger for eller mot, men jeg har sluttet å forholde meg til "mannen-i-gata"-utsagn.

 

Så - en oppfordring til folk med tilgang til tall, hvor mange er det snakk om? Antall og prosenter, takk. Kanskje er det sånn, kanskje ikke.

 

T'Weed

5462815[/snapback]

 

 

Det føres vel ikke allverden statistikk for dette da staten ville insett at de tvinger folk til å kjøre rundt i dødsfeller.

 

Og ja, det er tusenvis av biler, familiebiler, ungdoms biler, allt typer som ALDRI burde vært på veien. Det blir i stort sett alltid tatt fram, spesiellt i tv debatter, at vi har en bilpark som er på linje om ikke mye eldre i snitt enn øst europeiske land som polen!

 

Hvis noen trenger statistikk og bastante tall for å se hvor dårlig bilparken er i Olje og det fordømmt rike landet Norge så lever man vel LITT i sin egen verden...?

 

 

Man snakker jo så fint om trafikksikkerhet hele tiden disse håpefulle på stortingen, men ingen har så langt hatt sunn nok fornuft til å se på hva en ny bil kan redde av liv.

Staten ville tjene på å selge flere nyere biler, færre ulykker og færre skadde/drepte, og enda bedre miljøet har godt av det. Heller en stor pickup enn 20 år gammal gjennomrusta maza 323 o.l. som spyr ut avgasser som omtrent lukter død og fordervelse.. :p

Lenke til kommentar
Trenger man en statistikk på det? Man vet, ved å se rundt seg, hvilke biler folk kjører. Jeg har ikke sett få småbarnsfamilier i gamle biler. Jeg vokste også opp i en bil, som ikke akkurat kan betegnes som verdens tryggeste.

 

Dessesnuten sa han " de mange 1000". Dårlig forumlering med blanding av tall og bokstaver, men han snakker likevel om mange familier. :)

5462646[/snapback]

 

Er vel ikke akkurat sterk statistikk at du har sett mange barnefamilier i dårlige biler..... jeg har sett mange 20 - 25-åringer i strøkne (gjerne tyske) statusbiler, men kan jo ikke si at det er et faktum at de fleste 20 -25-åringer har råd til (tyske) biler i 200k-klassen..?

 

Og har Stig Arne faktisk tatt seg bryte med å telle flere tusen barnefamilier i dårlige biler? Har Stig Arne kompetanse til å bedømme hva en dårlig bil er? (no offense, Stig Arne)

 

Dette er selvsagt populistisk argumentasjon, og jeg vil gjerne se statistikk.

Ikke at jeg har noen sterke meninger for eller mot, men jeg har sluttet å forholde meg til "mannen-i-gata"-utsagn.

 

Så - en oppfordring til folk med tilgang til tall, hvor mange er det snakk om? Antall og prosenter, takk. Kanskje er det sånn, kanskje ikke.

 

T'Weed

5462815[/snapback]

 

Det er ikke alltid populistisk info er så dumt. som f.eks. når man vil prøve å påvirke holdningene til et flertall av mennesker. Vi er vel alle enige i at vi vil ha lavere avgifter på nye biler, så hvorfor kverrulere? Meningen bak det hele er allikevel det samme. Og du er på samme lag som han. Bare innse det :p

Lenke til kommentar

artig å kverrulere ja.

 

Fikset den lille feilen, selvfølgelige har jeg ikke sittet ved veien og tellt 1000 biler.. ikke gidder jeg det heller.

Men med litt sunn fornuft så trenger man hverken statistikk eller å telle for å skjønne det at hovedandelen av barnefamilier her i landet ikke har råd til nye og sikre biler.

Lenke til kommentar

Snoemann: Vel, hvis du synes det er kverulerende å be om tall, så bør du kanskje finne deg et annet forum å diskutere i...?

Og er "vi alle enige om at vi vil ha lavere avgifter på nye biler"? Er du sikker?

 

Jeg er simpelthen interessert i fakta her, rett og slett fordi jeg ikke nødvendigvis stoler på utsagn som "alle vet jo", "det er jo et kjent faktum", "sunn fornuft" etc.

 

Som sagt, jeg vet ikke selv. Klarer ihvertfall ikke ha en bastant mening om dette uten harde fakta. Og hva er en dårlig bilpark? Noen må ha grep om kriteriene her, ellers blir det bare tøv.

 

T'Weed

Lenke til kommentar

om du hadde fulgt litt med på nyheter og slikt så hadde du ikke trengt tall for å vite hvor mane vrak av biler det er på veien i dag.

 

Har ingen anelse om hvor jeg kan hente tallene i fra, men enkelte ting er ganske opplagt.

Og at det er for mange vrak i dag på veiene er opplagt.

 

Det med at barnefamilier ikke har råd til nye biler var mest ett eksempel. Om det er den gruppen som sliter mest med gamle biler har jeg ingen anelse om, men at det er for mange gamle biler på veien ? JA

 

Og derfor må avgiftene ned.

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...