Gå til innhold

Hva syns dere om de nye bilspillene?


Anbefalte innlegg

Beklageligvis kan det se ut til at folk snakker om helt forskjellige ting her. Videre baserer folk utsagnene sine på forskjellige ting, og i det store og det hele blir det bare et stort rot! Jeg vil derfor ta meg tid til å forklare forskjellen på et spill og en simulator. Videre vil jeg se litt på de forskjellige aspektene i forskjellige bilspill (Av de jeg har spillt). Jeg liker nemlig ikke å utle meg om noe jeg ikke har pieling på.

 

Først av alt. Hva er egentlig forskjellen på et spill og en simulator? Vel, det er så mangt.

 

En simulator er hovedsaklig basert på å skulle kunne gi en realistisk opplevelse av noe i det virkelige liv. For eksempel det å kjøre bil, fly, seile med mer. Spillene gir en så nøyaktig gjengivelse av valgte aktiviteter som mulig. For eksempel prøver Live for Speed serien å gjengi hvordan det er å kjøre foreskjellige biler på racerbaner. Det er dette simulatoren handler om enten man liker det eller ikke. Videre er det lagt til onlinemuligheter. Dette styrker programvarens posisjon som simulator. Ved å muliggjøre AI på hlyde med din egen (Les: Menneskelige motstandere) vil simulasjonen av et racerløp bli enda nærmere de virkelige løpene. Simulatorer baserer seg på de spesielt interesserte og er på en måte ikke laget for å underholde noen. Derimot lar enkelte mennesker seg underholde av slike spill, ellers ville jo ikke de kunnet lage denne bilsimulkatoren da den ikke hadde hatt noen kjøpere.

 

Live for Speed er en av de om ikke den mest realistiske bilsimulatorene der ute. Dette er på grunn av spillets fysikkmotor (Les: Bilenes oppførsel). Ikke bare det, men simukatoren forbedres stadig.

 

Nå, et spill er som oftest utelukkende laget for å underholde mennesker. Dere må se at dette poeng skiller seg sterkt ut fra simulatorenes mening. Nå, dette betyr altså at massenes underhldnignsbehov blir satt i første rekke. Massene kan la seg underholde på forskjellige måter. For eksempel ved at du får utdelt en rask moddet bil (Les: Alt for kraftig motor ol.) med en skokk av politibiler på slep (Les: Lamboghini med politilakk og blålys). Massene synes slikt er festlig og lar seg underholde. Nå, ingen kjøper vel slike spill på grunn av deres realisme. La oss for eksempel se på Need for Speed: Most Wanted. Dette er et spill som beskrevet over. Ja jeg har sogar tatt utgangspunkt i dette spillet for enkelthetens skyld.

 

Spillets fysikkmotor (Les: Bilens kjøreegenskaper) er så urealistiske som de nesten kan bli. Jeg vil blant annet bemerke uligheten til å kjøre gjennom en 90 graders sving i 300 km/h. Videre er det også mulig så skli sidelengs om du setter julene i maks svingeposisjon og akselerer fra 0 km/h. Man skulle utifra dette tro at ingen villle spille et slikt spill, men tvert imot. Majoriteten av de som kjøre spill med biler i bryr seg ikke så veldig mye om spillets fysikkmotor (Les: Kjøreegenskaper), men om den underholdningen spillet gir. Man kaller gjerne slike spill for Arcade games på engelsk. Hva det heter på norsk vet jeg ikke.

 

Så, da har jeg sammenfattet litt hva foskjellen på simulatorer og arcade games er for noe. Så har vi disse spillene som prøver å ligge et sted i mellom. Man får servert ok fysikkmotor (Les: Kjøreegenskaper), og en foroldsvis bra underholdning.

 

En bruker tidligere i tråden snakket om Forza som et mer realistisk spill enn Live for Speed. Jeg kan se hva han legger i det. For i Forza Motor Sports er det nemlig slik at man kan spille i en rimelig omfattende kampanje. Her begynner man med de litt dårligere modellene, og arbeider seg oppover fra løp til løp. Etterhvert som man får mer penger kan man kjøpe dyrere biler osv. Dette får man som jeg har skjønnt ikke muligheten til i LFS. Dere får rette meg hvis jeg tar feil. Dette gjør dog ikke Forza til et mer realitsisk kjørespill enn LFS. For kampanjen forbedrer ikke spillets fysikkmotor. Den forbedrer kun opplevelsen eller underholdningen. Faktisk vil en proff-racer aldri kjøpe sine biler selv. Dette vil et team gjøre for ham, sammen med sponsorer osv. En proff-racer vil kjøre i den bilen han mottar, og så enkelt er det.

 

Uansett, Forza er ingen hardbarket bilsimulator og prøver på ingen måte heller å være det. Dermed synes jeg det blir lite fin å kalle det for mer realistisk enn Live for Speed. Det gir kanskje bedre underholdning for den hverdagslige spiller, men det er det.

 

Nå kom jeg igrunnen med en helt meningløs post og jeg angrer i ettertid. Men når jeg først har skrevet så mye får jeg poste det. Så mye får jeg tro på meg selv.

 

Snorre :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Live for Speed er en av de om ikke den mest realistiske bilsimulatorene der ute. Dette er på grunn av spillets fysikkmotor (Les: Bilenes oppførsel). Ikke bare det, men simukatoren forbedres stadig.

 

 

 

Bra innlegg, og som du sier har LFS fortsatt noen mangler. Hvordan dekkenes grep i veibanen er ved lave farter. F.eks kjører du i 20kmh med full sving, men allikevel går det rett frem, det er noe utviklerne vil rette på.

 

Hvordan bilen, og dekkene oppfører seg akkurat ved grensa av gripeevnen har Scawen selv (ene utvikleren) sagt at det ikke er bra nok. Samt hvordan bilen får grep igjen etter den har fått sladd o.l.

 

 

 

Edit: Er bare litt nysgjerrig, hvilken racing simulator mener du er best?

Endret av Hawk-Eye
Lenke til kommentar

Takk for hyggelig svar. Det setter jeg pris på.

 

Jeg har desverre ikke fåttt prøvd så alt for mange bilsimulatorer der ute. Jeg har prøvd Live for Speed demoen selv (Pluss fullversjonen en gang også), og en anne jeg ikke husker hva het. Der kunne du laste ned masse baner, biler osv som community-et selv hadde lagd. Ellers skulle jeg likt å prøvd GTR som sies å være god bilsimulator.

 

Desverre har ingen av disse planene enda gått i oppfyllelse. Jeg jobber dog med saken (Spasrer opp penger til både det ene og andre). Sånn sett så vet jeg ikke så godt heller da hva som er best av bilsimulatorene der ute. Men en ting er sikkert, og det er at Flight Simulator 9 (2004 om du vil) er knall bra!

Lenke til kommentar
Bra innlegg

Bra at noen har skjønt det.

Se på siste Top Gear episoden f.eks. Der sjekker Jeremy en NSX en runde rundt Laguna Seca, og han ligger 17 sec. etter IRL i forhold til GT4. Hadde LFS hatt en ekte bane(Noe Scawen og gjengen neppe har råd til), hadde han garantert.vært inenfor samme "sekundet" på rundetiden.

Endret av Tordenflesk
Lenke til kommentar

Forza Motorsport er gøy bilspill, men Live for speed er mer realistisk. Og man kjører jo ikke i ring, man kjører rundt en av mange bane. Det er det som er racing.

Og hva er galt med at de utvikler spillet og kommer med ny del ? Oppgradert fysikk, nye biler og nye baner i tillegg til oppgraderte versjoner av de allerede eksisterende baner og biler. Genialt syns nå jeg.

 

Poengsystemet er lagt opp for å unngå at det blir fullt av rookies i de kraftigste bilene før de har fått seg noe kjøretrening. Blir bare kaos online av sånt. Og LFS er jo i hovedsak ment for online spilling. Egentlig ganske realistisk med sånt poengsystem, ikke særlig normalt at folk begynner i Formel 1 i motorsport....

Setter du vanskelighetsgraden høy når du er dårlig tar det lengre tid å få de beste bilene, men du får trening på veien.

 

Mest realistisk er definitivt GTR - i SIM-mode med all hjelp av selvfølgelig...

GTLegends er ikke fullt så realistisk men ikke så langt unna, er nok litt mer kompromiss for å nå et større publikum.

Gran Turismo spillene er ihvertfall rene arcadespill, skjønner ikke hvordan det kan kalles realistisk. Ei heller Project Gotham Racing 1 og 2. PGR 3 skal jeg ikke uttale meg om for har ikke prøvd det enda. Lovende at de endelig har fått incar view på plass ihvertfall.

 

Men hvis man bare har kjørt bil virtuelt og ikke har særlig erfaring rattet i virkeligheten på vei / glatta /bane så er det nok ikke så lett å vite hva som er simulation og hva som er arcade. Da er det nok noen som stoler på det Codemasters mfl skriver på pakka. En jeg spilte endel Toca Race Driver (ja ihvertfall arcade men morro lell) med på nett var fullstendig overbevist av en han kjente som hadde vært med å utviklet spillet at Formel Ford bilene i TRD var det mest realistiske man kunne finne i bilspill. :D

 

Orresnei: det er flere demoer til GTR tilgjengelig, er bare å prøve. Er forresten haugevis av uoffisielle addon-baner og biler til det også. To forskjellige demoer finner du nesten nederst på denne siden: http://www.10tacle.com/gtr-game/en/index.php?Downloads

(tror det er forskjellige biler, men Spa-banen i begge)

Lenke til kommentar
hwe: Poengsystemet i LFS brukes ikke lenger. Litt synd egentlig, for det er sjeldent at et løp med Formel 3000-kjerra går av stabelen før etter ørten restarts pga. noobs som tror det bare er å tråkke gassen i bånn. Blir noen stygge kræsj av sånt.

5360070[/snapback]

 

 

 

Husker godt den første måneden etter S2 kom ut :!:

 

Det var liksom så typisk at det bare var èn eller to som var "uheldige" og ødela for resten. Ikke like ille nå da heldigvis :w00t:

Lenke til kommentar
Need For Speed: MS er en vits. HELT urealistisk, dårlig fysikk og altfor arcade preget. Min mening.

5359447[/snapback]

 

EA har ikke satset på realisme i NFS-serien siden NFS: Porsche. Dette spillet var på mange måter det beste i NFS-serien.

5359464[/snapback]

 

Og Porsche var det siste bilspillet eg noensinne kunne spille 1 time i strekk, dette var så utrolig morro å psille time ut og time inn :) Det beste NFS spillet uten tvil mener eg. Men så liker eg bilspill bedre på konsoll,så eg satser på at PGR vil stå som en milepæl når eg får fatt i spillet og en 360 :)

Lenke til kommentar

Først vil jeg bare si at jeg synes LFS er artig spill, jeg har bare spillt det i noen timer (s1 og S2) men det ga meg et bra inntrykk.

 

Men..

 

Jeg synes det er å overdrive litt å kalle det for den mest avanserte av alle bil-simulatorer. Etter å ha kjørt den RWD turbobilen litt skjønnte jeg at dette er mer 70% simulator og 30% fun-factor/arcade-inspirert. Det var 0 problem for meg å holde breie sladder gjennom svingene i 2 runder uten å gå rundt en gang. Ble litt som å kjøre på snø med kjettinger med andre ord (har prøvd, føltes ganske likt). Behøver jo ikke å være ett minus, er jo moro å lage breie sladder, men 100% realistisk er det ikke når man kjører på tørr asfalt.

Gtr vinner nok simulator konkuransen glatt.

Lenke til kommentar
Først vil jeg bare si at jeg synes LFS er artig spill, jeg har bare spillt det i noen timer (s1 og S2) men det ga meg et bra inntrykk.

 

Men..

 

Jeg synes det er å overdrive litt å kalle det for den mest avanserte av alle bil-simulatorer. Etter å ha kjørt den RWD turbobilen litt skjønnte jeg at dette er mer 70% simulator og 30% fun-factor/arcade-inspirert. Det var 0 problem for meg å holde breie sladder gjennom svingene i 2 runder uten å gå rundt en gang. Ble litt som å kjøre på snø med kjettinger med andre ord (har prøvd, føltes ganske likt). Behøver jo ikke å være ett minus, er jo moro å lage breie sladder, men 100% realistisk er det ikke når man kjører på tørr asfalt.

Gtr vinner nok simulator konkuransen glatt.

5364566[/snapback]

GTR er 100% ferdig utviklet. LFS er ca. 45% ferdig.

Endret av Tordenflesk
Lenke til kommentar
:roll:

Merker at noen har blitt påvirka av alt for mye Arcade-spill her.

5364601[/snapback]

 

Regner med at det er meg du sikter til?

Jeg synes både simulatorer og arcade spill er artig, NFS og gran turismo er fint å ha hvis man er ute etter spill med 100+ biler og mulighet for å trimming og styling.Men man får ikke den samme gode følelsen som simulatorene gir, her blir man belønnet mye mer hvis man gidder å lære seg det skikkelig.

Viktig å ikke henge seg opp i at alt man spiller MÅ være realistisk, noen ganger er det gøy med arcade spill også.... tok litt tid før jeg innså det selv.

Endret av Klyde frog
Lenke til kommentar

Dere må huske på at LFS S2 KUN er Alpha versjon enda!

Kommer en mengde med oppdateringer hele tiden (Spillet har bl.a ikke regn/tåke/nattløp osv. slik som det er nå)

 

Jeg synes LFS er et utrolig bra spill. Er selv aktiv gokart utøver, og bruker dette spillet som en slags trening for ikke å få for mye rattrust før sesongen starter på igjen :)

Utrolig hvor mye du kan terpe spor og vinne tiendeler hele tiden, samt kjenne på forskjellige oppsett o.l !

Gleder meg til den endelige versjonen kommer!

Lenke til kommentar
hwe: Poengsystemet i LFS brukes ikke lenger. Litt synd egentlig, for det er sjeldent at et løp med Formel 3000-kjerra går av stabelen før etter ørten restarts pga. noobs som tror det bare er å tråkke gassen i bånn. Blir noen stygge kræsj av sånt.

5360070[/snapback]

 

Poengsystemet er vel ikke fjernet fra S1.

S2 er jo som det er sagt her fremdeles Alpha, har nok noe med det å gjøre. Man samler jo credits også i S2, så det er jo ikke fjernet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...