Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor - en merkverdig historie


Anbefalte innlegg

I august, husker ikke helt datoen, satt jeg benket foran skjermen midt i Molten Core raidet og venta på at hunterpeten skulle pulle Geddon. Vel, da vi ser han rundt hjørnet og første melding om "XX is the bomb" og vips disconnecter jeg. Ikke uvanlig det. Problemet var at jeg kom ikke online igjen, og Telenors kundeservice var stengt for dagen. Jaja, får bare vente til i morgen, ikkenoe å grine på det.

Jeg ringte telenor og de ga den samme regla om at jeg måte sjekke etter spyware etc, og sette opp modemet på nytt osv. for de kunne ikke se noe galt med modemet. Modemet mitt prøvde (etter hva lampene sa) å synkronisere seg med sentralen, for så å være synkronisert med sentralen, for så å slukke helt, og så begynne på nytt i en evig loop. Noen teknikere jeg snakket med sa de fikk kontakt med modemet, andre fikk ikke. Alt de gjorde var å si at "I morgen skal problemet være løst" siden dette er en policy fra dem etter hva dem sa. 24 timers rettetid på slike feil.

 

Vel, deres første løsning var å sende meg et nytt modem, som oppførte seg nøyaktig likt det forrige. Jeg ringte og fortalte saken, og da begynte hele support tjenesten dems å virke imot meg. Satt i kø i gjerne 45 minutter hver gang, blir satt over til lokale teknikere hvor det ikke er noen(ergo må sitte i kø igjen for å forklare nettopp det), noe som gjorde at jeg bare ble dumpet tilbake sist i køen osv. De hadde teknikere i sentralen 4-5 ganger bare det jeg så, og det var sikkert folk der når jeg var på jobb. For meg virket det som om Telenor og Sønnico ikke samarbeidet om noe, de bare ga og fikk ordre. Så når Sønnico var på sentralen, sjekka de en kabel eller to og sa problemet var i orden. Telenor sendte meg sikkert 10-15 SMS hvor det sto at problemet er nå i orden, noe det aldri ble.

 

Etter 2 uker, og 2 nye modemer (da hadde jeg totalt 3 Thomson modemer, alle produsert på vidt forskjellige tidspunkt) fikk jeg vite at det var modemene som var i orden, siden det hadde vært en montør hjemme hos oss for å sjekke at alt var i orden av kabling. Dette var den andre montøren som var hjemme hos oss, den første fikk ikke kontakt, og modemet hans oppførte seg likt som mine. Den andres derimot fungerte fint, og konklusjonen var at mine modem var ødelagt, alle med produksjonsfeil. De skulle sende meg et nytt uka etter, men det gadd ikke jeg vente på, jeg jobber med IT selv og driver en del på internet, pluss at andre i huset hos meg driver en enmannsbedrift som er mer eller mindre avhengig av internet. Så jeg stakk på ekspert og handla meg et Jensen modem, satte det opp og vips, jeg var på nett. Ringte telenor og forklarte saken, og de føyde det til saken min (som begynte å bli temmelig lang etter alle mine samtaler med dem, linjetester osv). Sønnico hadde faktisk bytta et helt fordelingsskap fordi de ikke fant noen annen feil.

En annen person fra huset mitt var på dette tidspunktet meget hissig på telenor, og satt i lange samtaler, og fikk etterhvert noe over 6 måneder gratis nett, pluss at vi får regninga på modemet jeg handla dekket.

Problemet da var at jeg satt uten router, og uten lyst til å krangle mer med Telenor(jeg hadde jo krav på et Thomson modem med innebygget router), og gadd ikke handle noe der og da så jeg routa bare med min egen maskin som står på hele tiden uansett.

 

Slik gikk det i 3-4 uker, da jeg plutselig mista nett igjen. Ringte telenor, og konsulenten jeg fikk kontakt med sa bare "oi" da han så saken, han hadde aldri sett en så lang sak før, han sa det bare var latterlig. Jeg sa jeg ikke orker dette tullet mer, og at om ikke dette ble endret permanent innen dagen etter kom jeg til å bytte ISP, gå til forbrukerrådet eller et eller annet, for slikt kunne det ikke bare fortsette. Konsulenten var helt enig, gikk rett til sin sjef, og noen timer seinere fikk jeg en telefon fra Sønnico der dem sier dem skulle komme tidlig dagen etter, og fikse problemet. Ja, for den hadde jeg ikke hørt før? Jaja sier jeg, jeg får ta meg noen timer fri fra jobben og være her mens dem prøver å ordne problemet som de sikkert har gjort 20 ganger før allerede.

 

Men til min store overraskelse tok jeg feil denne gangen, fyren som møtte opp klokka 9 dagen etter var dritlei problemene hos meg, så han hadde bestemt at de skulle dra egen kabel direkte fra sentralen og til meg, noe som aldri hadde blitt gjort før i Norge i følge han. Bor bare 30 meter fra sentralen i luftstrekk, kabelstrekket er vel ikke mer enn 50 meter.

Så, nå sitter jeg med kabel direkte fra sentralen inn på rommet mitt, ikkenoe fordelingsskap eller lignende i veien som kan ødelegge. Ping droppet betydelig i visse spill, hastighet fløy i taket, jeg var mildt sagt litt blid etter alle ukene med direkte dritt fra Telenor, alle de sleipe konsulentene på brukersupport som vil vri seg unna, og faktisk juger til meg, sier at problemet er nok switchen min i mitt nettverk som router feil(lag2 switcher som router?), og et halvt år gratis nett. Regninga for modemet skal trekkes fra på neste regning, men den kommer jo ikke ende for å si det slik.

Jeg gidder ikke mase på dem om router siden jeg kjøpte trådløst uansett og dette hadde havnet på min regning da.

 

Noen andre som har vært borti noe lignende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kan si jeg hadde en lignende sak når jeg først anskaffet meg telenor i 2001. tok ca 1 måned, fra installasjonsdato (da det skulle fungere) til jeg faktisk fikk det. måtte som du sa ringe, hver dag i 1 måned. fikk etterhvert mobilnummeret til en på teknisk, slik at jeg slapp å vente i kø hver gang på hjelp. de hevdet strengt tatt at det var i min pc og i min switch som problemet lå. jeg hadde prøvd alt annet og driver selv å ordner slike ting, så jeg visste at problemet ikke lå der. etter mange timer på telefonen, 2-3 hjembesøk, så fungerte det da 1 måned etter. jeg var egentlig dritt lei telenor. byttet selskap til nextgentel etter ca 6 mnd og deretter til catch. og nå er jeg strålende fornøyd. :-) kommunikasjonen mellom telenor, bravida, sønnico, er helt, som du sier, HÅPLØS. :-)

Endret av lbn
Lenke til kommentar

Telenor er et rote forma.

Jeg fikk bestilt og bekreftet adsl der jeg bor nå og får 1 dag før koblingsdagen beskjed om at jeg ikke kan få allikevel.

Klager da til de og en "såkalt" avdelingsleder ringer og lover å fikse opp og håpet igjen på nett,

Men nei da fremdeles umulig å få adsl.

Men selgerne fremdeles ringer fra telenor og andre firmaer og lurer på om jeg ønsker å få adsl siden etter dems lister kan jeg få.

Dette er på skedsmokorset og heller ikke første gang de lover adsl der de ikke kan levere.

Telenor kan hvist gjøre som de vill der for forbruker rådet og andre sier de ikke kan gjøre noe med det problemet.

Gøy med monopol på nettet gutter.

Lenke til kommentar

Nåja, jeg vil nok ikke forsvare Telenor med at det gikk så treigt, og at problemet faktisk aldri ble funnet, men heller legge skylden på komunikasjonen mellom Telenor og montørene dems.

Og tildels sleipe konsulenter som ikke fortjener å sitte der de sitter for å si det slik, en del av dere som har litt IT kunnskaper kjenner dere vel igjen på hva jeg sier om dere har hatt problemer med ISP'en deres.

Lenke til kommentar

Mye morro med Telenor, en venn av meg bestilte telenor ADSL fordi de var de eneste som kunne levere. For å gjøre en lang historie kort, ni måneder senere så fikk han det installert og her er det snakk om ukentlige utsettelser i ni måneder.

 

Jeg fikk modemet mitt fra Bluecom for 4-5 år siden og den har vært tilkoblet siden da.

 

En Solskinnshistorie.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

And the story continiues!

 

2 måneder siden nå, så er ikke helt nytt.

Som nevnt i første post bedrives det en enmansbedrift i huset hos meg, og personen ville gjerne ha overført faktura over til firmaet. Altså ikke selve abbonomentet, bare fakturaen. Dette ble forklart med teskje til telenor slik at de ikke skulle flytte abbonomentet til firmaet. Man kan nemlig ikke flytte privat abbonoment til et firma, da ville vi fått et nytt abbonoment.

 

Men gjett hva som skjedde. Vi fikk tilsendt nytt brukernavn og passord, samt et modem for bedrift(som nå slenger sammen med 3 andre thomson modem, Jensen funker utmerket). Faen tenkte jeg høyt, nå har de imbesilene klart å sette abbonomentet over på firma allikevel, nøyaktig slik vi ble lovet at ikke skulle skje. Vel, jeg ringer og ber dem stoppe whatever dem prøver å gjøre, siden alt utstyr vi hadde fungerte. De forsto saken og skulle avbryte all migrering fra privat til bedrift, vi ble lovet at vårt gamle privat abbonoment skulle holdes oppe, og bedrift abbonomentet skulle bare glemmes.

Som sagt så gjort. Nei feil, de klarte jo å drite på leggen igjen. Vips forsvant internet. Jeg ringte telenor, og de forklarte at vi hadde avbestilt vårt privat abb.(hva faen??) og bestilt bedrift abb. Det skal nevnes at disse to er forskjellige 'selskaper' innenfor telenor, med forskjellige numre, og kommunikasjon lik null imellom seg. Bedrift hadde fått med seg hva som skulle skje, de hadde avbestilt det abbonomentet, mens privat hadde gjort stikk motsatt av hva vi hadde fortalt dem ved samtlige anledninger, noe slikt som 5-6 samtaler. Hvordan er dette mulig? Om noen her jobber i telenors kunderservice, hva tenker dere med? Spiller dere ludo hele dagen og leker russisk rullett med personer som ringer dere?

Når de endelig hadde innsett hva som faktisk har skjedd, skal de sette det i en feilrettingskø. Det skulle være ordnet innen 4 eller 5 dager.

 

Vel, de klarte ialfall det da. Over en uke uten nett fordi dumme mennesker på kundeservice velger å høre andre ting enn de faktisk gjør, og sier at de skal gjøre sånn og slikt, men istedet skaper masse faenskap for deg.

Tør ikke ringe dem igjen for å be dem sende fakturaen til en annen adresse.

 

Men nå har jeg et annet problem; hastigheten har blitt veldig laber. 6000/500 har jeg i følge telenors sider, men får ikke dytta den høyere enn 3000 inn, og 350 ut. Overhead skulle vel være beregnet her, derfor de 'rare' hastighetene? Noen erfaringer med å ikke få oppgitt hastighet og få fikset dette?.

Lenke til kommentar

Hm... Jeg hadde problemer her for leden.. Nettet klikka da jeg sto i begynnelsen av MC... Supporten hadde jo selvfølgelig stengt for dagen. (Telenor) Ringte dagen etter, nøyaktig kl 08.00. Forklarte problemet og at jeg hadde prøvd å resette både modem og router osv...

 

Jeg fikk en dårlig følelse i meg, da han sa at problemet skulle være fikset innen fredag. (det var en mandag jeg mistet nett)

 

Dagen etter mottok jeg en SMS om at problemet var fikset, kom meg hjem fra jobb og koblet meg opp og det funket faktisk!

 

Solskinnshistorie :)

 

Noe som ikke er solskinnshistorie, er at jeg tror problemet lå i hastighetsøkning, noe som vil si at jeg regner meg jeg beholder 4000/400 hastighet... (såvidt, får jo aldri den hastigheten alikavel selv om jeg kun ligger 600m linjelengde unna sentralen.)

Lenke til kommentar
And the story continiues!

 

2 måneder siden nå, så er ikke helt nytt.

Som nevnt i første post bedrives det en enmansbedrift i huset hos meg, og personen ville gjerne ha overført faktura over til firmaet. Altså ikke selve abbonomentet, bare fakturaen. Dette ble forklart med teskje til telenor slik at de ikke skulle flytte abbonomentet til firmaet. Man kan nemlig ikke flytte privat abbonoment til et firma, da ville vi fått et nytt abbonoment.

 

Men gjett hva som skjedde. Vi fikk tilsendt nytt brukernavn og passord, samt et modem for bedrift(som nå slenger sammen med 3 andre thomson modem, Jensen funker utmerket). Faen tenkte jeg høyt, nå har de imbesilene klart å sette abbonomentet over på firma allikevel, nøyaktig slik vi ble lovet at ikke skulle skje. Vel, jeg ringer og ber dem stoppe whatever dem prøver å gjøre, siden alt utstyr vi hadde fungerte. De forsto saken og skulle avbryte all migrering fra privat til bedrift, vi ble lovet at vårt gamle privat abbonoment skulle holdes oppe, og bedrift abbonomentet skulle bare glemmes.

Som sagt så gjort. Nei feil, de klarte jo å drite på leggen igjen. Vips forsvant internet. Jeg ringte telenor, og de forklarte at vi hadde avbestilt vårt privat abb.(hva faen??) og bestilt bedrift abb. Det skal nevnes at disse to er forskjellige 'selskaper' innenfor telenor, med forskjellige numre, og kommunikasjon lik null imellom seg. Bedrift hadde fått med seg hva som skulle skje, de hadde avbestilt det abbonomentet, mens privat hadde gjort stikk motsatt av hva vi hadde fortalt dem ved samtlige anledninger, noe slikt som 5-6 samtaler. Hvordan er dette mulig? Om noen her jobber i telenors kunderservice, hva tenker dere med? Spiller dere ludo hele dagen og leker russisk rullett med personer som ringer dere?

Når de endelig hadde innsett hva som faktisk har skjedd, skal de sette det i en feilrettingskø. Det skulle være ordnet innen 4 eller 5 dager.

 

Vel, de klarte ialfall det da. Over en uke uten nett fordi dumme mennesker på kundeservice velger å høre andre ting enn de faktisk gjør, og sier at de skal gjøre sånn og slikt, men istedet skaper masse faenskap for deg.

Tør ikke ringe dem igjen for å be dem sende fakturaen til en annen adresse.

 

Men nå har jeg et annet problem; hastigheten har blitt veldig laber. 6000/500 har jeg i følge telenors sider, men får ikke dytta den høyere enn 3000 inn, og 350 ut. Overhead skulle vel være beregnet her, derfor de 'rare' hastighetene? Noen erfaringer med å ikke få oppgitt hastighet og få fikset dette?.

6060918[/snapback]

 

Hatt akkurat samme problem hos foreldrene mine. Skulle "bare" endres fra Privat til Bedrift, og vips så forsvant både nett og mailkontoer. Fikk alt opp å gå helt til Bedriftsabonnementet skulle vært koblet opp. Da datt alt ut igjen. Heldigvis fungerer alt nå, men det er surt når sånt skjer. Problemet til telenor er rett og slett at den ene vet ikke hva den andre gjør i visse tilfeller.

 

 

bertie

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...