Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Varmeapparatregister og Dugg


rafjet

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg tror jeg har varmeapparat register lekkasje. Det er fordi jeg taper en god del kjølevæske. Jeg ble tipset om å fylle på kanel i kjølevæsken så det ville tette småhull i radiatoren. Etter at jeg forsøkte det har jeg merket kanel-lukt inne i bilen, noe jeg regner med skyldes lekkasje ett eller annet sted. Varmeapparat register? Andre steder? Bilen dugger også plagsomt mye. Vinduene er helt rennende våte. Har dere noen gode råd? Han jeg evnt bruke radiator-tett-masse som man kan ha i kjølevæsken for å tette hull i radiatoren, men nå for å tette evnt lekkasje i varmeapparat-registeret?

 

Mvh

Fortvilet bileier :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går an å bruke div tettemidler ja, men anbefaler at du finner ut hvor lekkasjen kommer fra. Kanskje det er en slange til v-app registeret, eller v-app krana.

På verksteder har de utstyr til å sette trykk på kjølesystemet. Da er det lettere å finne ut hvor.

Men det lønner seg ikke å bruke radiatortett i lengden.. Defekte deler bør skiftes.

 

Hva slags bil er dette snakk om?

Lenke til kommentar

Hadde akkurat lekasje i varmeapparatregisteret på min bil også. Tror bare jeg ville byttet hele registeret hvis det er det som lekker. Vet du om du har varmeapparat-kran i din bil eller? Va slags bil er det snakk om? Ikke sikkert det er så vanskelig å bytte registeret, og du kan sikkert finne det billig hos en hugger. Fikk et til 400 jeg. På min bil var det ganske enkelt å bytte, var vel noen timer med skruing. Bare å fjerne den nederste delen av mittkonsolen i min. Var akkurat med å bytte det i en 99 Jeep Cherokee, og der måtte absolut hele dashbordet ut. Men gikk ganske fort det også når vi hadde gjort det et par ganger. Duggen kommer jo av lekasjen. Hvis ikke du har varmeapparat-kran er nok feilen i varmeapparatregisteret uansett, i hvertfall har det vært slik i de to bilene jeg har byttet på at regsiteret med rør har gått helt ut i motorrommet uten noen skjøter.

Endret av trondbue
Lenke til kommentar

Hvor mye kanel brukte du for å tette?

Hjelper ikke kaneltrikset hjelper mest sansynlig ikke radiatortett heller.

Husk bare at det nødvendigvis ikke blir helt tett første dagen og at det allerede er en del fuktighet i bilen allerede så duggfri bil vil ta litt tid.

Hadde selv samme problemet i min første bil og der hjelp kanel.

Det tok riktignok noen uker før det sluttet å lukte grøt i bilen men tett ble det.

Lenke til kommentar

Med tanke på fukt, så vil jeg foreslå avfukter ;)

 

Kjøpte en bil for et års tid siden, men der frøys det på mer inne på rutene enn utenfor...

Setene var heller ikke gode å sitte i (noen prøvd å sitte på en isblokk før??)

Satte inn en vanlig oljeovn og en avfukter, senere på kvelden var bare setene våte, og dagen etter var bilen knusktørr ;)

Lenke til kommentar

dersom du opplever mye fukt i bilen, bør du prøve å skifte pollenfilter (eller hva det kalles på din bil...)

Dersom dette filteret ("innsugsfilteret", der frisklufta trekkes inn til vifta, vanligvis lokalisert innunder frontruta i motorrommet) er tett, vil bilen dra mer av kupe lufta i resirkulering (siden det er for stor motstand gjennom friskluft "input'n") og denne lufta inneholder mer luftfuktighet... og dersom denne lufta fortsetter å resirkuleres, blir det bare værre og værre...

 

Dersom du har lekkasje i varmeregisteret, får du ikke bare kanellukt i bilen! det lukter jævlig!

 

hadde problem med dette (xtrem dugg) på A4'n min, og etter et pollenfilterskifte (180kr) forsvant problemet over natta. nå er bilen tørr og fin, og jeg slipper å skrape is på innsiden!

 

mvh

Espen

Lenke til kommentar
Ikke sikkert det lukter så ille fordi om det er lekasje i varmeregisteret. Merka ingen spesiel lukt når mitt lakk, men kameraten min merka det godt i sin bil. Litt forskjelig lukt på kjøleveskene også.

5292259[/snapback]

 

Kan nok stemme det.

Jeg har hatt lekkasje i en gammel 100 5E, (kan vel ikke med hånden på hjertet påstå at kjølevæska var HELT ny..) og der lukta det ForFryktelig. Opplevde også en lekkasje i en gammel 240 til en kamerat av meg (B23) den lukta også kraftig. men.. som sagt, her var vel snakk om gammel væske?

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp skifta varmeapparatregister i passaten, eller det vil si jeg fikk det skifta hos merkeforhandler :p Registeret lå selvfølgelig innerst i dashbordet så alt måtte av (tok 9 timer hos forhandler). Det lukta forresten ikke i nærheten av kanel, det lukta 5-dagers fylle på dårlig himbrent :!:

 

Eneste jeg kan si er: SKIFT! Hvis det begynner å lekke inn i bilen så er det ett sant helvete. En ting er at du mest sannsynlig må rense teppet i bilen, du bør også tørke opp inni dashbordet osv. For den lukta sitter i :mad:

Lenke til kommentar

Ja siden det lukter kanel sammen med fuktigheten høres det jo veldig ut som register lekkasje. Du kan jo kanskje for å kompensere akkurat lukten, klippe opp en wonderbaum og legge i kjølevæsken...

(det var en spøk ja)

 

Men som de andre sier er det desverre mange biler som har varmeapparatregisteret veldig klønete plassert, så det kan bli mye, og ikke alltid så enkel jobb. Men det kommer helt an på biltypen.

 

Men jeg vil komme med en liten advarsel: hadde selv en gammel Opel for noen år siden, som ble kanel-fikset pga lekkasje i register, med dugg og lukt og hele pakka.

Dette hold greit 3-4mnd helt til jeg på vinterstid oppover Lierbakken (lang tung bakke, motorvei) plutselig, i løpet av 0,2 sekunder gikk fra fryd og gammen, og til absolutt 0 sikt med et lite smell.

Det var da kanelen som sa takk for seg, og dette gikk så fort, og med så mye damp at frontruta sprakk, og jeg fikk en svært skummel og ubehagelig overaskelse i 90Kmt med biler på alle kanter.

Så jeg vil nå i alle fall anbefale at man bytter ødelagte varmeapparat registre, selv om det er en del jobb ;)

Lenke til kommentar

Er 100% sikker på at det er varmeregisteret. Hadde samme på min bil (Mazda 626). Den dugget MYE og det luktet rart i bilen + at det var vått overalt. Nå er varmeregisteret byttet, og nå dugger den som normalt i disse vintertider. Dersom det er vått også etter bytte, sjekk kanalene under bilen hvor vannet skal renne ut. Dette var også tett på min bil, var derfor det fortsatt var vann i bilen etter skifte av registeret. Nå er det på god vei til å bli tørt! :D

Lenke til kommentar

hmm, mulig det kan være tett filter men æ vit ikke om det er slikt på blåfugelen min. føles å sitte på en isblokk av og til, men det lekker ikke kjøleveske det er sikkert. Får ta å åpne det i rommjula å se om jeg kan finne ut av det filteret, må nu finne ut ka som er problemet værtfall. kipen nu som det e kalt og j***** :)

Lenke til kommentar
Har byttet motor på bilen min nå, men veeeldig dårlig sirkulasjon på kjølevannet, så åpna på slanger og lignende, fant da en stor propp i den ene slangen..

 

Konklusjon: Radiatortett tetter slangene også...

5340406[/snapback]

 

Det heter jo RadiatorTETT? :tease: Er det lekkasje er det bare å bytte komponenter.... Finnes ingen vidundermiddel som virker lenge, og ja de TETTER....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...