Gå til innhold

norske allmennaksjeselskap må ha minst 40% kvinner


Skal det være lovpålagt å ha minimum 40% av hvert kjønn i ASA styrer?  

340 stemmer

  1. 1. Skal det være lovpålagt å ha minimum 40% av hvert kjønn i ASA styrer?

    • Jeg er mann og mener ja
      35
    • Jeg er mann og mener nei
      260
    • Jeg er mann og har ingen formening/vet ikke
      28
    • Jeg er kvinne og mener ja
      7
    • Jeg er kvinne og mener nei
      10
    • Jeg er kvinne og har ingen formening/vet ikke
      0


Anbefalte innlegg

Ja. Og her er det jeg har problemer med det hele. Vi har altså et politisk miljø i Norge som med ett enkelt unntak (i denne saken) mener at de skal bestemme hva som er best for oss.

6372833[/snapback]

 

Er det ikke nettopp derfor vi velger representanter inn på tinget da? For at de skal bestemme for oss? :dontgetit: Blir kanskje litt utenom emnet dette også :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

(Forsvaret faller vel ikke inn under anvendelsesområdet til denne loven?)

6373507[/snapback]

 

Nei, der snakket jeg om kvotering i større skala og ikke kun bedriftsstyrer. Forsvaret har som mål å ha minst 20% kvineandel, noe jeg håper de oppnår. Dessverre benytter de til tider metoder hvor man diskriminerer menn for å nærme seg målet, spesielt pga sterkt politisk press.

 

Det blir for ille når mennesker som hverken får anbefaling eller tilfredsstiller kravene til en stilling får den. Men det er resultatet av likestillingspolitikken i praksis.

Lenke til kommentar
Ja. Og her er det jeg har problemer med det hele. Vi har altså et politisk miljø i Norge som med ett enkelt unntak (i denne saken) mener at de skal bestemme hva som er best for oss.

6372833[/snapback]

 

Er det ikke nettopp derfor vi velger representanter inn på tinget da? For at de skal bestemme for oss? :dontgetit: Blir kanskje litt utenom emnet dette også :)

6373520[/snapback]

"Bestemme for oss" betyr i denne sammenheng "på våre vegne", det betyr ikke "Bestemme over oss". Men vi tar gjerne ikke det så nøye dersom vi tolker det som "Bestemme over andre enn oss selv"...

 

Det er dilemmaet med demokratiet. Det er ikke så farlig med naboens rettigheter, så lenge våre egne ikke rammes. Vi tenker ikke prinsipielt, men nøyer oss i beste fall med å stemme ideologisk, gjerne av gammel vane. Dette vet politikerne, og derfor nøyer de seg med å resirkulere gamle slagord og gå opp gamle stier.

 

Ikke siden Anne Enger Lanstein snudde Senterpartiet trill rundt i 1990 har noen parti i Norge foretatt noen vesentlig kursendring eller modernisering. AP ikke siden Gro Harlem Brundtland "stjal Høyres klær" på 80-tallet. Høyre har vært på stø kurs fra verdikonservatisme til skatteliberalisme gjennom mange år, og det har neppe gavnet dem.

 

Så vi vet hva vi får. 95% av oss gidder ikke engang lese partiprogrammene, de er som det ble observert i en annen tråd allikevel bare subjektivt selvskryt. En del av problemet er selvsagt at vi i praksis ikke stemmer på kanddater, vi stemmer på partier, og får de representantene de har valgt ut for oss.

 

Allikevel blir vi (meg selv inklusive) fortørnet når politikerne takker for tilliten med å gjøre som de selv vil. Og vi stemmer gjerne på det minste av flere onder, fordi vi har fått betydningen av å stemme prentet inn siden barnsbeina. "Gjør din borgerplikt", heter det. Vi stemmer fordi vi må. Politikerforakten vokser, men stemme må vi.

 

Derfor stemte jeg Venstre ved siste valg, enda jeg hadde lovet meg selv å ikke gjøre det etter at de i regjering handlet stikk i strid med sine prinsipper i en for meg viktig sak. Vi vet de ikke står for sine løfter, allikevel ber vi dem om å representere oss. Da har vi i praksis gitt dem fullmakt til å gjøre som de vil.

 

Og når det først skal være sånn, så kan de vel like gjerne stemme for oss. Vi fortjener ikke bedre.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Hadde egentlig tenkt å svare, men i frykt for å spore helt av tror jeg heller jeg legger meg :)

 

Kanskje et lite forsøk på å få tråden tilbake på riktig spor først (dette er bare et lite tankeeksperiment).

 

Følgende forutsetninger er tilstede:

Norge har for lav kvinneandel i viktige bedriftsstyrer. Dette er et problem/onde. Kompetansen finnes, men brukes ikke.

 

Spørsmålet til dere blir derfor hvordan man skal løse problemet med for lav kvinneandel.

Endret av Aldrack
Lenke til kommentar

Er det ikke slikt at menn har et mer ujevnt kompetansenivå som gjør at noen er veldig kompetente og flinke mens andre er mindre flinke.

Kvinnene på sin side er mer "Jevnt fordelt" som gjør at de når høyt opp, men gjerne ikke like høy opp som de mest kompetente mennene i diverse styrer/jobber?

 

Sier ikke at alle kvinner er like, for det er de ikke, men at forskjellen mellom menn er større en forskjellen mellom kvinner.

 

Mindre gode jobber (Ofte fysisk arbeid): Mannsdominert

Gode jobber (Syke/hjelpepleie, utdanning): Kvinnedominert

Veldig gode jobber (Lederjobber): Mannsdominert

Endret av E.T
Lenke til kommentar
Hadde egentlig tenkt å svare, men i frykt for å spore helt av tror jeg heller jeg legger meg :)

 

Kanskje et lite forsøk på å få tråden tilbake på riktig spor først (dette er bare et lite tankeeksperiment).

 

Følgende forutsetninger er tilstede:

Norge har for lav kvinneandel i viktige bedriftsstyrer. Dette er et problem/onde. Kompetansen finnes, men brukes ikke.

 

Spørsmålet til dere blir derfor hvordan man skal løse problemet med for lav kvinneandel.

6376677[/snapback]

 

Nå ser ikke jeg det som et problem, da det bryr meg et visst sted om det er 100% kvinner eller 100% menn i diverse styrer, såfremt det er de best kvalifiserte som sitter der. Jeg anser ikke kjønn som hverken en faktor eller kompetanse, med mindre det er snakk om bikinimodeller o.l.

 

Om jeg hadde sett på det som et problem så ville jeg vært for en informasjonskampanje/holdnignskampanje.

 

Men strengt talt, om kvinner ikke vil inn i styrer så skal man ikke tvinge dem. Kanskje på tide å behandle dem som likeverdige mennesker og ikke som hjelpeløse skapninger som må hjelpes frem. Jeg har mer tillit til kvinner enn som så.

 

Jeg forstår godt alle de kvinnene som anser det som et hån å høre på kvoteringsforkjemperne.

Lenke til kommentar

Nei til kjønnskvotering, da dette er et diskriminerende tiltak, som har motsatt hensikt i forhold til hvor forslaget kommer fra.

 

Der kvalifikasjonene er like bør den ansvarlige velge hvilken av kandidatene som skal ansettes, og ikke pålegges av en dustelov.

 

Forslaget som er nevnt i topic om min 40% kvinner i ASA-styrer har ingen hjelpende effekt. Vil selskapene slippe å bli underlagt denne loven, kan de bare flytte selskapets navn til utlandet, så slapp de både loven og norsk foretaksskatt. Taperen er staten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...