Gå til innhold

Hvor hardt skal jeg skru nipplene?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er veldig avhengig av materialet i blokka, og hva slags nipler det er snakk om.

Har du en plexitopp i kombinasjon med NPT-nipler ( koniske gjenger), skal du være forsiktig med å trekke til for hardt!

Trekk til så¨hardt du klarer med fingrene, deretter 1/4 til 1/2 omdr. med skiftenøkkel.

Har du BSP-nipler, så er disse som regel utstyrt med en O-ring som skal tette mot plexitoppen.

Også her skal det trekkes til med forsiktighet, og max 1/4 omdr etter at O-ringen har fått god kontakt med plexitoppen.

Er det derimot snakk om kobber- eller messingtopp, så behøver du ikke være fullt så forsiktig.

Husk uansett å sjekke for lekkasjer, før du tar blokka i bruk!

Lenke til kommentar
Gjengetape på NPT-nipler, ingenting på BSP-nipler. Sistnevnte har som nevnt O-ringtetning, og behøver ikke utterligere tiltak.

Dette forutsetter selvsagt at anlegget for O-ringen er plant, slik at den får god kontakt mot den aktuelle tetningsflaten.

5268309[/snapback]

Hmm Jeg kjøpte evo 120 radiator fra microplex med medfølgende bsp nipler.

Fikk lekasje på dette selv om jeg smurte på vaselin og greier. Måtte bruke 2 stk o-ringer for å tette lekasjen. Er dette vanlig tro ?

Lenke til kommentar
Gjengetape på NPT-nipler, ingenting på BSP-nipler. Sistnevnte har som nevnt O-ringtetning, og behøver ikke utterligere tiltak.

Dette forutsetter selvsagt at anlegget for O-ringen er plant, slik at den får god kontakt mot den aktuelle tetningsflaten.

5268309[/snapback]

Hmm Jeg kjøpte evo 120 radiator fra microplex med medfølgende bsp nipler.

Fikk lekasje på dette selv om jeg smurte på vaselin og greier. Måtte bruke 2 stk o-ringer for å tette lekasjen. Er dette vanlig tro ?

5269758[/snapback]

 

var sånn hos meg å.. har en evo360

Lenke til kommentar

Måtte slenge på en ekstra O-ring jeg på min 120mm extreme. Drypp drypp ned på skjermkortet.

 

Ikke noe bilde, men satser på at det er hovedkortet (igjen) som ikke takler mitt x800xl kort som er grunnen til at det ikke er bilde på skjermen.

 

Om ikke har vi et x800xl til liggende.

 

Er en risikosport dette gitt.

 

brekker ikke beina, men lommeboka og visakortet får det tøft til tider.

Lenke til kommentar

Kan jo stå som et lite understatement på at det lønner seg å teste utstyret, før det taes i bruk. :hmm:

Å montere en ekstra O-ring grenser opp til "risikosport" det også, ettersom den sjelden eller aldri vil få den nødvendige utvendige støtten. I et uheldig fall, kan dette føre til at O-ringen plutselig "glipper" løs, noe som i sin tur kan medføre nok en lekkasje.

Det er å anbefale at du fjerner den ekstra O-ringen, og heller finner ut av hvorfor den orginale ikke tetter som den burde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...