Gå til innhold

Billig kompaktkamera uten røde øyne


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal ha meg et billig, rimelig kompaktkamera. Jeg har et digitalt speilrefleks fra før, men dette er ikke et kamera jeg kan bære med meg overalt. Derfor ønsker jeg nå et billig, kompaktkamera til bruk på impulsbildene og i festlige sammenhenger.

 

Krav

- billig (jeg vil ikke legge i mye penger da jeg har SLR) Jeg kan med veldig gode argumenter strekke meg opp mot 2500, men ikke opp mot 3000. Ønsker primært 1k-2k

- anti-røde øyne som virker

- zoom er ikke noe must, men skader heller ikke

- liten størrelse, skal kunne bære med meg i lomma

- batteritid som varer mer enn et døgn

 

Nå vet jeg at kravene går over i hverandre. For eksempel så jeg på Ixus 40 som er billig, men hvor det blir røde øyne veldig fort. Ixus 55 har en anti-røde-øyne som virker, men som er for dyrt (3k er uaktelt).

 

Røde øyne er viktig ganske enkelt fordi jeg ikke gidder å sitte og etterbehandle bildene jeg skal ta med kameraet i timesvis.

 

Jeg sirkler meg nå inn mot HP Photosmart R717.

 

Er det noen andre kameraer jeg bør ta inn i vurderingen? Eller er det bare å bestille R717?

Endret av Glenn'ern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Røde øyne er resutatet av blitsreflekser i øyet. Dette blir verre under to forhold: 1: Liten avstand mellom objektiv og blits gir mer røde øyne. 2: Mørkt i rommet gir store pupiller som igjen gir mer røde øyne. En måte å redusere dette på er å øke lyset i rommet, men dette er ikke alltid praktisk. En annen er å velge et kamera som har minst 7 cm mellom objektiv og blits, men da blir det jo ikke særlig kompakt. HP har mange funksjoner, men taper ofte på bildekvalitet. Kanskje derfor HP har sluttet å selge kamera i Asia..... Personlig velger jeg kamera ut fra ytelse og kvalitet som kriterier, og tar de få sekundene på hvert bilde det tar å fjerne røde øyne i for eksempel Photo Editor som følger med Office 2003. Enkel, effektiv og grei (for de som ikke har behov for Photoshop).

Lenke til kommentar

Du kan overveje et af Nikons nyere Coolpix-kameraer, der har rigtig god billedkvalitet og kan fjerne røde øjne i kameraet (og det virker !).

 

Ellers følges blandingen lille kompaktkamera og røde øjne altid ad, da kameraets opbygning gør at blitzen sidder for tæt på objektivet. Og stort set alle små kompaktkameraer er lige slemme til at lave røde øjne, så vælg ikke udelukkende ud fra det kriterium.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...