Gå til innhold

Gaming-PC til rundt 15-16k. Hva passer sammen?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Da var det på tide med nytt utstyr. Min nåværende PC er en Dell-maskin, denne gangen skal jeg ikke gå for Dell, men heller satse på å bygge en maskin på egenhånd. Har bare gjort dette en gang tidligere, men regner fortsatt med at det er relativt lett? Det har kanskje blitt enklere?

 

Jeg har bestemt meg for å gå for denne prosessoren:

AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2GHz Socket 939 2MB, BOXED m/vifte

 

Prosessoren skal ikke overklokkes. Duger den ferdig påmonterte vifta? Har den kjølepasta på ved levering? Det hadde vært det beste, siden jeg ikke tør å ta av vifta fra prosessoren.

 

Så lurer jeg på hvilket hovedkort jeg bør ha? Har hørt at Asus er veldig godt her, så det vil jeg gå for. Men de har så mange ulike, så jeg vet ikke helt hva som er lurt å velge. Tviler på at jeg skal kjøre SLI, så dette er i alle fall utelukket. Neppe RAID heller, men hadde vært kjekt med GBit LAN.

 

Så til noe av det viktigste, minne. Her forstår jeg så og si ingen ting, med alle de ulike mhz-frekvensene, DDR PCxxxx osv, pins osv osv. Hvordan vet jeg hvilke minnebrikker som passer til mitt hovedkort?

 

Har vurdert denne minnepakken:

NetShop minne

 

Passer den? Hvilke andre minnebrikker passer av det som f.eks. Komplett har? Så jeg evt. kan finne noe som passer senere, på egenhånd?

 

Hvilket kabinett passer til dette da? I hvilken kategori går jeg hos Komplett?

 

Så til noen få spørsmål:

 

* Kan jeg ha både IDE og S-ATA harddisker aktive i samme PC?

* Noen tips og erfaringer med gode LCD-skjermer?

* Vet dere om noen andre forhandlere av OCZ i Norge? Utenom Netshop da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

boxed kjøleren som følger med cpu er vanligvis god nok, dog ikke stille nok for alle, men den bråkern vel ikke så veldig mye heller. det er kjølepasta på kjøleren, men den sitter ikke fast på cpu, du må montere den selv. dette er veldig lett.

 

siden du vil ha asus, så er det like greit å anbefale sli premium, da det har passiv kjøling, og er en del forbedra i forhold til de billigere modellene.

 

rammen du har valgt er veldig bra, har den selv, men dersom overklokking er utelukka, så er det veldig overkill med den rammen. du vil klare deg fint med en rask pc3200 (200mhz) pakke.

linky-> http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=6151

 

angående kabinett, så passer det meste så lenge det står ATX formfaktor. personlig er jeg glad i lian li, men det finnes mye rart å velge i, så du får nesten ta en kikk på midi tower lista (om du ikke føler at du kan få bruk for et maxitower da) og se om det er noe der som frister. sjekk ut microplex for et bredere utvalg.

 

kan anbefale pc7bscand eller pc6070bscand.

 

*s-ata og ide funker fint om hverandre (men om OS skal installeres på en s-ata disk, så er det lurt å koble fra ide disken mens du holder på, for å unngå diverse problemer)

*benq skjermer er av bra kvalitet. ellers så leverer dell og nec også veldig gode skjermer

*det skal være minst en butikk til som har ocz, men husker ikke hvem i farta, sjekk prisguiden, kanskje det dukker opp noe der

Lenke til kommentar

Hei

 

Tusen takk for et godt svar Spirre!

Hvis du mener at den RAM'en er bedre for mitt bruksområde, så går jeg nok for den! Men du skrev at det var 200mhz, på siden står det 400 (?)

 

SLI premium virker genial, passiv kjøling er veldig kjekt.

 

Men jeg trenger jo også en strømforsyning? Hvilken anbefales som er sterk nok til å drive alt sammen? Den må også passe sammen til hovedkortet med tanke på ledninger osv.

Lenke til kommentar
boxed kjøleren som følger med cpu er vanligvis god nok, dog ikke stille nok for alle, men den bråkern vel ikke så veldig mye heller. det er kjølepasta på kjøleren, men den sitter ikke fast på cpu, du må montere den selv. dette er veldig lett.

 

siden du vil ha asus, så er det like greit å anbefale sli premium, da det har passiv kjøling, og er en del forbedra i forhold til de billigere modellene.

 

rammen du har valgt er veldig bra, har den selv, men dersom overklokking er utelukka, så er det veldig overkill med den rammen. du vil klare deg fint med en rask pc3200 (200mhz) pakke.

linky-> http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=6151

 

angående kabinett, så passer det meste så lenge det står ATX formfaktor. personlig er jeg glad i lian li, men det finnes mye rart å velge i, så du får nesten ta en kikk på midi tower lista (om du ikke føler at du kan få bruk for et maxitower da) og se om det er noe der som frister. sjekk ut microplex for et bredere utvalg.

 

kan anbefale pc7bscand eller pc6070bscand.

 

*s-ata og ide funker fint om hverandre (men om OS skal installeres på en s-ata disk, så er det lurt å koble fra ide disken mens du holder på,  for å unngå diverse problemer)

*benq skjermer er av bra kvalitet. ellers så leverer dell og nec også veldig gode skjermer

*det skal være minst en butikk til som har ocz, men husker ikke hvem i farta, sjekk prisguiden, kanskje det dukker opp noe der

5254893[/snapback]

 

Lurer samtidig også på om premium hk støtter X2 med en gang? Jeg trenger ikke flashe?

Lenke til kommentar

du har finni et bra kabinett ja, et av de jeg har lyst på.

 

strømforskyning er viktig ja, anbefaler hiper 580watt. bra psu, geniale kabler, og et pent utseende.

 

rammen er 2*200mhz, altså 400 ja, men fsb/HT buss på hk er 200, ergo er pc3200 ram best for deg som ikke skal overklokke.

 

om asus kortet støtter X2 ut av esken er litt vanskelig å si, men jeg tror den skal gjøre det.

 

til slutt, et lite råd til deg, siden du er ny her på forumet. bruk rediger knappen på innleggene dine dersom du har siste innlegg i tråden. sånn som du har gjordt det nå med 3 innlegg på rad på kort tid er veldig lite likt av moderatorere ;)

Lenke til kommentar
du har finni et bra kabinett ja, et av de jeg har lyst på.

 

strømforskyning er viktig ja, anbefaler hiper 580watt. bra psu, geniale kabler, og et pent utseende.

 

rammen er 2*200mhz, altså 400 ja, men fsb/HT buss på hk er 200, ergo er pc3200 ram best for deg som ikke skal overklokke.

 

om asus kortet støtter X2 ut av esken er litt vanskelig å si, men jeg tror den skal gjøre det.

 

til slutt, et lite råd til deg, siden du er ny her på forumet. bruk rediger knappen på innleggene dine dersom du har siste innlegg i tråden. sånn som du har gjordt det nå med 3 innlegg på rad på kort tid er veldig lite likt av moderatorere ;)

5255980[/snapback]

 

Hei igjen Spirre!

 

Takk for kongeinformasjon. Det blir nok denne Hiper-PSU'en. Men én ting. Vet du om den er SLI ready?

 

Og; hvis jeg velger å kjøpe en CPU-vifte utenom, hvilken anbefaler du? En som er så rolig som mulig og ikke tar så sykt mye plass. Husker den første PC'en jeg bygde, da kjøpte jeg en vifte som bråka i stykker skallen min, i tillegg måtte jeg file den til for at den ikke skulle dytte borti transistorene på hovedkortet. :)

 

Skal huske redigeringstipset ditt til neste gang, takk.

Endret av Strandball
Lenke til kommentar

Tipper hiper PSUen holder i masse3 vis for sli.. skal vistnok levere over 600watt.. Asus Hket er kjempe bra.. ellers er DFI LanParty den største utfordreren fortiden.. det har ikke passiv kjøling tho.. tror du blir kjempe fornøyd med asus hket..

CPUen du har algt er helt sikkert brukbar.. tror ikke du trenger å fikse på den... ellers kan jeg anbefale 7800GT/1800XL eller 7800GTX 256/1800XT 256 hvis du har litt mer å bruke på skjermkort.

Lenke til kommentar

det står at den er sli ready på esken/verktøyskrinet som den kommer i, og det følger med en 6pin til 2x molex overgang i samme kvalitet/utforming som resten av kablene, så den burde kjøre sli smertefritt ja.

 

angående cpu kjøler, så er det mye å velge nå om dagen som yter bra. siden du ikke skal overklokke, men jakter på en stille kjøler som duger og alikevel er lett å montere, så vil jeg igjen anbefale samme kjøler som jeg bruker selv. en zalman 7000cu (eller 7700cu dersom du vil ha storebroren) disse to er av rent kobber, og har en stillegående vifte med viftestyring inkludert i pakka, samt at de er meget enkle å montere. ser pene ut gjør de også, i motsetning til en del av de andre extremkjølerne. det er også god plass på hk, så ikke bekymre deg over størelsen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...