Gå til innhold

Radeon X1600 med 512 MB


Anbefalte innlegg

I forrige generasjon skjermkort var det bare toppkortene(Radeon X800/X850 og GeForce 6800) som utnyttet 256MB. Slik jeg har forstått det, så har Radeon X1600 128bits minnekanaler, så jeg vil tro at den knapt nok vil dra nytte var 256MB. På mange Geforce 6600GT-kort og eldre ble ytelsen dårligere med 256MB i forhold til 128MB.

5255602[/snapback]

 

Hva vil isåfall dette bety:

"256MB of 128-bit (256-bit Internal Ring Bus) GDDR3 memory"

 

vet ikke forskjellen på internal ring bus bitrate og alt annet jeg såe....

 

Vil det være teit av meg å kjøpe ett slikt istedet for andre kort til rundt 16-1800 kroner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva vil isåfall dette bety:

"256MB of 128-bit (256-bit Internal Ring Bus) GDDR3 memory"

 

vet ikke forskjellen på internal ring bus bitrate og alt annet jeg såe....

* 256 MB er mengden minne. (Egentlig er det 256 MiB)

 

* 128bit minnebuss vil si at det kan sendes inntil 128 bit per klokkesyklus mellom minnebrikkene og minnekontrolleren (som er integrert i GPU'en). For å finne hastigheten (=minnebåndbredden) på minnet ganger du antall Hz med bussbredden. F.eks 1 GHz * 128 bit = 128 Gbit/s. Regn så om fra bit til Byte ved å dele på åtte: 128Gbit/s / 8bit/Byte = 16 GByte/s.

 

* 256bit intern ringbuss vil si at bussen mellom den integrerte minnekontrolleren og resten av GPU'en kan overføre inntil 256bit per klokkesyklus. For å finne båndbredden på denne bussen må man som vanlig gange bredden med klokkehastigheten. Altså 256bit * f.eks 500MHz (klokkehastigheten på GPU). I dette tilfellet: 0,5 GHz * 256bit = 128 Gbit/s. Altså de samme 16 GByte/s som minnebussen.

 

Vil det være teit av meg å kjøpe ett slikt istedet for andre kort til rundt 16-1800 kroner?

5258197[/snapback]

Nei, ikke hvis 256MiB-utgaven av kortet koster det samme. Hvis derimot 512MiB-utgaven koster merkbart mer så mener jeg prisdifferansen er bortkastede penger, og et "teit" kjøp.

 

Men det kan være lurt å se helt bort fra mengden minne og heller se på klokkehastigheter, bundle og sammenligningstester med andre konkurrerende kort (X800GTO, GF 6800GS), og selvfølgelig priser.

Lenke til kommentar
Mer minne vil først og fremst gjøre seg gjeldende i høye oppløsninger og ved heftig bruk av AA/AF

Pirk: Gjelder kun AA. AF bruker ikke mer minne.

 

Men det kan være lurt å se helt bort fra mengden minne og heller se på klokkehastigheter, bundle og sammenligningstester med andre konkurrerende kort (X800GTO, GF 6800GS), og selvfølgelig priser.

Enig. 256 eller 512 MiB spiller ingen trille, mye bedre om en får med et bra spill eller høyere hastighet. Støy er også noe å tenke på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...