Gå til innhold

Finnes det liv på andre planeter?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-09-02 15:00, SkyFish skrev:

Er det ikke ganske egoistisk å tro at vi er de eneste her i universet?


 

Egoistisk er det vel ikke noe bra uttrykk i denne sammenhengen.

 

Quote:


Det er den delen som får meg til å tvile mest på kristendommen, eller er det sånn at gud har skapt mange "jorder"?


 

Skal du sammenlikne Bibelen med moderne vitenskap møter du nok veggen lenge før du kommer til slike tema. Men dersom du aksepterer at Bibelen ikke er Guds ordrette ord, skulle det ikke være noe problem å finne liv på andre planeter mellom linjene også.

 

Liv på andre planeter er et interessant tema.

 

Det finnes en enorm mengde stjerner i utallige galakser. Rundt noen av disse stjernene finnes det planter. Noen av disse planetene har de samme betingelser for liv som jorden. (Man har anslått at det er ca 10^10 beboelige planeter i vår galakse.) På noen av disse planetene oppstår det liv. Noen av disse livsformene utvikler seg til høyerestående sivilisasjoner. Og noen av disse utvikler systemer for å kommunisere på tvers av solsystemene.

 

Selv om alle disse faktorene settes usannsynlig små, blir svaret at vi slett ikke er alene. (Utregningen kalles Drakes ligning.)

 

Tar man også universets alder med i beregningen, oppstår et problem. Utallige høyerestående sivilisasjoner har eksistert gjennom tidene. Hvorfor har vi ikke hørt noe fra dem? (Dette kalles Fermis paradoks.)

 

En forklaring er at alle livsformer dør ut før de kommer så langt at de får begynt å kolonisere og kommunisere med omverdenen. En slags "naturlov" om at alle livsformer som når et visst teknologisk nivå vil ødelegge seg selv.

 

LeD

Lenke til kommentar

Vi sender jo ut signal nå som vi håper kan plukkes opp av andre i universet, men det vil nok ta utallige årtusener med dagens teknologi...

 

Du som sa at jeg ikke trengte å tvile på gud for å finne liv på andre planeter? Hvordan mener du det? Han skal ha skapt jorda, men nevner ikke noe om våre "naboer" i hele bibelen, heller ingenting om stjernene og det øvrige universet, og det er jo et vitenskapelig faktum at det finnes annet enn jorda i universet.

 

Og det har jo flere ganger blitt spekulert i såkallte ufo bilder og folk som sier de har sett lys bevege seg i utrolig hastighet over himmelen. Alt i alt synes jeg dette er en av de største mysteriene i dagens verden, og hva har vi vel ikke greid de siste 80 årene? så siden jeg skal leve til jeg er 100år synes jeg det er rimelig å tro at når den tid er kommmet reiser vi over lysets hastighet.

 

En ting til, hvorfor er det umulig? Ingenting er umulig, vi er bare ikke smarte nok til å kunne det enda.

 

(Litt off topic, men håper dere kan leve med det)

Lenke til kommentar

Why bother. om 15 - 20 milliarder år trekker universet seg sammen som en ballong som slipper ut all luften. Dette universet (det kan like gjerne være flere univers), kommer til å bli gjort om til en neste big-bang. (Hvis Big-Bang teorien er riktig selvfølgelig). Altså, alt skal sprenges til pieces en gang.

 

Uansett, om det er liv eller andre folk "der ute", vil være umulig, eller forferdelig vanskeligt å bevise før den kan reises i eller nær lysets hastighet. Som er 300.000 m/s. Som er langt fram i tid. (Hvis det er mulig da). SOm vi ikke vil få oppleve. Som jeg ikke gidder å tenke på igjen... :razz:

Edit: skriveleif.

 

[ Denne Melding var redigert av: en mann på 2002-09-02 20:40 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-02 20:19, SkyFish skrev:

Vi sender jo ut signal nå som vi håper kan plukkes opp av andre i universet, men det vil nok ta utallige årtusener med dagens teknologi...


 

Vi driver vel ikke med utsending av signaler i alle retninger, bare lytting. Og hittil har det jo ikke vært noe å høre.

 

Quote:


Du som sa at jeg ikke trengte å tvile på gud for å finne liv på andre planeter? Hvordan mener du det? Han skal ha skapt jorda, men nevner ikke noe om våre "naboer" i hele bibelen, heller ingenting om stjernene og det øvrige universet, og det er jo et vitenskapelig faktum at det finnes annet enn jorda i universet.


 

Skal du tolke Bibelen så bokstavlig må du nok svelge større kameler enn dette. Det smarteste er nok å ikke tenke så mye på vitenskap og slikt. Mange kristne har havnet i Satans klør etter at de begynte å tenke litt for mye på egenhånd.

 

Quote:


Og det har jo flere ganger blitt spekulert i såkallte ufo bilder og folk som sier de har sett lys bevege seg i utrolig hastighet over himmelen. Alt i alt synes jeg dette er en av de største mysteriene i dagens verden, og hva har vi vel ikke greid de siste 80 årene? så siden jeg skal leve til jeg er 100år synes jeg det er rimelig å tro at når den tid er kommmet reiser vi over lysets hastighet.


 

Nåja... "UFO"er er nåtidens nisser og dverger. Jeg er redd du aldri får reise på tur i universet. Å reise i lysets hastighet er nok et privilegium som er forbeholdt lyset. Selv om det finnes utallige andre sivilisasjoner i universet, vil vi nok aldri kunne ta bussen dit.

 

Quote:


En ting til, hvorfor er det umulig? Ingenting er umulig, vi er bare ikke smarte nok til å kunne det enda.


 

Spørsmålet er om vi klarer å utrydde oss selv før vi blir så smarte.

 

LeD

Lenke til kommentar

Vi er da godt på vei *sukke*

 

Er enig at vi nok ikke kommer til å reise i lysets hastighet i den nærmeste fremtid. Det er et såpass stort sprang fremover, ikke sammenlignbart med biler og fly. Man er nødt til å ha de rette verktøyene for å lage en ting, men når vertøyene ikke finnes enda må man nok vente :smile: (tenker da på anti-materie, anti-gravitasjon osv osv...se en star-trek film :wink: )

 

Det er ganske spennede å fundere over hvordan universet fungere. Finnes det f.eks flere "univers" slik det finnes flere galakser? Tingen er at det er så langt borte at vi ikke kan vite dette (enda). Så engang en film (husker ikke hvilken) der man begynte på jorda så zoomet utover i solsystemet, så Melkeveien, så en samling galakser så universet....til slutt kunne vi se at alt sammen var samlet i en klinkekule en "alien" leket med. :smile: Dette blir jo litt drøyt, men ideen er fascinerende. Tenk om et atom (for oss) er et solsystem for noen andre? :grin: Hadde vært kult da.

 

Husker jeg hadde en oppgave om verdensrommet i engelsk på videregående. Da utdypet jeg dette med Drake-ligningen. Og særlig dette med tiden som LeD nevnte er interessant: at en sivilisasjon til slutt går under, reson unknown.

 

Ganske interessant dette med verdensrommet og vår plass i det. Synd man der arbeider i så enorme tidsrom at livene våre er ubetydelige....dermed får vi ikke se slutten på denne historien :smile:

Lenke til kommentar

Det jeg synes er mest facinerende er at:

 

Universet er som en ball, bare flat.

Det Oppfører seg som en Stjerne. (Blir født, utvider seg (på forskjellige måter), blir mindre, sprenger, samler seg igjen osv osv osv.

 

_________________

hypnose.gif

Gi meg dine penger.

 

[ Denne Melding var redigert av: en mann på 2002-09-02 21:23 ]

Lenke til kommentar

Ingenting er umulig, alt kommer til å skje, og alt vil skje igjen. Tiden er uendelig. det kan ta trilliarder(er det ett tall?) av milennier, men alt vil skje. universet kan trekke seg sammen mange ganger før du blir rosenborg supporter. Du vil bli født på ny, som hund, som stein(sykt) etc... en eller annen gang. Jeg vil skrive dette igjen en eller annen gang.

Lenke til kommentar

Det som virkelig får de små grå til å jobbe overtid hos meg er tanken på uendelighet. Uansett om det var Gud som skapte alt eller om det var Big Bang så MÅ det ha vært et eller annet der før dette skjedde. Det nytter ikke å si at det var ingenting før dette for noe må det ha vært selv om vi ikke klarer å forstå det. Hvor kom Gud fra? Hvor kom gassene eller hva det nå er som førte til Big Bang fra? Det har alltid eksistert noe, og det kommer alltid til å gjøre det. Det er vanskelig å fatte, men det er helt umulig at alt slutter å eksistere. Uansett hva som skjer så vil det fortsette inn i evigheten. Tenk på at det ikke fins en begynnelse...og ikke en slutt. Uendelig er jaggu et stort ord! :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


LeD skrev (2002-09-02 16:37):

Tar man også universets alder med i beregningen, oppstår et problem. Utallige høyerestående sivilisasjoner har eksistert gjennom tidene. Hvorfor har vi ikke hørt noe fra dem? (Dette kalles Fermis paradoks.)


En forklaring er at alle livsformer dør ut før de kommer så langt at de får begynt å kolonisere og kommunisere med omverdenen. En slags "naturlov" om at alle livsformer som når et visst teknologisk nivå vil ødelegge seg selv.


LeD


 

På dette deler jeg din "entusiasme". Og det er ganske god spørsmål. Men jeg visste ikke at det var et offisielt navn på det! Kewl!

 

Og på ditt andre punkt.

Så vil jeg si at de sivilisasjonene som faktisk overlever sin egen agressivitet har nok IQ/kunnskap/visdom og fred med seg selv at de ikke gidder å butte borti selvdestruerende og serdeles agressive arter som mennesker.

 

Hadde jeg og mine vært en stor og mektig rase som hadde overlevd oss selv osv. Ville jeg hvertfall ikke brydd meg med en så smålig og patetisk art som mennesker! (fakta)

 

(den mest aggresive arten på jorden er mennesker)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...