Gå til innhold

Overklokke P4 3,0 Northwood?


Anbefalte innlegg

Hey hey alle klokkere ^^

 

Nå har jeg også så smått begynt å kjene litt på overklokking, men vil ha noen tips før jeg gjør noe helt galt :p

 

1. Hvilke utilities er gode å bruke? Til å finne temperaturer etc.?

2. Finnes det en temperaturmåler ved RAM brikkene mine?

3. "Hva gjør jeg" :p (kan litt allerede, se nedenfor, men vil bare være sikker ^^)

4. Må FSB og DRAM timingene være i forhold 1:1?

 

Jeg vet hvordan jeg skrur på AGP/PCI lock, noe som jeg selvfølgelig gjør :) Men jeg kommer aldri over 10% økning av FSB, uten at det stopper opp. Jeg kan stille den fra 220-221 og der er det full stopp, det klikker helt! På forskjellige måter og steder da :p

 

Det jeg syns er rart er at linja er så latterlig brå. Anyway, jeg trenger noen programmer som kan overvåke temperaturer etc.

 

Jeg har denne kjøleren. REsten av systemspeccsa står i signaturen...

 

PS. Jeg kan banne på at jeg har lest om sånne programmer på dette forumet før, men ettersom jeg er utrollig dårlig til å søke, så fant jeg det selvfølgelig ikke igjen. Beklager hvis det finnes en lignende tråd fra før.

 

Takker for alle svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøvd å øke vcore noe? Min gamle 2.8c måtte ha 1,75v for å kjøre 3.6ghz :p

5249604[/snapback]

 

HGmm... ja har vel det, men ikke mye. hadde den vel på 1,6 eller 1,65 husker ikke, men da jeg fikk en uanmeldt restart satte jeg den ned ett par hakk igjen :p

 

Og V til minnet er 2,6 standard, jeg har prøvd å stille den opp til 2,65, men ikke mer.

 

Jeg har ikke vært så tøff med V ennå, pga at jeg ikke har noen temperaturmålere i windows ATM, og det er jo litt farlig :p

Lenke til kommentar
Aha, kjører du minnet synkront? Ser i signaturen din at du har TwinMOS-brikker, og de er ikke særlige gode klokkere. Prøv å sett på en 5:4 divider :)

5249783[/snapback]

 

Okei, da prøver jeg det etterpå, men hvor mye FSB kan jeg ta da trur du? Eller går jeg bare lissom 2-3 FSB opp om gangen, og kjører div. stresstester? BTW Hvilke stresstester kan jeg kjøre? Finnes det alternativer til prime95?

Lenke til kommentar
Tja..5 fsb om gangen funker vel. Når du får error går du ned til det som var stabilt og tar 1 og 1 om gangen. Loope litt 3dmark tror jeg skal gå fint.

5249870[/snapback]

 

 

Skal prøve det senere, takk ^^. Orker ikke nå, var inne på en eneste nettside i IE, og fikk bare så sinnsykt mye driit inn på PC'en, gikk fra 27-71 prosesser, er helt latterlig!

 

Men uansett, jeg trenger fremdeles gode utilities til å overvåke temperaturer da...

Lenke til kommentar

Nå har jeg snart fått temmet dette spam beistet. Men blir vel ikke noe ånnkli klokking før i morra. Men kan dette på noen som helst måte gå utover HDD'en eller andre komponenter?

 

Jeg mener, nå har jeg jo gjort RAM'et sikrere, og PCI/AGP, men blir andre komponenter også påvirket av FSB? Er det farlig og hvordan kan jeg styre dette?

Lenke til kommentar

Nå ligger den på 3,675 Mhz, uten problemer dette er da med 1,65V

 

Imorgen regner jeg med å tyne ut enda mer kraft, antakelig det som jeg kan få tynt ut av den... Hmmm.. håper jeg kan få den opp til 4Ghz :D

 

Anyway, den gikk smertefritt opp til 3,6Ghz, men der måtte jeg "gi den ett gir til" og gikk fra 1,6V til 1,65V. Etter det så ser det ut til å funke helt fint, håper både 3750 og 3825 går med 1,65. Fa kan jeg faktiskt klare 4Ghz :D

 

Til nå er høyeste temperatur jeg har sett 68, dette var etter at jeg hadde kjørt den to runder i 3Dmark 05, etter hverandre, og med 1,65V. Hvor høye temperaturer skal jeg tøye meg til? Når jeg gikk fra 1,60 til 1,65 steg temperaturene med ca 5-6 Grader. Hvis jeg da gir den "ett nytt gir" opp til 1,7, regner jeg med at temperaturene vil stige ytterligere 5-6 grader, hvis ikke mer. Går dette greit, eller er det dumdristig?

 

 

Takker for svar :D

Lenke til kommentar
Men uansett, jeg trenger fremdeles gode utilities til å overvåke temperaturer da...

 

Test Speedfan

5267264[/snapback]

 

Takker for det, men jeg bruker for øyeblikket "Everest" og er fornøyd med det. Det er bare en funsjon jeg savner, og det er logging, det kan jo være greit å ha hvis PC'en henger seg i full-screen... OG du vil f.ex se temperaturer... Noen som vet om speedfan kan logge?

Lenke til kommentar

Hmmm... Nå sliter jeg litt her..

 

Har kommet opp til 3825 Mhz. Men her ser det ut som om det stopper... Jeg har fremdeles ikke altfor høye temperaturer (såvidt over 70), men når jeg kjører benchmarks, så kommer det opp en feilmld om at det er noe galt med windows explorer :S

 

Dette er da med 1,7V... Nå har jeg økt til 1,725 for å se om det er mer stabilt...

 

Men igjen... Hvilke temperaturer bør jeg ikke overstige eller stoppe å klokke på?

 

Noen ideer?

Endret av Mixy89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...