Gå til innhold

Dothan eller opteron?


anon12234

Anbefalte innlegg

hey, har kommet over litt penger og skal da kjøpe nytt hovedkort og prosessor. valget står mellom et asus i875p hovedkort med adapter og 1.8ghz dothan til overklokking

 

eller en opteron 146 på et socket 939 hovedkort. også overklokkes

 

hvilken av disse prosessorene vil gi meg best ytelser når det kommer til spill som krever mest prosessor og ram. (world of warcraft, strategispill ect)

 

 

og hvis jeg går for oteron, hvilket hovedkort er bra å klokke med?, hvilket chipset til 939 klokker best?

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg tror det blir ganske hipp som happ kva du kjøper. Mange som klarer å klokke Dothan til oppunder 3ghz, og Dothan skal visst yte pittelitt mere en Athlon 64 / Opteron på samme klokkefrekvens.

 

Dersom du velger Opteron tror eg det nye DFI SLI-DR Expert er det beste hovedkortet du kan finne til å overklokke med.

Lenke til kommentar

Det er ikke lett å få tak i Opteron 146 for tiden, så hvis du trenger pcen nå burde du nok gå for Intel oppsettet. Har du talmodighet til å vente(komplett skaffer denne på 30(!) dager feks) går ville jeg gått for opteron, vil du ha nå går du for det andre.

 

Eller bytt ut 146'n med 144, komplett har den på lager.

Endret av mr_lf
Lenke til kommentar
Eg tror det blir ganske hipp som happ kva du kjøper. Mange som klarer å klokke Dothan til oppunder 3ghz, og Dothan skal visst yte pittelitt mere en Athlon 64 / Opteron på samme klokkefrekvens.

Yonah yter litt mindre enn Athlon på samme klokkefrekvens og yter langt dårligere enn Athlon i videoredigereing -Er ikke yonah og Dothan bygd opp likt?.. bortsett fra at yonah er 65nm...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Eg tror det blir ganske hipp som happ kva du kjøper. Mange som klarer å klokke Dothan til oppunder 3ghz, og Dothan skal visst yte pittelitt mere en Athlon 64 / Opteron på samme klokkefrekvens.

Yonah yter litt mindre enn Athlon på samme klokkefrekvens og yter langt dårligere enn Athlon i videoredigereing -Er ikke yonah og Dothan bygd opp likt?.. bortsett fra at yonah er 65nm...

5249009[/snapback]

 

Yonah? Trådstarter spør om råd om valget mellom S939/Opteron og S478+CT479/Dothan.

Det er kun foreløpige tester av Yonah ute.. og sammenlikninger gjort på default FSB/HT er irrelevant i denne sammenheng da trådstarter (og alle andre som frekventer disse trådene) skal klokke max av CPU/chipset klarer. :)

I lys av dette vil jeg tro det er "close race" da "Opty's" klokker noe lenger i snitt en "Dottie's"..

Lenke til kommentar
Eg tror det blir ganske hipp som happ kva du kjøper. Mange som klarer å klokke Dothan til oppunder 3ghz, og Dothan skal visst yte pittelitt mere en Athlon 64 / Opteron på samme klokkefrekvens.

Yonah yter litt mindre enn Athlon på samme klokkefrekvens og yter langt dårligere enn Athlon i videoredigereing -Er ikke yonah og Dothan bygd opp likt?.. bortsett fra at yonah er 65nm...

5249009[/snapback]

 

Yonah? Trådstarter spør om råd om valget mellom S939/Opteron og S478+CT479/Dothan.

Det er kun foreløpige tester av Yonah ute.. og sammenlikninger gjort på default FSB/HT er irrelevant i denne sammenheng da trådstarter (og alle andre som frekventer disse trådene) skal klokke max av CPU/chipset klarer. :)

I lys av dette vil jeg tro det er "close race" da "Opty's" klokker noe lenger i snitt en "Dottie's"..

5249074[/snapback]

 

Hehe... det er hvordan prosessorene yter på samme klokkefrekvens jeg er ute etter, og ikke overklokking ;)

 

Det var dette jeg egentlig quota etter "Dothan skal visst yte pittelitt mere en Athlon 64 / Opteron på samme klokkefrekvens."

 

Yonah og Dothan yter likt på samme klokkefrekvens?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hehe... det er hvordan prosessorene yter på samme klokkefrekvens jeg er ute etter, og ikke overklokking ;)

 

Det var dette jeg egentlig quota etter "Dothan skal visst yte pittelitt mere en Athlon 64 / Opteron på samme klokkefrekvens."

 

Yonah og Dothan yter likt på samme klokkefrekvens?

5249138[/snapback]

 

Yonah yter betraktelig bedre en DOthan på det aller meste utifra foreløpige tester.. noe som ikke er så merkelig .. all den tid den er dual core.. og kjører med høyere FSB (på samme klokkefrekvens).

Det med samme klokkefrekvens må du spesifisere bedre..

Alle CPU''er/system yter best ved en gitt klokkefrekvens med høyest mulig FSB/HTT gitt 1:1 (eller tilsvarende divider) for minne..

Dersom du ikke bryr deg om ytelsene klokket, men kun forholder deg til uklokket er du nok ikke blant flertallet i de trådene som tar for seg Dothan elller Opteron.. :)

Lenke til kommentar
Smirnoff Postet i går, 23:43

  Er det ikke slik at Yonah har en annen pinout config også? Funker ikke på nåværende s479 kort?

Stemmer nok det ja, den har fremdeles 479 pinner, men med annen plassering, og krever annet chipset (945 (mobile) var det vel)

 

Uansett Henrik3, jeg tør ikke påstå hva som yter best, har ikke prøvd Dothan selv.

Men et S939 oppsett er vel litt mer kurrant og enkelt, og gir litt mer valgmuligheter ifht hk ol vil jeg tro. Dothan prosjekter er kanskje litt mer spennende hvis det er litt hobby, og ikke bare bruk det er snakk om.

 

Det beste HK for Opteron klokking pr i dag er nok DFI som Dragavon nevner. Opteron krever ikke høy spenning, men du trenger noe som takler høy HTT.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...