Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjempeproblem med støy!


dolbyac3

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Bilradiospesialisten AS

 

Sørenga 9

 

7032 TRONDHEIM

 

 

Feil med Blaupunkt woodstock Dab

 

Har mottatt mail fra dere den 11/1-2006, der dere sier at dere ikke kommer noen vei med serviceverkstedet.

 

Hva serviceverkstedet opplyser til dere får bli mellom Bilradiospesialisten og verkstedet, da jeg har handlet hos dere. Ergo så er det dere som skal ordne opp ovenfor meg.

 

Angående mangler så følger noen utdrag fra Forbrukerkjøpsloven :

 

§ 15. Tingens egenskaper

 

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

 

 

 

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

 

 

 

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til

 

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

 

 

Nå har jeg fått lånt en Pioneer spiller et par uker, samt en Alpine i over en måned. Begge disse har virket som de skal med det oppsettet som har vært i bilen hele tiden. Da kan da umulig Blaupunkt spilleren være i samsvar med § 15 avsnitt A. Jeg har jo prøvd tilsvarende ting som har fungert over tid.

 

 

 

§ 18. Tidspunktet for bedømmelsen av om det foreligger en mangel

 

Ved bedømmelse av om tingen har en mangel, skal det tidspunktet da risikoen går over på forbrukeren, legges til grunn, selv om mangelen først viser seg senere.

 

Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, formodes å ha eksistert ved risikoens overgang. Dette gjelder likevel ikke dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art.

 

 

Her står det ganske klart da, siden feilen er oppstått etter kort tid så er det å regne som fabrikasjonsfeil. Siden jeg kan montere andre spillere i bilen, så er det ganske tydelig at denne Blaupunkt spilleren har en iboende svakhet. Og da oppfyller den ikke, lovens krav om at den skal tåle det tilsvarende spillere gjør.

 

 

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

 

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

 

Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

Her er vel § 30 avsnitt 1, som kommer inn i bildet, Da det står at avhjelp skal skje uten kostnad eller vesentlig ulempe innen rimelig tid. Må vel kunne påstå at det har gått litt lengre enn rimelig tid når vi har passert en måned nå, og ingenting har skjedd.

 

 

Hermed vil jeg med loven i hånd kreve en rask løsning og da innen 27/1-2006.

 

Ellers vil jeg med dette kreve at kjøpet blir hevet og at jeg får pengene tilbake.

Lenke til kommentar

Hei og God Morgen...

 

 

etter det siste brevet jeg sendte Bilradiospesialisten så tok det ca 4,5 timer før jeg fikk svar igjen

 

her er svaret:

 

Hei!

 

For å være sikker i min sak tok jeg kontakt med Karin Iversen hos forbrukerrådet i dag.

 

Saken er som følger:

 

Så lenge feilen skyldes en ytre påvirkning og ikke en feil med selve apparatet kan du ikke kreve nytt apparat eller heve kjøpet.

 

Det slik at noen spillere kan være mer følsomme enn andre uten at det er en feil eller en svakhet med apparatet. Det er forskjell på ting.

 

Men, jeg må si meg enig i din sak. Vi finner ingen feil i bilen din og det fungerer fint med andre merker.

 

Reparasjonen dekkes av Blaupunkt.

 

Du får en ny Woodstock DAB 54 fra oss i stedet for DAB 52.

 

------------------------------------------------------------------

 

 

så da er saken ute av verden da... jeg synest bilradiospesialisten burde har gjort dette etter at bilen var inne til kontroll hos de i desember...

Lenke til kommentar

Har nå vært å hentet ny Spiller :-)

 

men de ga seg ikke da...han på bilradiospesialisten var ganske så sikker ennå han på at det var feil i bilen min... han fortalte meg at alpine ikke hadde det problemet, men at Pioneer hadde masse slike problemer, selv om akkurat den modellen av pioneer jeg prøvde i min bil måtte ha vært av den typen som taklet det godt ... jaja...

 

men han fortalte meg at det var en annen kunde av dæm som også hadde samme problemet som meg.... synd jeg ikke fikk navnet hans, så jeg kunne ha mailet ham denne siden.

 

for meg var det ikke pengene som gjaldt, synest det var prinsippet, dog det hjalp at jeg fikk lånt meg en alpine spiller av en kompis da slik at vi slapp å stresse med det.

 

Bilradiospesialisten.no fikk nå ordnet opp tilslutt, men tok altfor lang tid.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Må berre si jeg beundrer deg for innsatsen angående spilleren din.

Jeg er selv serviceeletroniker med fagbrev innen lyd og bilde, men jobber ikke med det lenger.

Jeg har ordnet opp i mange sånne saker som dette. Har selv montert en god del bilstereoanlegg. At du fikk denne spilleren på garanti/reklamasjon skal du være sjeleglad for. De har vært ganske så "snille" med deg i denne saken. For dette er en så typisk overspenning/støy i jordingen. Dette kan bli forårsaket av så mangt, men i de fleste tilfeller så er det under montering dette skjer.

 

Ikke at en nødvendigvis vil kunne merke at det skjer. Men har fikset en del spillere med samme problem. Det som ofte skjer er at spilleren blir koblet til med spenning påsatt, batterispenningen berører jordingsledningen el. anna.

 

Har væt borti at en spiller som fungerer fint i en bil, ikke fungerer i en annen.

Når en prøver å sette tilbake spilleren i den første bilen igjen så har problemet oppstått. Ved åpning av spilleren så kan en se at det kan være svidde baner på kretskortet osv. Dette er ikke alltid like lett å skjønne når oppstår, så jeg forstår de kunder som mener dette er en klar mangel.

 

Anngående at dette er noe som Bilradiospesialisten er pålagt å ordne opp i stemmer ikke helt. De kan verken si at dette er en "garantisak" eller at dette er "din" feil uten at de har et godkjent verksted, som ser på produktet.

Mener verkstedet, som ser på spilleren, at dette er din feil så kan du klage dette videre å få et annet verksted til å se på det. Men til syvende og sist er dette Blaupunkt, eller eventuelt importøren sitt ansvar å ordne opp i.

 

Så kunden har ikke alltid rett.

 

Litt off topic:

Berre til slutt så vil jeg nevne et eksempel med en kunde så hadde feil på mobilen.:

 

Hun kom inn til meg med telefonen, skjelte meg ut etter noter for at mobiltelefonen berre sluttet å fungere. Jeg åpnet telefonen for så og slenge den i deler oppi en pose. Kondemnert. Ingen garantisak. Med feilforklaringa:

"Telefon er kraftig fuktskadet og etterpå forsøkt tørket i microbølgeovn. Dette er ikke noe garantisak. Og umulig å reparere."

 

Telefonen var svartsvidd og stappfull i eir.

Det var ikke bare bare å få kunden til å forstå at dette var hennes feil og ikke Nokia.

Vedkommende som eigde telefonen prøvde i det lengste å skylde på nokia.

Men inrømmet saken når jeg hentet posen med telefonen i og viste resultatet.

Trengte ikke ha mye utdanning for å se problemet. :thumbup:

 

EDIT: Berre for å skildre kor mye en person er villig til å nekte for å få andre til å ta skylda.

Endret av ThOms-N
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...