Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjempeproblem med støy!


dolbyac3

Anbefalte innlegg

Har en BMW 5 serie 93 Modell, bestemte meg ofr at det var på tide å montere inn skikkelig anlegg i "budsjedd klassen", har følgende utstyr i bilen.

 

WodStock 53 (?) DAB radio

Caliber 4x150 forsterker

Infinity reference serien 6x9 høytalere.

 

problemet er som følger, det er dynamostøy, sam smelling i høytalere når man slår av spiller, samt at man kan høre en svak "klikking" når man slår på lys, trykker inn bremse...

 

så lenge motoren ikke er i gang er lyden skikkelig bra (men smeller i høytalerene når den slåes av da)

 

har prøvd det meste på bilradio spesialisten sine sider, men ingenting hjelper.

 

av kabler har jeg 5 meter skjermet phono kabler til Forsterker, strømkabel til forsterker er på 10 Kvadrat, Forsterker er jordet til Chassis (skrapet rent for lakk) men en 10 kvadrat (samme type kabel som strøm), jordingen fra forsterker til jord er Ca 60-70 cm lang.

 

har OHM`et jording over hele bilen, alt går ut på 000, 001 eller maks 002.

 

ble tilslutt så Lei at jeg leverte inn spiller og de testet den og sa at linjeutgangene var brente... ventet 2 uker på å få den igjen, fulgte da tipset til han på bilradiospesialisten og koblet til spiller jordet direkte til batteri, mens forsterkeren ble jordet med en 16 kvadrats kabel, slo på spiller og startet motor, samme dritten ennå

 

i går kveld testet vi med annen spiller, på de gamle kablene (uskjermet phono og med 10 kvadrats jording), og Voila..Perfekt lyd, ingen støy eller ulyder (en Pioneer spiller)

 

var på bilradio spesialisten i dag og de hevder at feilen er i min bil.... sier de vil ta inn bilen og sjekke alt der....

 

hva kan jeg ha gjort feil???

 

og hvilke rettigheter har jeg eventuelt hvis de ikke finner noen feil ??

 

trenger sårt noen tips og hjelp nå...

 

Med Hilsen

 

Tor Inge

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som en spiller jeg hadde. Utgangene røk på min også. Etter rep var den følsom for støy. Fungerer det bra med en annen spiller og ikke med din, er feilen selvfølgelig i spilleren. Når du tester må du bruke det samme ledningsnettet så du ikke overser noe. Fortell dette til bilradiospesialisten. Vil de fremdeles teste, la dem det, men vær til stede så du ser hva som skjer.

Lenke til kommentar

har testet med annen spiller ja, fikk lånt meg en Alpine spiller i går og der var det heller ingen støy eller POP ON eller POP OFF smell som det kalles.

 

men er det noen som synest at 10 kvadrat er for lite?

 

kan jeg eventuelt heve kjøpet?

 

er det jeg eller de som må bevise at det er spilleren som er feil eller om jeg har gjort feil?

 

Tor Inge

Lenke til kommentar

Aldri for stor kabel, og heller lite å spare på små kabler i forhold til hakket større ;)

 

Du kan levere den inn igjen, prøve den, hvis den fortsatt ikke funker som den skal, så kan du få en annen modell, eller heve kjøpet..

 

DE skal bevise at du har gjort noe feil, eller konstantere enn fabrikkfeil/transportskade eller lignende ;)

Lenke til kommentar

da har jeg hatt time til bilradio spesialisten i dag, 2 av deres montører tittet igjennom kabling og jording i bilen, ingen feil funnet.

 

det eneste "ekstra" som de pleide å gjøre var å legge opp en ekstra jording fra forsterker til samme jording som spiller har.. "quote: som en ekstra sikkerhet" som han sa

 

så nå har de tatt spiller tilbake for Rep for andre gang. må bare avvente de nå.

 

men burde jeg når jeg får den tilbake få de til å montere den inn så de selv ser jeg ikke gjør feil?

 

Tor Inge

Lenke til kommentar

betalte ingenting nei, var ingen feil på mitt anlegg :-)

 

men det som blir spenennde nå er om jeg må vente 14 dager på å få igjen spilleren... han sa han skulle høre med deres eget verksted om de kunen fikse det på mandag....

 

noe jeg ikke tror de har lov til siden dette er en garantisak da... og da må vel autorisert verksted utføre det.

 

skulle ringe meg på mandag bilradio spesialisten og la meg høre

 

Tor Inge

Lenke til kommentar

skal vi se... i dag er det Torsdag... Snakket med Bilradiospesialisten i Går (onsdag), som jeg trodde, de måtte sende den til oppegård elektro( tror det var det de het)

 

de sa de skulle "prøve" å få det som garantisak...

 

men som han jeg snakket med sa: skal ringe å purre på de Torsdag og lovte å ringe meg i dag (la lappe på pulten som han sa)

 

får inntrykket av at de her vil prøve seg på å skylde på at det er min egen feil at spilleren har brente linjeutganger...har liksom en "rar" smak i munnen etter å ha pratet med de...

 

men vi får se hva som skjer, kanskje jeg tar feil.....

 

kommer ny oppdatering i morra eller lørdag... bør seriøst begynne å få høre fra de snart

 

jeg for min del NEKTER å godta noe annet enn garanti..

 

Tor inge

Lenke til kommentar

here we go....

 

fikk telefon fra bilradiospesialisten i trondheim om at det ikke ble en garantisak, de skulle ha nesten 800 kroner for å reparere

 

som jeg sa til bilkradiospesialisten, dette aksepterte jeg ikke, da jeg har prøvd flere andre spillere som virker perfekt

 

fikk beskjed om at bilradiospesialisten ikke kunne gjøre noe med det, fikk nummeret til oppegård elektro diesel.. skal ringe de litt senere, kommer med mere info da...

Lenke til kommentar

Snakket med Oppegård elektro diesel... de påstår det er min feil, ikke garanti og henviste meg til Bilradiospesialisten.

 

snakket med de igjen og de kunne ikke hjelpe, selv om han jeg snakket med var enig at det burde jeg ikke godta..

 

så fra nå av blir det skriftlig.

 

noen som ahr noen tips til lover osv jeg kan henvise til?

Lenke til kommentar

http://www.forbrukerrådet.no/ (Jepp, med Å).

 

Hvis du får noen problemer, har de et online skjema du kan fylle ut, så kan de hjelpe deg med saken (tror de tar kontakt med butikken for å ordne opp, de kan også klaske i bordet med masse lovverk osv).

 

Hvis butikken, og det er helt klart en sak i ditt favør, så kan du gå til sak, da taper de med glans og må dekke ny spiller og saksomkostninger.

 

Ikke gi deg ;)

 

Synes det er kjempegøy med forbrukersaker, så bare spør!

Endret av frakk2000
Lenke til kommentar

Fint skriv, men skriv gjerne litt om hvordan du monterte, kjapt og punktvis;

 

-Fjernet batteriklemmen over den negative batteripolen

-Gjorde ditt

-Og datt

osv...

 

Gå over litt kommafeil, etpar formuleringsendringer er også å anbefale, eksempelvis vil denne tolkes som svært useriøs og blir mest sannsynlig neglisjert:

 

Så nå får dere sette i gang å finne ut av hva dere skal gjøre. Kreve meg for reparasjonen eller følge loven og utlevere en ny spiller. Da jeg har vært uten spilleren i en  måned nå, så synes jeg dere skal komme med et kjapt svar på dette skriv.

 

Du må ALDRI bli personlig og skrive "jeg mener" "du/dere burdte".

Skriv heller "det forventes/utfra lovtolkningen". Ord og uttrykk som "redegjøre", "bevisførsel", "bevisbyrde", "trenering av saken" og "lovens entydighet på dette punktet" skulle passe fint inn her. Skriv konformt og tenk som en politiker.

Tenk deg at du selv er skal ta det som blir skrevet på alvor, da hører ikke personangrep eller lignende hjemme. En konsis, objektiv vurdering av situasjonen og fremsettelse av fakta som fører til en konklusjon som gjerne er entydig er oppskriften.

Personlig ville jeg heller hatt noe som dette til avslutning;

 

"Ut fra dette, samt det av lovverket som omfatter sakens forløp, forventes det en snarlig løsning i form av fullstendig refusjon eller ny enhet."

 

Mer begrunnelse trengs ikke :)

Lenke til kommentar

Fikk nå svar fra bilradiospesialisten i trondheim, ihvertfall et imidlertidlig et, hvor de motsier seg selv ut i fra hva de har sagt til meg tidligere...

 

 

 

 

Subject: Blaupunkt

Hei!

 

Det er beklagelig at du opplever slike problemer med din CD-spiller.

 

CD-spilleren ble sendt inn til et serviceverksted som fant ut at jordingsbroen var brent av. Dette er en sikring som skal gå for å spare radioen mot dårlig jording. Det er slik at den kun kan gå i stykker ved en slik feil.

 

Serviceverkstedet er objektivt og får betaling for den jobben de gjør uansett hvem som må betale. De har ingenting å tjene på å finne på feil. Du fikk også den første reparasjonen på goodwill.

 

Det at både Alpine og Pioneer ikke gikk i stykker skyldes nok at de har en høyere toleranse for jordingsproblemet.

denne sliter jeg litt med, de har tidligere sagt mange ganger til meg at Pioneer har kjempeproblemer med sprengte linjeutganger... og at Blaupunkt ikke har noe problem med det... jaja..hva skal man tro på?

 

Det at vi ikke har funnet noen feil i bilen din, er ikke det samme som at det ikke er noen feil. Hvis du ikke gjorde noen endringer i monteringen er det en selvfølge at samme feil kommer igjen.

 

For å være sikker på å unngå en gjentakelse må du montere anlegget på nytt.

 

Vedr. garantiansvaret ligger dette hos importøren og ikke hos oss, men vi er ansvarlige for å ordne dette for deg.

 

Vi skal selvfølgelig gjøre det vi kan, men vi har en noe vanskelig sak å argumentere ovenfor Blaupunkt.

 

Vi videresender din klage til riktig person med en bekreftelse fra vår side om at vi ikke fant noen åpenbare feil i bilen din.

 

Bilradiospesialisten AS

 

7484 Trondheim

 

Tlf 73 94 98 50

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

liten oppdatering på hvordan et går i denne saken

 

sendte mail til Bilradiospesialisten den 30.12.05 og etterlyste hva som skjer i saken, fikk mail om at serviceverkstedet har stengt i hele mellomjula... fikk det svaret den 03.01.06.

 

sendte ny mail den 09.01.06 og lurer på hva som tar sånn tid, den mailen har jeg ikke fått svar på ennå.

Lenke til kommentar

Fikk svar fra Bilradiospesialisten.no idag.. og de gir seg ikke.

 

her er svaret...

 

Vi kommer dessverre ingen vei med verken serviceverkstedet eller Blaupunkt. De mener skaden slik som sist er forårsaket av ytre påvirkning og ikke en svakhet eller produksjonsfeil fra fabrikk.

 

Det at de reparerte den uten kostnad den første gangen gjør også at de ikke vil ta den samme kostnaden igjen.

 

De kan reparere den umiddelbart for kr 721,-. Vi kan dekke portoen for deg.

 

Hvis du har spørsmål vedr. dette må du kontakte xxxx (xxxxxxx) hos oss. Jeg blir ikke tilgjengelig de neste dagene.

 

Jeg vil sterkt anbefale deg å gjøre om monteringen i bilen din da samme feil vil komme igjen på samme kabelsystem. Det er tydelig at feilen/svakheten er vanskelig å finne og kan ikke måles med et vanlig voltmeter. Det vil lønne seg å flytte jordingspunktet samt å legge opp en ekstra jordingskabel mellom jordingspunktet bak i bilen og fram til spillerens jording.

 

jaja, da er vi fremdeles like langt da..

 

tar gjerne imot tips på hva jeg skal gjøre videre....

 

Tor Inge

Lenke til kommentar

Høres ut som mye ro ro til fiskeskjær.

Det er du som er kunde hod dem.

Da er det deres ansvar å komme med en tilfredsstillende løsning. Så lenge de ikke kan påvise brukerfeil så har du krav på erstatning eller refusjon.

 

Ring gjerne forbrukerrådet for mer info om dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...