Gå til innhold

Ustabil pc etter oppgradering 2x512 -> 4x512


John_^

Anbefalte innlegg

Etter oppgraderingen fra 2x512mb til 4x512mb ram så har maskinen blitt ganske ustabil (henger seg totalt) når jeg kjører på agressive settings i BIOS.

 

Jeg har kjørt MemTest86 v3.2 uten å finne en eneste feil i 7 pass (litt over 5 timer).

 

Windows starter alltid uten problemer, men 5-15 minutter etter oppstart henger maskinen seg uavhengig av hva jeg gjør. (surfe, spille, defragmentere osv)

 

Maskinen rebooter ikke, ingen blåskjerm, ingen artifacts på skjermen. Merker kun at alt låser seg å blir stående slik dønn stabilt (??).

Ved heng under spilling går det siste halve sekundet med lyd i en konstant loop.

 

Jeg bruker vanligvis disse instillingene i BIOS:

2-3-3-6, Agressive timeings, 2,65V til ram, Ingen overklokking (200Mhz), BIOS default Vcore.

Ellers står ting ganske standard i BIOS.

Hvis jeg slår av Agressive timeings (usikkert hva dette styrer siden dette ikke påvirker ram-oppsettet etter hva jeg kan se) og setter ned spenningen til ram til 1,6V så kan jeg spille, surfe og liknende i flere timer før den henger seg. Men den henger seg fortsatt....

 

Er det noen som har noen tips til hva det kan komme av eller hva jeg kan prøve? Jeg kjøpte jo først og fremst OCZ-brikkene for at jeg skulle være sikker på å få et stabilt og raskere system...

 

-------Systeminfo-------

Minne:

GeIL Ultra 400Mhz 2x512, 2-3-3-6 (2,95V) <--GAMLE BRIKKER

OCZ Platinum EL 400Mhz 2x512, 2-3-2-5 (2,65V) <--NYE BRIKKER

 

Hovedkort:

MSI K8N Neo4-FI

Bios version 1.A0

 

Prosessor:

AMD64 +3500

 

Skjermkort:

Asus x800XL

 

Lydkort:

Creative Audigy

 

Operativsystem:

Windows XP pro Norsk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du må øke spenningen på RAM, du undervolter Geil-brikkene nå. Ikke bruk agressive innstillinger hvis systemet henger. Siden OCZ-brikkene skal ha 2,65v og Geil skal ha 2,95, bør du finne en spenning som alle brikkene kan leve med (sjekk litt rundt på nettet først hvor mye spenning det er forsvarlig å kjøre OCZ-brikkene på).

 

EDIT: leif var her

Endret av radiated
Lenke til kommentar
Etter oppgraderingen fra 2x512mb til 4x512mb ram så har maskinen blitt ganske ustabil (henger seg totalt) når jeg kjører på agressive settings i BIOS.

 

Jeg har kjørt MemTest86 v3.2 uten å finne en eneste feil i 7 pass (litt over 5 timer).

 

Windows starter alltid uten problemer, men 5-15 minutter etter oppstart henger maskinen seg uavhengig av hva jeg gjør. (surfe, spille, defragmentere osv)

 

Maskinen rebooter ikke, ingen blåskjerm, ingen artifacts på skjermen. Merker kun at alt låser seg å blir stående slik dønn stabilt (??).

Ved heng under spilling går det siste halve sekundet med lyd i en konstant loop.

 

Jeg bruker vanligvis disse instillingene i BIOS:

2-3-3-6, Agressive timeings, 2,65V til ram, Ingen overklokking (200Mhz), BIOS default Vcore.

Ellers står ting ganske standard i BIOS.

Hvis jeg slår av Agressive timeings (usikkert hva dette styrer siden dette ikke påvirker ram-oppsettet etter hva jeg kan se) og setter ned spenningen til ram til 1,6V så kan jeg spille, surfe og liknende i flere timer før den henger seg. Men den henger seg fortsatt....

 

Er det noen som har noen tips til hva det kan komme av eller hva jeg kan prøve? Jeg kjøpte jo først og fremst OCZ-brikkene for at jeg skulle være sikker på å få et stabilt og raskere system...

 

-------Systeminfo-------

Minne:

GeIL Ultra 400Mhz 2x512, 2-3-3-6 (2,95V) <--GAMLE BRIKKER

OCZ Platinum EL 400Mhz 2x512, 2-3-2-5 (2,65V) <--NYE BRIKKER

 

Hovedkort:

MSI K8N Neo4-FI

Bios version 1.A0

 

Prosessor:

AMD64 +3500

 

Skjermkort:

Asus x800XL

 

Lydkort:

Creative Audigy

 

Operativsystem:

Windows XP pro Norsk

5233932[/snapback]

 

John,

 

Prova volt till 2.75 och 2.5,3,3,7 timings. Du MÅSTE sätta minnen till 2T och eventuellt också till 166mhz beroende på vilken typ av core du har på cpu.

Jag tycker 2.95 volt på Geil låter på tok för mycket om det inte är gamla BH5 på dom. Ev. överklock med 2 olika par med ram kan man desvärre glömma är jag rädd för.

Lenke til kommentar

Årsaken til at du må sette commandrate til 2T(ikke CAS/CL) er nettopp fordi du kjører 4 minnebrikker. Hadde du kjørt 2*1024 istedet kunne du kjørt minnet på commandrate 1T istedet, med unntak om du har en A64 Clawhammer hvor minnekontrolleren kanskje krever 2T på 1GB dimms. Hvis du kan velge "Expert" på minneinstillinger i bios kan du ofte stille denne.

 

Du kan lese mer om dette her :).

http://www.anandtech.com/memory/showdoc.aspx?i=2560&p=1

 

Og siden du i tillegg kjører forskjellige merker skal du være fornøyd om du kjører stabilt med alt på laveste felles timings eller mindre med commandrate 2T og riktig volt.

 

Så det beste valget for deg hadde vært å ikke kjøpe ennå et 1GB, men solgt det du hadde og kjøpt et nytt 2GB kit.

 

Det er også flere ulemper med å kjøre 4stk minnebrikker, selv om vi ser bort fra at du i tillegg har 2 forskjellige par. På siden jeg viser til ser du at man får enormt mye bedre overklokk med 2*1024 vs 4*512.

 

Så hvis man tenker ytelse må man ikke finne på å kjøpe 4*512, trenger man kun mer minne kan det være en grei løsning, men husk at ytelsen faktisk går endel ned.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...