Gå til innhold

Røyker du=kommer fra dårlig familie?


Anbefalte innlegg

Jeg ville tro at mange kjører for fort for å komme raskere frem.

 

For en god del år siden på arbeidsplassen til naboen kom det en ny arbeider. Hun nektet å sitte i et rom med røyk i pausen så hun spurte ledelsen om de kunne dele pauserommet i to. Røykerne sa da at det var unødvendig fordi de mente at hun var den eneste som kom til å bruke rommet. Det endte med at hun fikk et lite pauserom. Etter en liten stund fant man ut at det var unødvendig å ha to pauserom fordi alle begynte å sitte i det røykfrie rommet. Det hele endte med at man bestemte seg for å ikke ha noe røykerom siden det bare var et par røykere igjenn og de ville ikke sitte alene.

5227079[/snapback]

 

 

He he, den passet jo utmerket her. Tilfeldig ? :nei::)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snekker`n: Jo, jeg tror du har helt rett, det er for å prøve noe helt nytt. Men av de jeg kjenner som røyker, så har så godt som alle på et eller annet tidspunkt innrømmet at de startet fordi de ville være "kule". Det samme gjelder helt sikkert alkohol. Det å kjøpe fort med bil derimot føler jeg folk gjør mer fordi de vil føle adrenalinrushet bruse igjennom kroppen. Jeg baserer mine utsagn på det jeg selv har hørt av kamerater og venninner.

 

Denne historien du nevner er interessant. Jeg har ikke opplevd noe lignende på en arbeidsplass, rett og slett fordi jeg er ung og ikke har vært på en arbeidsplass enda, men det du sier stemmer helt sikkert. Det gjelder nok den eldre generasjonen. Men ungdommen i dag møtes ikke og røyker på slike arbeidsplasser. Det skjer på skolen og på fester. Jeg har vært på en del fester, og har fint klart å være fordømt sosial uten å røyke. Poenget mitt er derfor at røyking er et dårlig argument for å være sosial blant dagens ungdom. Jeg og mine kamerater har ALDRI følt oss utenfor fordi vi ikke røyker på fest, og vi har heller ALDRI blitt holdt utenfor.

 

Når jeg snakker om røyking og det å være kul tenker jeg på ungdommen, ikke mennesker som er godt oppe i 40årene. De startet, som sagt, muligens av andre grunner. Ikke vet jeg.

Lenke til kommentar
Snekker`n: Jo, jeg tror du har helt rett, det er for å prøve noe helt nytt. Men av de jeg kjenner som røyker, så har så godt som alle på et eller annet tidspunkt innrømmet at de startet fordi de ville være "kule". Det samme gjelder helt sikkert alkohol. Det å kjøpe fort med bil derimot føler jeg folk gjør mer fordi de vil føle adrenalinrushet bruse igjennom kroppen. Jeg baserer mine utsagn på det jeg selv har hørt av kamerater og venninner.

 

Denne historien du nevner er interessant. Jeg har ikke opplevd noe lignende på en arbeidsplass, rett og slett fordi jeg er ung og ikke har vært på en arbeidsplass enda, men det du sier stemmer helt sikkert. Det gjelder nok den eldre generasjonen. Men ungdommen i dag møtes ikke og røyker på slike arbeidsplasser. Det skjer på skolen og på fester. Jeg har vært på en del fester, og har fint klart å være fordømt sosial uten å røyke. Poenget mitt er derfor at røyking er et dårlig argument for å være sosial blant dagens ungdom. Jeg og mine kamerater har ALDRI følt oss utenfor fordi vi ikke røyker på fest, og vi har heller ALDRI blitt holdt utenfor.

 

Når jeg snakker om røyking og det å være kul tenker jeg på ungdommen, ikke mennesker som er godt oppe i 40årene. De startet, som sagt, muligens av andre grunner. Ikke vet jeg.

5227708[/snapback]

 

 

Selvsagt er det mange som begynner å røyke bare for å "tøffe" seg, men tror også mange begynner fordi det er et "krav" i den gjengen de vanker i og de vil ikke bli utenom akkurat som mange begynner med drikking og andre ting.

Poenget er iallefall at det ikke bare er for å være tøffe.

Personelig røyker jeg men ser helst at ferrest mulig starter med dette fordi det uten tvil er skadelig og ikke vert prisen verken økonomisk eller helsemessig .

Husk at du røyker bort en kjempeflott sydentur pr år. minst :)

Lenke til kommentar

- røyking er et "fjortiss"/ungdoms prob., ingen starter å røyke når de er over 20 år

 

Stemmer, statistik sett så går sjangsen for at du begynner å røyke ned med alderen. Dette kan man jo enkelt se i samfunnet. Hvor mange på 30 er det som begynner å røyke helt plutselig? De fleste som røyker har gjort det siden ungdommen (finner ikke kilder på dette nå, men dette er jeg hundre prosent sikker på)

 

- de som røyker går med "en stor plakat" hvor det står at du enten er: dum (som ikke forstår at det er farlig), smart (men må ha spenning, bli populær osv.). I tillegg står det at du kommer fra en dårlig familie.

 

Tviler på at det var slik læreren din sa det men det er nå en annen sak.

Man kan ikke si at alle røykere er slik, men man kan vise til undersøkelser for å se hva de fleste er. Desverre kan man ikke finne slike data fra en vanlig undersøkelse. Men de fleste som driver med slik forskning sier at de fleste begynner å røyke pga. de faktorene du nevner her.

 

Vet ikke helt hva han/du mener med "dårlig familie", men som de fleste forskere på emnet sier er at hvis foresatte ikke bryr seg om hva barnet driver med så er det større statistisk sannsynlighet at de begynner å bla. røyke

Fant også en artikkel om emnet (http://web3.aftenbladet.no/innenriks/article182495.ece) Den har ikke noe direkte med saken å gjøre, men kan være litt morsomt å lese.

 

- Hvis det er en bra og velfungerende familie så har ikke barn den rettigheten at de bestemmer noe. Det er de voksne som bestemmer.

 

Se punktet over

 

- som sagt så mener jeg at barn ikke skal ha den friheten til å velge hva de skal gjøre. Det er det de voksne som gjør og barnet skal da høre på de voksne. vis de ikke gjør det, er det hvertfall en dårlig familie som ikke har klart å oppdra barnet godt nok til at de har respekt og hører på de.

 

Helt enig. Har sett flere eksempler på familier hvor barna kan gjøre hva de vil. Og da gjør barna hva de vil, og det har i de fleste tilfeller ikke gått bra.

Det er selvfølgelig snakk om en fin middelvei, men uten oppdragelse gjennom grenser og regler så går det galt. Det tror jeg de fleste med praktisk og teoretisk kunnskap innen emne vil være enig i.

Lenke til kommentar
Selvsagt er det mange som begynner å røyke bare for å "tøffe" seg, men tror også mange begynner  fordi det er et "krav" i den gjengen de vanker i og de vil ikke bli utenom akkurat som mange begynner med drikking og andre ting.

To sider av samme sak. Hvis ikke nøyaktig samme sak. Hvis kravet fra gjengen ikke etterleves, vil man ikke være "tøff" og "en av gjengen".

Lenke til kommentar
Selvsagt er det mange som begynner å røyke bare for å "tøffe" seg, men tror også mange begynner  fordi det er et "krav" i den gjengen de vanker i og de vil ikke bli utenom akkurat som mange begynner med drikking og andre ting.

To sider av samme sak. Hvis ikke nøyaktig samme sak. Hvis kravet fra gjengen ikke etterleves, vil man ikke være "tøff" og "en av gjengen".

5228036[/snapback]

 

Her var det snakk om at du ble "tvunget" til å gjøre dette,det er en vesentlig forskjell på tvang og det å skal frivillig tøffe seg.

Så nei det er ikke samme sak .

Lenke til kommentar
Stemmer, statistik sett så går sjangsen for at du begynner å røyke ned med alderen. Dette kan man jo enkelt se i samfunnet. Hvor mange på 30 er det som begynner å røyke helt plutselig? De fleste som røyker har gjort det siden ungdommen (finner ikke kilder på dette nå, men dette er jeg hundre prosent sikker på)

Joda statistisk sett så er det riktig,det samme er det med alkohol, dop, råkjøring osv osv .

Det utelukker imidlertid ikke at en på 30-40 år begynner å røyke,drikke eller kjøre hasard i fylla .

Lenke til kommentar
Røyker du=kommer fra dårlig familie?
At man begynner å røyke, kan i dagens samfunn tyde på at dine foreldre har svært liten kontroll på deg, eller ikke bryr seg. I begge tilfellene er de dårlige foreldre, hvorvidt de er dumme blir en annen sak.

Det er hevet over enhver til om at røykerne idag er overrepresentert blant lavere sosiale lag, sosialklienter, arbeidere, kriminelle ++

Røykere er også som oftest mindre opptatt av kosthold og helse, og derfor lever folk på i Oslo-vest lenger og rike mennesker er penere og har bedre helse enn fattige. De unge som idag røyker fast sender svært sterke signaler om dårlig bakgrunn, sosial plassering og kanskje svak vilje.

Lenke til kommentar
Røyker du=kommer fra dårlig familie?
At man begynner å røyke, kan i dagens samfunn tyde på at dine foreldre har svært liten kontroll på deg, eller ikke bryr seg. I begge tilfellene er de dårlige foreldre, hvorvidt de er dumme blir en annen sak.

Det er hevet over enhver til om at røykerne idag er overrepresentert blant lavere sosiale lag, sosialklienter, arbeidere, kriminelle ++

Røykere er også som oftest mindre opptatt av kosthold og helse, og derfor lever folk på i Oslo-vest lenger og rike mennesker er penere og har bedre helse enn fattige. De unge som idag røyker fast sender svært sterke signaler om dårlig bakgrunn, sosial plassering og kanskje svak vilje.

5228709[/snapback]

 

Det er egentlig veldig morsomt å se ikke-røykere dømme oss røykere på den måten.

 

Mine foreldre har stor kontroll over meg, men de har akseptert at jeg røyker og at de ikke kan gjøre noe med det.

 

Det er veldig lett for utenforstående å uttale seg.

Lenke til kommentar
Røyker du=kommer fra dårlig familie?
At man begynner å røyke, kan i dagens samfunn tyde på at dine foreldre har svært liten kontroll på deg, eller ikke bryr seg. I begge tilfellene er de dårlige foreldre, hvorvidt de er dumme blir en annen sak.

Det er hevet over enhver til om at røykerne idag er overrepresentert blant lavere sosiale lag, sosialklienter, arbeidere, kriminelle ++

Røykere er også som oftest mindre opptatt av kosthold og helse, og derfor lever folk på i Oslo-vest lenger og rike mennesker er penere og har bedre helse enn fattige. De unge som idag røyker fast sender svært sterke signaler om dårlig bakgrunn, sosial plassering og kanskje svak vilje.

5228709[/snapback]

 

Det er egentlig veldig morsomt å se ikke-røykere dømme oss røykere på den måten.

 

 

Når dette i de _fleste_ tilfeller stemmer, så er det jo dere som dømmer dere selv ;)

Lenke til kommentar
Røyker du=kommer fra dårlig familie?
At man begynner å røyke, kan i dagens samfunn tyde på at dine foreldre har svært liten kontroll på deg, eller ikke bryr seg. I begge tilfellene er de dårlige foreldre, hvorvidt de er dumme blir en annen sak.

Det er hevet over enhver til om at røykerne idag er overrepresentert blant lavere sosiale lag, sosialklienter, arbeidere, kriminelle ++

Røykere er også som oftest mindre opptatt av kosthold og helse, og derfor lever folk på i Oslo-vest lenger og rike mennesker er penere og har bedre helse enn fattige. De unge som idag røyker fast sender svært sterke signaler om dårlig bakgrunn, sosial plassering og kanskje svak vilje.

5228709[/snapback]

 

Det er egentlig veldig morsomt å se ikke-røykere dømme oss røykere på den måten.

 

 

Når dette i de _fleste_ tilfeller stemmer, så er det jo dere som dømmer dere selv ;)

5229376[/snapback]

 

Kan ikke annet enn å le, hva om vi går noen tiår tilbake i tid, da var jo røyking en luksus som de fleste rike bedrev, kommer derfor alle rike fra dålige hjem, med elendige besteforeldre, oldeforeldre? Nei tror ikke det, men i dag er det jo selvsagt fra dårlige jem siden røyken er allemannseie og at det er flest vanlige folk som røyker :cry::cry::cry:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Kan ikke annet enn å le, hva om vi går noen tiår tilbake i tid, da var jo røyking en luksus som de fleste rike bedrev, kommer derfor alle rike fra dålige hjem, med elendige besteforeldre, oldeforeldre? Nei tror ikke det, men i dag er det jo selvsagt fra dårlige jem siden røyken er allemannseie og at det er flest vanlige folk som røyker
For noen tiår siden kjente man ikke til de helsemessige konsekvensene. Også den gangen var det forskjell i røykevanene, borgerlige røkte sigar og bedre sigaretter, mens hvermansen røkte pipe eller rullings. Videre synes jeg selv at det kan være ganske mandig og flott å se en mann røke med stil, likeså er en elegant kvinne med sigarett.

Røyking kan være en nytelse og sosialiserende aktivitet, og undertegnede røker selv gjerne en sigar ved utvalgte anledninger. Likefullt er det ikke noe nytelsespreg eller eleganse over en sliten arbeider som må gå ut i kulden for å rulle seg en petterøes nr 3 (eventyrblanding) med risla&gule fingre mens han står å hutrer alene og pådrar seg blærekatar.

Lenke til kommentar
Her var det snakk om at du ble "tvunget" til å gjøre dette,det er en vesentlig forskjell på tvang og det å skal frivillig tøffe seg.

Så nei det er ikke samme sak .

5228185[/snapback]

Hvorfor i all verden begynner du å snakke om "tvang"? Det er selvsagt helt frivillig om man har ryggrad nok til å stå imot presset fra den "tøffe" gjengen.

Lenke til kommentar

Fjernet noe spam og helt OT poster.

 

 

Angående saken så er det at en lærer kommer med en påstand ensbetydende med at han mener dette selv. En lærer skal skape disksujon og provosere litt, så husk å avklare hva han faktisk mener selv :)

 

Om røykere kommer fra dårlige familier? Egentlig ikke, dog har foreldrene feilet på et område. Men det er ikke slik at fordi foreldre feiler på et område så er familien automatisk "dårlig". Ingen er feilfri og det må nok langt flere negative faktorer til før familien er "dårlig".

 

Men, det er skjedd en glipp i oppdragelsen. Om noen av mine to sønner begynner å røyke så har jeg og moren hovedsakelig feilet på et område. I dag er det så mye informasjon og kunnskap på området at man bør klare å forhindre at slikt skjer, men klart, det er nok særdeles vanskelig til tider.

 

Når det gjelder eldre som røyker så er situasjonen litt annerledes ettersom de ble oppdratt i en litt annen tid med andre kunnskaper og sosiale normer på området.

Lenke til kommentar

jeg hadde en flink, men litt uortodoks lærer en gang. Ofte slengte han ut påstander, gjerne som var helt på gjordet. Vi ble provosert og sinnsyke diskusjoner. Etter å ha snakket med han i ettertid forstod jeg at han gjorde dette kun for å provosere oss, få oss til å bli engasjert. I tillegg la han merke til hvordan vi motargumenterte osv.

Der og da syntes jeg han var en kødd, i ettertid når jeg ser opplegget forstår jeg at det egentlig var ganske genialt.

 

Poenget er at lærere ofte er, unnskyld uttrykket, full i drit. Gjerne også med vilje.

Lenke til kommentar
Er det virkelig noen røykere her, som med hånden på hjertet kan si at de tok sin første røyk og tenkte "nammelig, dette må bli en fast ting i livet mitt, koste hva det koste vil"?

5225772[/snapback]

 

Jeg må dessverre innrømme at jeg røykte fordi jeg da syns det var en artig ting å gjøre og fordi jeg merket at jeg følte meg anderledes og mer voksen når jeg gjorde det. Flaut å tenke tilbake på nå og helt idiotisk men slik var det.

Lenke til kommentar
Her var det snakk om at du ble "tvunget" til å gjøre dette,det er en vesentlig forskjell på tvang og det å skal frivillig tøffe seg.

Så nei det er ikke samme sak .

5228185[/snapback]

Hvorfor i all verden begynner du å snakke om "tvang"? Det er selvsagt helt frivillig om man har ryggrad nok til å stå imot presset fra den "tøffe" gjengen.

5229739[/snapback]

 

Vel av den enkle grunn at de i mange ungdomsmiljøer faktisk ER tvang, dette gjelder ikke bare røyking,men også andre ting som rette klesmerke som er godkjent i akkurat den gjengen og vi vet jo at ungdomm stjeler i butikkene for å slippe å bli mobbet fordi de ikke er iført siste mote eller en dyr nok bukse, hvorfor skulle en da ikke gjøre noe så lettvint som å ta en røyk for å bli akseptert.

Når jeg sier lettvint er det mål opp mot å stjele i butikk.

Vi vet at dette skjer,det er bevist gang på gang, ja ungdommer begynner faktisk med dop for ikke å bli utestengt fra gjengen og så er du overrasket over at noen føler seg tvunget til å røyke :nei:

Jeg er jo overbevist om at du vet dette da,men at du ønsker å finne "feiler" med mine argumenter atter en gang :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...