Gå til innhold

Ny kraftig og stillegående psu!


Anbefalte innlegg

Enig med Juke.

 

Man skal heller ikke glemme viktige faktorer som spiller inn, slik som spin-up på HDD'er, effekttap pga temp., dårlig linjefordeling (billigere med mye 3,3/5V enn 12V), overklokking drar mer etc.

 

Les gjerne mer i linken du finner i signaturen min...

 

EDIT: Legger tl at knutinh's anbefaling av PSU er bra... hadde bare alle PSU prod. vært like flinke som Seasonic til å levere varene hadde HW-verden vært enklere...

 

Den billigste veien til en Seasonic PSU er via kjøp av AC T1 kabinett...

 

BTW:

table1.jpg

Endret av Okay
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Enig med Juke.

 

Man skal heller ikke glemme viktige faktorer som spiller inn, slik som spin-up på HDD'er, effekttap pga temp., dårlig linjefordeling (billigere med mye 3,3/5V enn 12V), overklokking drar mer etc.

 

Les gjerne mer i linken du finner i signaturen min...

 

EDIT: Legger tl at knutinh's anbefaling av PSU er bra... hadde bare alle PSU prod. vært like flinke som Seasonic til å levere varene hadde HW-verden vært enklere...

 

Den billigste veien til en Seasonic PSU er via kjøp av AC T1 kabinett...

 

BTW:

table1.jpg

5391417[/snapback]

 

Hvor har du fått tak i alle de talla da (nyskjerrig).?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

til dere som sier at max wattkrav på en high end maskin er i noe overv 200 watt, husk for all del at de fleste psu produsenter ikke oppgir max kontinuerlig effekt men peak effekt. dette er noe dere burde ta med i beregninga.

 

jeg vil forresten nevne en personlig erfaring her.

 

jeg har en god gammel mist 350 watt (17A @ +12v), egentlig en utbedra F/S psu. denne sto i det gamle systemet mitt:

abit nf7s v2 hk

amd xp-m 2400+ (35watt) @ 2586mhz (1,93v)

2x256mb ram

1 western harddisk

9800pro @ 432/378 (litt usikker på om det var før eller etter utbedra kjøling, i så fall var klokken 423/369)

1 dvd spiller

5 vifter (2-3 watt forbruk)

2 katoder

 

dette systemet var stabilt. helt til jeg ettermonterte en raptor disk. +12v linja datt til ca 11,50 og systemet var ustabilt som pokker. måtte redusere cpu til 2400mhz og 1,8v.

 

og denne misten er av god kvalitet, har hatt flere eksempler på at den har kjørt systemer som kraftigere northq psuer nekter å boote (se "archon" i profilen min)

Lenke til kommentar
husk for all del at de fleste psu produsenter ikke oppgir max kontinuerlig effekt men peak effekt.

5452454[/snapback]

Det er godt mulig at de fleste billigmerker opererer med peakeffekt når de oppgir verdiene sine (jeg vil faktisk anta at de gjør det), men jeg tror nok ikke dette er så vanlig blant de mer kjente leverandørene. Det er i allefall ikke tilfelle på de strømforsyningene jeg har sjekket ut dette på hittil, blant de jeg har vurdert å kjøpe selv.

Lenke til kommentar

ja det nok stemme, men så er det rundt 300-400 watt rangen at billigmerkene har størst marked. det er i alle fall hva jeg har lagt merke til.

 

selv om jeg er klar over at en god psu på 3-400watt er nok, så velger jeg heller å anbefale hakket større, da det er i mine øyne bedre med litt extra kraft i bakhånd.

 

untaket er maskiner som er ment for surfing og lett windows bruk.

 

men dette har vært diskutert lenge, og jeg føler at folk selv må få bestemme hva de ønsker å kjøpe ut i fra andre brukere's erfaring. (mener da brukere med god erfaring og ikke sånt svada som står på f.eks komplett)

 

personlig legger jeg mest vekt på hva andre har erfart framfor en del tester på internett. men så er jeg en overklokker, og vi har ofte andre krav enn andre, og da blir det kanskje litt spesielle situasjoner. selv kjøper jeg aldri en komponent føre det har vært på markedet en stund, for å få bedre oversikt over fordeler og ulemper som man vanligvis ikke opplever på en kort test hos en webside.

Lenke til kommentar

www.silentpcreview.com har testet :

-hvor mange reelle watt flere forskjellige systemer krever

-hvor mange reelle watt forskjellige PSU-er leverer gitt forskjellige temperaturer

-Hvor mange dB støy de samme forsyningene gir

 

Konsistent har seasonics s12 serie vunnet her. Altså ser jeg ingen grunn til å kjøpe en annen forsyning enn seasonic s12 330W med mindre:

-man MÅ ha lilla metallic og blå leds

-600,- er for dyrt for en PSU

 

 

mvh

Knut

Lenke til kommentar

Seasonic s12 330W er en meget bra strømforsyning, og den vil nok være kraftig nok for de fleste PCer, men personlig ville jeg valgt noe kraftigere til min egen PC, siden min har et langt høyere effektforbruk (sammenliknet med den som brukte mest i testen hos silentpcreview).

 

Den PCen som dro mest i testen hos silentpcreview hadde en Prescott 3,8GHz prosessor og et 6800GT skjermkort, og PCen brukte 214W når de kjørte PCMark04. Selv om dette er et forholdsvis krevende system, så er det faktisk mange PCer som drar vesentlig mye mer enn det denne gjør.

 

PCen min har f.eks. en overklokket dual core Opteron 175 @ 2,64GHz (1,5 volt) og et GeForce 7800GTX 512MB. Hvis man sammenlikner effektforbruket fra denne overklokkingskalkulatoren og denne artikkelen, vil man se at min PC drar en god del mer effekt enn den prescott-maskinen de testet hos silentpcreview.com. Grovt sett vil min PC dra rundt 85-90W mer enn den Prescott-PCen som følge av overklokket prosessor + kraftigere skjermkort (sistnevnte er ikke overklokket) + mer strømkrevende minnebrikker (DDR drar mer strøm enn DDR2), dvs at min havner på rundt 300W grovt regnet. Jeg tar da utgangspunkt i tall fra overklokkingskalkulatoren + tall for effektøkningen for GeForce 7800GTX 512MB i forhold til andre skjermkort, som beskrevet i den andre artikkelen.

 

Selv om Seasonic s12 riktignok leverer mer enn dette målt i total effekt, så er det ikke akkurat så store marginer det er snakk om, pluss at jeg ikke har noen garanti for at s12 leverer nok på hver enkelt strømkurs (12V/5V/3V) i forhold til hva mitt system må ha for å fungere. En annen ting er at PCen min vil få et enda høyere effektforbruk hvis jeg f.eks. overklokker skjermkortet mitt i tillegg til å f.eks. sette inn en harddisk til i fremtiden, dermed vil uansett ikke en s12 være særlig fremtidsrettet for min del.

 

Selv om det vil gå helt fint for de aller fleste med en Seasonic s12 i PCen, så vil det ikke være nok for alle og enhver (det finnes langt mer krevende PCer enn min også, spesielt dersom man monterer 2x7800GTX 512MB i maskinen).

 

edit: omformulerte litt i første avsnitt.

Endret av Juke
Lenke til kommentar
Seasonic s12 330W er en meget bra strømforsyning, og den vil nok være kraftig nok for de fleste PCer, men personlig ville jeg valgt noe kraftigere til min egen PC, siden min har et langt høyere effektforbruk (sammenliknet med den som brukte mest i testen hos silentpcreview).

...

 

Selv om det vil gå helt fint for de aller fleste med en Seasonic s12 i PCen, så vil det ikke være nok for alle og enhver (det finnes langt mer krevende PCer enn min også, spesielt dersom man monterer 2x7800GTX 512MB i maskinen).

5458009[/snapback]

 

Nå finnes s12 som 380, 430, 500 og 600W versjon også :-)

 

Men poeng tatt. Det vil alltid finnes systemer som trenger veldig mye effekt. Nå er ditt et temmelig hungrig system, men vi ser altså allikevel at den minste PSU-en fra seasonic altså er kraftig nok (om enn med liten margin).

 

Den kalkulatoren er vel misvisende fordi den bygger på peak effekt for en generalisert komponent-type. Peak effekt drar vel ofte bare under oppstart (av vifter og hd f.eks) og BIOS vil ofte starte harddisker sekvensielt for å unngå at peak effekt akkumuleres. Dessuten vil andre enheter, som grafikk-kort dra sin maksimale effekt bare under full belastning i spill. Hvor ofte er det at alle harddisker re-startes samtidig med alle optiske drev og vifter samtidig som man spiller Quake 5 i full oppløsning og floppydrevet jobber som besatt? =)

 

mvh

Knut

 

mvh

Knut

Lenke til kommentar

Kalkulatoren er helt sikkert misvisende på en del områder, men jeg går ut fra at CPU, RAM og skjermkort jobber mer eller mindre på full effekt kontinuerlig i enkelte av de mest krevende spillene for eksempel. Nå er det jo bare disse tre tingene jeg har tatt hensyn til når jeg sammenliknet mot PCen min, forøvrig.

 

Men det er som du sier, mitt system er nok litt vel strømhungrig, og de fleste systemer bruker selvsagt ikke så mye.

Endret av Juke
Lenke til kommentar
Seasonic s12 330W er en meget bra strømforsyning, og den vil nok være kraftig nok for de fleste PCer, men personlig ville jeg valgt noe kraftigere til min egen PC, siden min har et langt høyere effektforbruk (sammenliknet med den som brukte mest i testen hos silentpcreview).

...

 

Selv om det vil gå helt fint for de aller fleste med en Seasonic s12 i PCen, så vil det ikke være nok for alle og enhver (det finnes langt mer krevende PCer enn min også, spesielt dersom man monterer 2x7800GTX 512MB i maskinen).

5458009[/snapback]

 

Nå finnes s12 som 380, 430, 500 og 600W versjon også :-)

 

Men poeng tatt. Det vil alltid finnes systemer som trenger veldig mye effekt. Nå er ditt et temmelig hungrig system, men vi ser altså allikevel at den minste PSU-en fra seasonic altså er kraftig nok (om enn med liten margin).

 

Den kalkulatoren er vel misvisende fordi den bygger på peak effekt for en generalisert komponent-type. Peak effekt drar vel ofte bare under oppstart (av vifter og hd f.eks) og BIOS vil ofte starte harddisker sekvensielt for å unngå at peak effekt akkumuleres. Dessuten vil andre enheter, som grafikk-kort dra sin maksimale effekt bare under full belastning i spill. Hvor ofte er det at alle harddisker re-startes samtidig med alle optiske drev og vifter samtidig som man spiller Quake 5 i full oppløsning og floppydrevet jobber som besatt? =)

 

mvh

Knut

 

mvh

Knut

5458036[/snapback]

kan så være at sånne kalkulatore opperer med peak verdier, men så må du huske på at dette er en sikkerhet, da man får disse peak verdiene når man slår på maskina. og hvis man skal tro en tabell jeg så tidligere, så er faktisk forbruket enda høyere når man spiller.

 

og det at den maskina de testa trekker kun 214 watt ved kjøring av pcmark04 er også litt misvisende, da jeg har mine store tvil om at pcmark er et program som kjører fuyll load på hardware sammenligned med et krevende spill.

 

btw, er kanskje nevnt før, men det funker dårlig med masse oppgitt watt dersom Ampere ikke holder unna.

Lenke til kommentar
btw, er kanskje nevnt før, men det funker dårlig med masse oppgitt watt dersom Ampere ikke holder unna.

5459639[/snapback]

 

Et meget godt poeng. En 400w psu kan ha 15a eller 30a på 12V railen(e). Med tanke på at bla. skjermkort og cpu(de mest strømkrevende komponentene) bruker 12V, så er det 12V railen som er viktigst(i hvert fall for meg). Hiper psuen min har i hvert fall 18a+20a :love: . Jeg synes det var et meget godt kjøp til 700 kr. :thumbup:

Lenke til kommentar
kan så være at sånne kalkulatore opperer med peak verdier, men så må du huske på at dette er en sikkerhet, da man får disse peak verdiene når man slår på maskina. og hvis man skal tro en tabell jeg så tidligere, så er faktisk forbruket enda høyere når man spiller.

Jeg vil ikke ha noen "sikkerhet". Jeg vil vite mest mulig nøyaktig hva peak-behovet er, og så SELV legge inn slingringsmonn. Du må bare se så mange tabeller du vil, men de 214W jeg refererte til var faktisk MÅLT. Du mener vel ikke at en estimert tabell er mer realistisk enn fysisk virkelighet??

 

og det at den maskina de testa trekker kun 214 watt ved kjøring av pcmark04 er også litt misvisende, da jeg har mine store tvil om at pcmark er et program som kjører fuyll load på hardware sammenligned med et krevende spill.

Det er jo fritt til å tro hva man vil. Poenget er at man har målt et reelt system med stor nøyaktighet under gitte forutsetninger.

 

www.silentpcreview.com tester hvor mange reelle watt forskjellige PSU kan levere, og hvor mange reelle watt konkrete systemer faktisk krever. Dette til forskjell fra de fleste her og på hardware-sider som bare drømmer seg til specs.

 

btw, er kanskje nevnt før, men det funker dårlig med masse oppgitt watt dersom Ampere ikke holder unna.

5459639[/snapback]

holder unna hva da??

 

For spenning U, motstand R, strøm I og effekt P:

U = R * I (Ohms lov)

P = U * I = I * I * R = U * U / R

 

Altså er forholdet mellom strøm (Ampere) og effekt (Watt) kvadratisk, og for en gitt krets vil strømmen være gitt hvis levert effekt er gitt.

 

mvh

Knut

Lenke til kommentar
btw, er kanskje nevnt før, men det funker dårlig med masse oppgitt watt dersom Ampere ikke holder unna.

5459639[/snapback]

holder unna hva da??

 

For spenning U, motstand R, strøm I og effekt P:

U = R * I (Ohms lov)

P = U * I = I * I * R = U * U / R

 

Altså er forholdet mellom strøm (Ampere) og effekt (Watt) kvadratisk, og for en gitt krets vil strømmen være gitt hvis levert effekt er gitt.

 

mvh

Knut

5463376[/snapback]

 

Du må huske at det er flere rails da. Ikke bare 12V feks. Jeg har ikke satt meg så mye inn i det der, men ocz sine psuer leverer i hvert fall plenty med ampere, selv om den bare er spesifikert til 420w feks.

Lenke til kommentar

Det er helt korrekt at det er flere rails. Det rokker dog ikke ved Ohms lov!!

 

Hvis du har flere rails med forskjellige spenninger så må man se på effekt for hver av disse i forhold til behov. Det er fremdeles ikke nødvendig å blande strøm (Ampere) inn i dette.

 

De fleste systemer trekker suverent mest effekt over 12V, så det er vel primært der man trenger å konsentrere seg.

 

Men nå er jeg lei av å tålmodig henvise til tester, data, ligninger og fakta. Hvis folk vil ha 500W PSU med lilla metallic, blå leds og masse støy/egen-varme så man man bare kjøpe det :-) Det nytter ikke å påpeke fakta for de som ikke forstår eller vil høre om fakta.

 

mvh

Knut

Lenke til kommentar
kan så være at sånne kalkulatore opperer med peak verdier, men så må du huske på at dette er en sikkerhet, da man får disse peak verdiene når man slår på maskina. og hvis man skal tro en tabell jeg så tidligere, så er faktisk forbruket enda høyere når man spiller.

Jeg vil ikke ha noen "sikkerhet". Jeg vil vite mest mulig nøyaktig hva peak-behovet er, og så SELV legge inn slingringsmonn. Du må bare se så mange tabeller du vil, men de 214W jeg refererte til var faktisk MÅLT. Du mener vel ikke at en estimert tabell er mer realistisk enn fysisk virkelighet??

 

og det at den maskina de testa trekker kun 214 watt ved kjøring av pcmark04 er også litt misvisende, da jeg har mine store tvil om at pcmark er et program som kjører fuyll load på hardware sammenligned med et krevende spill.

Det er jo fritt til å tro hva man vil. Poenget er at man har målt et reelt system med stor nøyaktighet under gitte forutsetninger.

 

www.silentpcreview.com tester hvor mange reelle watt forskjellige PSU kan levere, og hvor mange reelle watt konkrete systemer faktisk krever. Dette til forskjell fra de fleste her og på hardware-sider som bare drømmer seg til specs.

 

btw, er kanskje nevnt før, men det funker dårlig med masse oppgitt watt dersom Ampere ikke holder unna.

5459639[/snapback]

holder unna hva da??

 

For spenning U, motstand R, strøm I og effekt P:

U = R * I (Ohms lov)

P = U * I = I * I * R = U * U / R

 

Altså er forholdet mellom strøm (Ampere) og effekt (Watt) kvadratisk, og for en gitt krets vil strømmen være gitt hvis levert effekt er gitt.

 

mvh

Knut

5463376[/snapback]

det at du vil ha nyaktige tall og så legge inn slingringsmonn selv er greit nok, men ikke alle gjør det på den måten ;)

 

jeg sier ikke at det resultatet på 214 watt er feil, jeg tror bare at det er andre ting som, f.eks 3dmark, vil øke forbruket, da pcmark ikke akkurat er kjent for å stresse skjermkortet hele tida (hvis jeg ikke husker veldig feil da)

 

"...holder unna hva da??..."

 

kanskje litt dårlig formulert fra min side, mente at det er minst like viktig med nok ampere på de forskjellige linjene som det er å ha nok watt. et eksempel: northq har en 700watt psu, men de oppgir bare 15A på hver 12v linje, noe jeg synes er skummelt svakt for en så kraftig psu?

Lenke til kommentar
"...holder unna hva da??..."

 

kanskje litt dårlig formulert fra min side, mente at det er minst like viktig med nok ampere på de forskjellige linjene som det er å ha nok watt. et eksempel: northq har en 700watt psu, men de oppgir bare 15A på hver 12v linje, noe jeg synes er skummelt svakt for en så kraftig psu?

5465146[/snapback]

P = V*I

 

 

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...