Gå til innhold

Ny kraftig og stillegående psu!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har fått min! Den er etter min mening den peneste psuen du får tak i. Gleder meg til jul jeg å :) 7800GT og DFI NF4 Ultra-D som skal få 1GiB 300 Mhz ram + Opteron 144 på seg  :dribble:

5277004[/snapback]

 

Er den stillegående? Jeg smugkikket i fars mail etter ordrebekreftelser :blush: og det ser ut til at det blir en stor, fin, hard pakke under treet i år :D . Fikk du med en sånn svær "verktøysboks" som alt lå oppi? Alle testene jeg har lest får med en sånn i hvert fall :love:

Lenke til kommentar

Jeg har også fått min Hiper nå, men personlig synes jeg den bråker litt mer enn jeg hadde håpet på. Men nå må det sies at PCen min er såpass stillegående at viftelyden fra strømforsyningen høres ekstra godt, siden den ikke overdøves av andre ting. :p

 

Den bråker uansett mindre enn min forrige strømforsyning i allefall, og det var også en ganske stillegående en (Fortron-Source 400W med 12cm vifte).

 

Men for dere som vil ha en HELT stille strømforsyning, og som samtidig vil ha en forholdsvis kraftig en, så tror jeg faktisk Elan Vital sin strømforsyning på 500W kan være tingen. Den får ganske bra omtale i en omtale på Tom's Hardwareguide. Det som er så genialt med den er at man kan hindre viften i å gå rundt i det hele tatt, bortsett fra når det virkelig er behov for det. Og i følge Toms Hardware skjer det nesten aldri at den begynner å gå rundt i det hele tatt, det skjer stort sett bare ved full belastning.

 

Dette vil sikkert kunne avhenge litt av hvor mye luftsirkulasjon man har i kabinettet sitt, vel og merke, den begynner sikkert å gå hvis det blir varmt pga oppvarming fra andre komponenter. :)

Lenke til kommentar
Jeg har også fått min Hiper nå, men personlig synes jeg den bråker litt mer enn jeg hadde håpet på. Men nå må det sies at PCen min er såpass stillegående at viftelyden fra strømforsyningen høres ekstra godt, siden den ikke overdøves av andre ting. :p

 

Den bråker uansett mindre enn min forrige strømforsyning i allefall, og det var også en ganske stillegående en (Fortron-Source 400W med 12cm vifte).

5296025[/snapback]

 

Hvis jeg får lov å være litt etterpåklok :-)

 

www.tomshardware.com gjør mye fint, men de er ikke den beste kilden til testing av PSU. Hvis du leser denne tabellen:

 

http://www.silentpcreview.com/article28-page6.html

 

Så har de testet det meste av interessante strømforsyninger. Her ser vi klart og tydelig at Seasonic s12 serien kommer på topp i begge effektklasser, og slår bl.a. Antec NeoHE 430, Enermax NoiseTaker 475, Nexus NX-4090, Enermax Noisetaker 325 Active PFC.

 

Når det gjelder "Hvor stor forsyning trenger jeg?" har de testet dette også. Selv et topputrustet p4 prescott 3.8 GHz system med to harddisker, gf 6800GT, m.m. Dro maximalt 214 Watt fra powersupply når de kjørte kontinuerlig PCMARK 04:

 

http://www.silentpcreview.com/article28-page4.html

 

 

Hva betyr dette? At mange av "rådene" man får på forum som dette er velmenende og feil. De fleste '"rådene" kommer fra personer som har prøvd en eller to PSU og er fornøyd eller ikke fornøyd. Testene som er referert over er faktiske målinger av folk som har drevet med dette i mange år. Konklusjonen er at Topp spekket maskiner drar maksimalt i overkant av 200W kontinuerlig. Dermed er en forsyning som kan levere 300W mer enn nok, og man burde finne en slik forsyning som støyer minst mulig og koster minst mulig. Derfor ville jeg ha gått for Seasonic s12 330W ( http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=315651&cks=PRL )om jeg kjøpte i dag. Desverre var ikke disse tilgjengelig når jeg kjøpte.

 

k

Lenke til kommentar
Konklusjonen er at Topp spekket maskiner drar maksimalt i overkant av 200W kontinuerlig. Dermed er en forsyning som kan levere 300W mer enn nok, og man burde finne en slik forsyning som støyer minst mulig og koster minst mulig.

5296127[/snapback]

Nå er det ikke automatisk slik at en hvilken som helst 300W strømforsyning holder til en PC med et rått skjermkort, eksempelvis. Sannsynligvis vil det gå helt greit, men teoretisk sett kan du ende opp med en som f.eks. ikke kan levere nok strøm på 12V-railen, noe som vil føre til at brukere med forholdsvis kraftige skjermkort vil kunne få problemer.

 

En annen ting som burde nevnes er at man i såfall bør ha 300W KONTINUERLIG effekt dersom PCen krever oppunder 300W under belastning, det holder f.eks. ikke med en strømforsyning som leverer 300W som peakeffekt.

 

Og dersom du lurer på hvorfor jeg anbefaler en strømforsyning på 500W i mitt forrige innlegg, foreslår jeg at du leser emnetittelen til denne tråden - trådstarter etterlyser KRAFTIGE strømforsyninger. Jeg anser ikke strømforsyninger på 300W for å være kraftige, selv om de fleste modeller på 300W helt sikkert vil gjøre jobben for de aller fleste brukere. ;)

 

Edit: Vil gjerne kommentere en ting til i forbindelse med linken knutinh la inn i forbindelse med strømforbruk: Den PCen i testen som drar mest strøm bruker et 6800GT-skjermkort, så vidt jeg kan se. Det finnes kort på dagens marked som drar langt mer effekt enn dette kortet, bare for å ha nevnt det. Driver man i tillegg med overklokking av prosessor og/eller skjermkort, øker effektkravene ytterligere.

 

(Edit2: Omformulerte litt.)

Endret av Juke
Lenke til kommentar
Jeg har også fått min Hiper nå, men personlig synes jeg den bråker litt mer enn jeg hadde håpet på. Men nå må det sies at PCen min er såpass stillegående at viftelyden fra strømforsyningen høres ekstra godt, siden den ikke overdøves av andre ting. :p

 

Den bråker uansett mindre enn min forrige strømforsyning i allefall, og det var også en ganske stillegående en (Fortron-Source 400W med 12cm vifte).

 

Men for dere som vil ha en HELT stille strømforsyning, og som samtidig vil ha en forholdsvis kraftig en, så tror jeg faktisk Elan Vital sin strømforsyning på 500W kan være tingen. Den får ganske bra omtale i en omtale på Tom's Hardwareguide. Det som er så genialt med den er at man kan hindre viften i å gå rundt i det hele tatt, bortsett fra når det virkelig er behov for det. Og i følge Toms Hardware skjer det nesten aldri at den begynner å gå rundt i det hele tatt, det skjer stort sett bare ved full belastning.

 

Dette vil sikkert kunne avhenge litt av hvor mye luftsirkulasjon man har i kabinettet sitt, vel og merke, den begynner sikkert å gå hvis det blir varmt pga oppvarming fra andre komponenter. :)

5296025[/snapback]

 

TAKK! endelig en review av denne, har søkt på google og bare funnet tyske sider..men uansett :

nå ligger denne på posten og venter på meg, skal komme tilbake med tilbakemeldinger. :)

 

har vannkjølt alt i maskinen så psu er eneste som "Bråker", har en modda fortron source 400w med en silencex vifte som går på 5 volt i, støyer fortsatt for mye for meg ;)

 

så dette blir bra! :w00t:

Lenke til kommentar
har vannkjølt alt i maskinen så psu er eneste som "Bråker", har en modda fortron source 400w med en silencex vifte som går på 5 volt i, støyer fortsatt for mye for meg ;)

5300565[/snapback]

Hehe, det hørtes kjent ut. Har også en silenx-vifte i min Fortron-Source 400W (sikkert samme strømforsyning som deg regner jeg med), og har justert ned hastigheten kraftig med en Zalman Fanmate. Min er faktisk så stillegående at jeg ikke hører den, men jeg stoler ikke helt på at strømforsyningen "liker" å ha såpass dårlig ventilasjon (selv om jeg for tiden kjører med åpent kabinett), så jeg tenkte å bytte den ut med noe annet fortest mulig.

 

Må innrømme at jeg vurderer den Elan Vital-strømforsyningen selv, den høres jo rett og slett genial ut.

Lenke til kommentar
har vannkjølt alt i maskinen så psu er eneste som "Bråker", har en modda fortron source 400w med en silencex vifte som går på 5 volt i, støyer fortsatt for mye for meg ;)

5300565[/snapback]

Hehe, det hørtes kjent ut. Har også en silenx-vifte i min Fortron-Source 400W (sikkert samme strømforsyning som deg regner jeg med), og har justert ned hastigheten kraftig med en Zalman Fanmate. Min er faktisk så stillegående at jeg ikke hører den, men jeg stoler ikke helt på at strømforsyningen "liker" å ha såpass dårlig ventilasjon (selv om jeg for tiden kjører med åpent kabinett), så jeg tenkte å bytte den ut med noe annet fortest mulig.

 

Må innrømme at jeg vurderer den Elan Vital-strømforsyningen selv, den høres jo rett og slett genial ut.

5300666[/snapback]

 

hehe :D er jo samme strømforsyning vi har da.. :)

 

men har nå hatt den nye elan vital psu`en i maskinen i dag og må bare bøye meg i støvet! med en gang jeg satt den i skrudde jeg på 0db og etter å ha spilt i nesten hele dag samt kjørt prime95 har ikke vifta skrudd seg på :thumbup: den har heller ikke blitt noe spess varm i det hele tatt!

Eneste som kan ha noe å si er at tempen har steget litt på cpu og grafikk, uten at det gjorde noenting heldigvis. så jeg må bare si hvis du har spenna, go for it! Du vil ikke angre!

 

ENDELIG EN PSU SOM DUGER! ! ! :thumbup::thumbup:

 

specs står i sigg.. hvis du lurer..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Konklusjonen er at Topp spekket maskiner drar maksimalt i overkant av 200W kontinuerlig. Dermed er en forsyning som kan levere 300W mer enn nok, og man burde finne en slik forsyning som støyer minst mulig og koster minst mulig.

5296127[/snapback]

Nå er det ikke automatisk slik at en hvilken som helst 300W strømforsyning holder til en PC med et rått skjermkort, eksempelvis. Sannsynligvis vil det gå helt greit, men teoretisk sett kan du ende opp med en som f.eks. ikke kan levere nok strøm på 12V-railen, noe som vil føre til at brukere med forholdsvis kraftige skjermkort vil kunne få problemer.

 

En annen ting som burde nevnes er at man i såfall bør ha 300W KONTINUERLIG effekt dersom PCen krever oppunder 300W under belastning, det holder f.eks. ikke med en strømforsyning som leverer 300W som peakeffekt.

 

Og dersom du lurer på hvorfor jeg anbefaler en strømforsyning på 500W i mitt forrige innlegg, foreslår jeg at du leser emnetittelen til denne tråden - trådstarter etterlyser KRAFTIGE strømforsyninger. Jeg anser ikke strømforsyninger på 300W for å være kraftige, selv om de fleste modeller på 300W helt sikkert vil gjøre jobben for de aller fleste brukere. ;)

 

Edit: Vil gjerne kommentere en ting til i forbindelse med linken knutinh la inn i forbindelse med strømforbruk: Den PCen i testen som drar mest strøm bruker et 6800GT-skjermkort, så vidt jeg kan se. Det finnes kort på dagens marked som drar langt mer effekt enn dette kortet, bare for å ha nevnt det. Driver man i tillegg med overklokking av prosessor og/eller skjermkort, øker effektkravene ytterligere.

 

(Edit2: Omformulerte litt.)

5296437[/snapback]

 

Det er klart at en vilkårlig 300W forsyning vil ikke holde til et hvilket som helst system. Men om du hadde lest linken min så er det tydelig å trekke følgende konklusjoner:

 

1. PSU har blitt en "hype" på samme måte som kabler i enkelte hifi-miljøer. Det er kult å ha de feteste. Og nybegynnere får råd om å kjøpe kostbare løsninger med henvisning til at "denne er nødvendig for å få stabilt system". Trådstarter har vel kommet med tilbakemelding om at PSUen ikke var så stille som han hadde håpet?

 

2. En Prescott 3.8 GHz (kjent for høyt effektforbruk) med to harddisker og GF 6800GT dro maksimalt 214 Watt fra strømforsyninga, når de kjørte PCMark04 kontinuerlig. Det betyr at det fremdeles er ganske mye rom innenfor 300W om du ønsker å kjøre enda kraftigere grafikk-kort/SLI og/eller overklokking.

 

3. Den mest stabile, støysvake, kjølige, økonomiske løsningen er å kjøpe en PSU som er RETT speccet til systemet ditt, ikke en som er størst mulig. Stikk i strid med vanlige "råd" på forum som dette. For 99% av systemene der ute vil dette være en 300W forsyning.

 

4. Tester på www.silentpcreview.com og www.tomshardware.com viser den maksimale, kontinuerlige effekten du kan hente fra forskjellige PSU ved forskjellige temperaturer og fra forskjellige utganger. For vanlige kjøpere blir dette for mange detaljer. Men ved å velge en "best in test" PSU som (min favoritt) Seasonic s12 serien, har du gode indikasjoner både fra produsent og uavhengig webside på at produktet klarer å levere den oppgitte effekten innenfor rimelige betingelser, og dermed er "stor nok" til de belastninger som er skissert over f.eks.

 

mvh

Knut

Lenke til kommentar
Ja, nå har jeg fått hiperen. Den var ikke så stillegående som jeg håpet på, men det er ikke så gærent ;) . Knutinh: Her er strømforbruk fra forskjellige grafikkort, men med prescott 3.2ghz og 1gb minne og èn 120gb harddisk: http://www.hardware.no/tester/skjermkort/g...6800_le/12465/8

 

Som du ser så trekker det mye strøm :)

5371177[/snapback]

 

Denne testen er hva strømforsyningen trekker fra nettet. Dermed er interne tap i PSU tatt med. Ellers så må jeg medgi at jeg stoler mer på hva www.silentpcreview.com får til enn www.hardware.no, spesielt når sistnevnte nevner minimalt om testmetodikk og utstyr i motsetning til førstnevnte...

 

Dog kan vi se at det er et visst samsvar mellom tallene. Testen jeg har vist til, som du kanskje ikke har lest (?) viser følgende med et system som er ganske tett opp til det du/hardware.no refererer til:

 

AC input:

idle 141W

Folding @ Home 214W

PCMark04 264W

 

DC output:

idle 109W

Folding @ Home 168W

PCMark04 214W

 

Systemdetaljer

"High p4":

Intel Pentium 670 (Prescott, 3.8GHz)

Intel D915PBL motherboard

2 x 512MB Corsair DDR2 RAM

AOpen Aeolus 6800GT PCIe VGA

2 x 250 GB Western Digital Caviar SE HDD

Seasonic S12-430W PSU

Creative SB Audigy-2 ZS Platinum

3 x 120mm fans

 

 

Altså trekker systemet nesten det samme fra nettet (264W) som i målingen fra www.hardware.no for "Effektforbruk, POV GeForce 6800 GT PCIe, 3D". Men strømforsyningen leverer bare totalt 214W ut. Altså kan en 500W strømforsyning i prinsippet drive 2 slike systemer og enda ha litt margin. Menmen. Jeg skal ikke nekte anre å kaste bort pengene sine :-)

 

mvh

Knut

Lenke til kommentar
Personlig ville jeg gått for Hiper 580W fra Komplett.no, til dagens tilbudspris. I følge tester og brukerkommentarer er den meget stillegående + at den leverer kraft i massevis.

 

Tror faktisk jeg skal slå til og bestille meg en selv. :w00t:

5260428[/snapback]

 

Har testen denne nå og den er ikke bra. Bråker alt for mye. Se på silentpcreview.com!

Lenke til kommentar
Gjelder tilbudet kun i dag? *rope på pappa for å få han til å bestille julegave* :p

5261154[/snapback]

 

Jeg har akkurat hatt en Hiper 580w i mitt kabinett men fant fort ut at det var overkill. Når det gjelder støy så hører du den når burken står inne i f.eks en stue.

 

Det første du bør gjøre er å finne ut hvor mye strøm din burk bruker for så å velge PSU størrelse/type. Prøv denne kalkulatoren: http://www.jscustompcs.com/power_supply/

 

Kjør da en som gir ca. 100w mere en det du trenger.

 

Sjekk silentpcreview og tomshardware, de er siter som tester meget bra alle PSU'er.

 

Det var en som nevnte noe om seasonic s12 serien - Hør på han!!

Lenke til kommentar
Jeg har også fått min Hiper nå, men personlig synes jeg den bråker litt mer enn jeg hadde håpet på. Men nå må det sies at PCen min er såpass stillegående at viftelyden fra strømforsyningen høres ekstra godt, siden den ikke overdøves av andre ting. :p

 

Den bråker uansett mindre enn min forrige strømforsyning i allefall, og det var også en ganske stillegående en (Fortron-Source 400W med 12cm vifte).

5296025[/snapback]

 

Hvis jeg får lov å være litt etterpåklok :-)

 

www.tomshardware.com gjør mye fint, men de er ikke den beste kilden til testing av PSU. Hvis du leser denne tabellen:

 

http://www.silentpcreview.com/article28-page6.html

 

Så har de testet det meste av interessante strømforsyninger. Her ser vi klart og tydelig at Seasonic s12 serien kommer på topp i begge effektklasser, og slår bl.a. Antec NeoHE 430, Enermax NoiseTaker 475, Nexus NX-4090, Enermax Noisetaker 325 Active PFC.

 

Når det gjelder "Hvor stor forsyning trenger jeg?" har de testet dette også. Selv et topputrustet p4 prescott 3.8 GHz system med to harddisker, gf 6800GT, m.m. Dro maximalt 214 Watt fra powersupply når de kjørte kontinuerlig PCMARK 04:

 

http://www.silentpcreview.com/article28-page4.html

 

 

Hva betyr dette? At mange av "rådene" man får på forum som dette er velmenende og feil. De fleste '"rådene" kommer fra personer som har prøvd en eller to PSU og er fornøyd eller ikke fornøyd. Testene som er referert over er faktiske målinger av folk som har drevet med dette i mange år. Konklusjonen er at Topp spekket maskiner drar maksimalt i overkant av 200W kontinuerlig. Dermed er en forsyning som kan levere 300W mer enn nok, og man burde finne en slik forsyning som støyer minst mulig og koster minst mulig. Derfor ville jeg ha gått for Seasonic s12 330W ( http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=315651&cks=PRL )om jeg kjøpte i dag. Desverre var ikke disse tilgjengelig når jeg kjøpte.

 

k

5296127[/snapback]

 

 

Jeg bøyer meg i støvet. Nesten som jeg skulle ha sagt alt selv, bortsett fra at jeg ikke hadde giddet å hente inn alle detaljene fra silentpcreview :)

 

GO GO knutinh !!

Endret av Proton
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...