Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

18 dbi? gjør det meg til gud?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

tja... Om det er en 18 dBi antenne så skulle det klare seg med en (for eks) 14 dB retningsbestemt i andre enden.. dlink har en til noen hundrelapper...

 

Men å "stjele" fra et internt access-punkt inne i huset hans på så lang avstand, det er å drømme!

 

Har selv hatt god link på ca 7 km (har ikke prøvd lengre) med to stk 14 dBi antenner.. Det var en 14 dBi antenne på en linksys base (rundstgråle Dlink 2 meter sak) og en laptop med 14 dBi retningsbestemt antenne (PCMCIA kort med utganbg for ekstern antenne)

 

Overførte ca 4 MB (megabyte) i sekundet.. (testet kopiering av filer) det er vel rundt 30 Mbit (overkant)

Endret av lohelle
Lenke til kommentar

du kan alternativt få tak i breeze antenner. så har du antenna og BASE unit hos deg, og breeze antenne med remote base hos kompisen din..med 54mbit versjonen så klarer vel du en 8-9-10mbit. satte opp 2 sånne til et lan som var her i området på et stort bygg et stykke fra nermaste ADSL sentral..da vart trådløst løsninga....fungerte bra...men visst du skal ha noke som du får bra speed av..så blir det plutslig lisens og sånt..men det kjem litt annpå kva kanaler du køyrer på

Lenke til kommentar

En highgain-antenne som denne forsterker både ved sending og mottak, så det er helt klart at du vil kunne plukke opp en mengde APer i nabolaget som du ikke ser i dag.

Som det blir sagt: For å kjøre kilometervis må tjommyen din også ha utvendig antenne.

 

kpolberg: Alt dreier seg ikke om paraboler, man monterer ikke en 1m Yagi på en parabol, da bruker man i tilfelle en mindre radiator.

Denne Yagien har 15 graders åpningsvinkel og er overhodet ikke egnet til å "belyse" en tallerken.

Lenke til kommentar
En highgain-antenne som denne forsterker både ved sending og mottak, så det er helt klart at du vil kunne plukke opp en mengde APer i nabolaget som du ikke ser i dag.

Som det blir sagt: For å kjøre kilometervis må tjommyen din også ha utvendig antenne.

 

kpolberg: Alt dreier seg ikke om paraboler, man monterer ikke en 1m Yagi på en parabol, da bruker man i tilfelle en mindre radiator.

Denne Yagien har 15 graders åpningsvinkel og er overhodet ikke egnet til å "belyse" en tallerken.

5223715[/snapback]

 

Nå fikk ikke jeg med meg at det var snakk om 1m yagi antenne her, men uansett, jeg trodde hele poenget med en parabol er jo at uansett hvor signalene treffer på "dishen" så skal dem bli fokusert på brennpunktet. Hvor mye gain du får har jeg ikke peiling på. Men andre har jo bevist at blandingen BiQuad og parabol er killer. BiQuaden har jo omtrent 50 grader spredning etter hva jeg kan huske, om dette er optimalt eller ikke har jeg ingen forutsetninger for å si.

Lenke til kommentar
Nå fikk ikke jeg med meg at det var snakk om 1m yagi antenne her, men uansett, jeg trodde hele poenget med en parabol er jo at uansett hvor signalene treffer på "dishen" så skal dem bli fokusert på brennpunktet. Hvor mye gain du får har jeg ikke peiling på. Men andre har jo bevist at blandingen BiQuad og parabol er killer. BiQuaden har jo omtrent 50 grader spredning etter hva jeg kan huske, om dette er optimalt eller ikke har jeg ingen forutsetninger for å si.

 

For å få max forsterkning ut av en parabol må radiatoren, dvs elementet som er montert foran tallerkenen, "belyse" hele tallerkenen.

Forutsatt en tallerken på 1m dia. vil en 50° biquad som du nevner belyse omtrent hele tallerkenen hvis den er montert 1.07 meter foran tallerkenen.

Denne 15° Yagien derimot har så smal lobe at den må stå hele 3.79 meter unna tallerkenen for å belyse hele.

Selvfølgelig vil den virke om den monteres nærmere, men da er i praksis bare en liten sirkel i senter av parabolen i drift, og forsterkningen er langt unna max.

Signalene som treffer ytterst på tallerkenen vil ikke bli plukket opp av elementet.

Endret av Arne Nåtedal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...