Gå til innhold

Advarsel pga. "fjortentegnsregelen".


Anbefalte innlegg

Jeg mottok i går en PM og en advarsel fra psilocybe fordi han mente jeg hadde gjort noe galt da jeg skreiv dette svaret i en topic.

 

Jeg syns det er utrolig latterlig at jeg skal få advarsel for det, da jeg ikke fant noe i Retningslinjer om at mitt innlegg stridet mot noen av reglene her.

 

Og ja, det kommer at man må ha minst fjorten tegn i innlegget hvis man ikke har det, men det hadde jeg også. Selv om orda "fjorten tegn" gjør innlegget mitt består av fjorten tegn, så har jeg fortsatt ikke brutt en regel, og derfor burde jeg heller ikke få advarsel.

 

 

Thanks!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er nok URL'en du mener, da din ikke fungerer.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=5185164

 

Grunnen til at du fill advarsel er nok at "løsningen" din var så ufattelig dårlig. Det du skrev er absolutt ikke nok til å få frem det du mente å si og det er nettopp derfor 14-tegns regelen er der. Slik at det skal bli bedre forklaringer og begrunnelser av forklaringene. I tråder hvor et naturlig svar er under 14 tegn vil selvsagt ikke moderatorene gjøre noe, men i dette tilfellet kreves det klart over 14 tegn for å gi en løsning på problemet, noe du ikke greide. Og siden du omgikk 14-tegns regelen fortjener du advarsel.

Lenke til kommentar

Dette var vel i grunnen et eksempel hvor 14-tegns regelen viser sin misjon. Hvorfor foreslår du en ny driver? Fordi du har hatt samme problemet selv, og en ny driver løste det? Eller bare fordi han ikke hadde siste versjon og det kunne være verd å prøve? Et par setninger til i svaret hadde gjort trådstarter bedre i stand til å vurdere om han skulle ta seg bryet med å skifte driver, som han skriver i sitt svar var det en grunn til at han kviet seg for det.

 

Når det gjelder advarselen er det bare moderator og forumstyret som kan vurdere den. Det fremgår faktisk av retningslinjene. Latterlig eller ikke, reglene er det forumstyrets privilegium å sette. Akkurat denne regelen har vært diskutert opp og ned i dagevis i en annen tråd her, så forumstyret har solid bakgrunn for sin vurdering av om regelen er berettiget.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Dette var vel i grunnen et eksempel hvor 14-tegns regelen viser sin misjon. Hvorfor foreslår du en ny driver? Fordi du har hatt samme problemet selv, og en ny driver løste det? Eller bare fordi han ikke hadde siste versjon og det kunne være verd å prøve? Et par setninger til i svaret hadde gjort trådstarter bedre i stand til å vurdere om han skulle ta seg bryet med å skifte driver, som han skriver i sitt svar var det en grunn til at han kviet seg for det.

 

Når det gjelder advarselen er det bare moderator og forumstyret som kan vurdere den. Det fremgår faktisk av retningslinjene. Latterlig eller ikke, reglene er det forumstyrets privilegium å sette. Akkurat denne regelen har vært diskutert opp og ned i dagevis i en annen tråd her, så forumstyret har solid bakgrunn for sin vurdering av om regelen er berettiget.

 

Geir :)

5213709[/snapback]

 

 

Jeg foreslå det fordi det er problem med en av driverene, som gjør at det blir sånn når man setter på film. Vet ikke om det er den han hadde, eller om det var en eldre, men jeg hadde jo aldri foreslått ny driver hvis det ikke var noe jeg mente kunne hjelpe. Så hvis jeg mener at ny driver kan hjelpe, skal jeg ikke behøve å formulere en eller flere setninger for å få fram at jeg mener det.

Lenke til kommentar
Jeg foreslå det fordi det er problem med en av driverene, som gjør at det blir sånn når man setter på film. Vet ikke om det er den han hadde, eller om det var en eldre, men jeg hadde jo aldri foreslått ny driver hvis det ikke var noe jeg mente kunne hjelpe. Så hvis jeg mener at ny driver kan hjelpe, skal jeg ikke behøve å formulere en eller flere setninger for å få fram at jeg mener det.

5213717[/snapback]

Og akkurat det kunne du tatt deg tid til å skrive. Jeg tar deg selvsagt på ditt ord når du sier at du ikke ville foreslått uten at du mente det kunne hjelpe. Men hvordan skal trådstarter vite det? Han kjenner hverken deg eller din kunnskap om emnet. Forumet har titusener av medlemmer og lettvinte og ubegrunnede råd kommer det hele tiden.

 

Men, hvis du i svaret henviser til at det er et kjent problem gjør du trådstarter oppmerksom på at du vet hva du snakker om, og at løsningen er verd et forsøk.

 

Tenk deg selv som nybegynner på området og du poster "Jeg har problemer med XYZ" og du får en bunke svar som sier alt fra "Formater harddisken" til "Du må nok kjøpe ny maskin". Da er det greit at de som faktisk vet hva de snakker om tar seg tid til å dokumentere det. I dette tilfellet visste trådstarter hvor han skulle finne driver og så videre, men hadde han vært en mindre erfaren bruker hadde ditt velmente råd gått tapt. Da hadde han tenkt "Ny driver? Hæh??" og vært like klok.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...