Gå til innhold

Jordetplugg på el-apparat


Anbefalte innlegg

Kjøpte nylig et elektrisk produkt med en nettledning. Men det jeg stussa over var at på enden av nettledningen var det en jorda plugg. Kunne i og for seg være normalt, men ledningen fra pluggen og inn i apparatet hadde kun to ledere (sort lampettledning), altså ikke jord. I tillegg er apparatet dobbeltisolert, slik at det egentlig ikke skal tilkobles jord.

 

Jeg mener det er vanlig at slike produkter har påstøpt europlugg (flat type) på nettledningen.? Er det noen som vet om det finnes noen forskrifter el. lignende på at det ikke skal være jordet plugg på apparater som ikke skal ha jord?

 

Noen med el. kunnskaper her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Europlugg er jo den billigste typen kontakt og det er vel først og fremst derfor man aldri (før nå) finner eksempler på at man bruker jordet kontakt for lampettledning. Det finnes vel ingen forskrifter for dette vil jeg tro. Er dette et bruktkjøp kan det tyde på at noen har byttet kontakt

Lenke til kommentar
Kjøpte nylig et elektrisk produkt med en nettledning. Men det jeg stussa over var at på enden av nettledningen var det en jorda plugg. Kunne i og for seg være normalt, men ledningen fra pluggen og inn i apparatet hadde kun to ledere (sort lampettledning), altså ikke jord. I tillegg er apparatet dobbeltisolert, slik at det egentlig ikke skal tilkobles jord.

 

Jeg mener det er vanlig at slike produkter har påstøpt europlugg (flat type) på nettledningen.? Er det noen som vet om det finnes noen forskrifter el. lignende på at det ikke skal være jordet plugg på apparater som ikke skal ha jord?

 

Noen med el. kunnskaper her?

5210496[/snapback]

Det er lov.Eneste muligheten hvis du skal skifte ett defekt støpsel.Så lenge apparatet er dobbelisolert så erdet ikke noe problem

Lenke til kommentar
Europlugg er jo den billigste typen kontakt og det er vel først og fremst derfor man aldri (før nå) finner eksempler på at man bruker jordet kontakt for lampettledning. Det finnes vel ingen forskrifter for dette vil jeg tro. Er dette et bruktkjøp kan det tyde på at noen har byttet kontakt

5210782[/snapback]

Det er det som er så rart, dette er et nykjøp. Var innom butikken der jeg kjøpte produktet, de syntes også dette var rart. De sjekket produktet og fant ut at det var jordaplugg på et tilsvarende som de hadde på lager. Jeg synes dette er litt spesielt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...