Gå til innhold

GNU/Linux-maskin til mine foreldre


Anbefalte innlegg

Den eldgamle boksen til foreldrene mine skal endelig skiftes ut, og jeg har fått som oppgave å velge maskin. Denne tråden hører kanskje hjemme i "Hjelp til kjøp/salg av PC"-delen av forumet, men jeg har valgt å poste den her fordi det er fullstendig avgjørende at maskinen kjører GNU/Linux problemfritt. Min mor føler seg ikke hjemme i Windows i det hele tatt, hun er rett og slett redd for å bruke det.

 

Jeg har kikket på noen maskiner, og vil gjerne vite om maskinvaren kommer til å fungere greit, og høre deres råd om hva som vil være det beste valget.

 

Komplett Home a10

Tilpasset: Oppgradert CPU til Sempron 3100+, oppgradert til 512MB RAM, valgt vekk OS.

Onboard skjermkortet virker kun med VESA-driveren til X.Org såvidt jeg vet, vil det fungere tilfredsstillende? Vil et Radeon 9250-kort fungere bra?

 

Komplett Office a10

Tilpasset: Oppgradert CPU til Sempron3100+, valgt vekk skjermkort, valgt vekk OS.

Her vil jeg altså kjøpe et skjermkort utenom. Vil et Radeon 9250-kort fungere bra? Noe problem med maskinvaren ellers?

 

Netshop AMD64 PC m/socket 939

Tilpasset: Valgt vekk OS.

Her er jeg spent når det gjelder skjermkortet, jeg har hørt om en del problemer med PCI express-kort. Det er et Radeon X300SE-kort, fungerer det med de frie radeon-driverene til X.Org? Og hva med nForce4-chipset, er det godt støttet i GNU/Linux?

 

PROFF M Series AVI-M2608I

Her lurer jeg også på skjermkortet, PCI Express x16 - ATI RADEON X300. Støttet av de frie radeon-driverene? Jeg har hørt en del mindre pent om butikken, noen erfaringer?

 

Acer Aspire T135

Fungerer denne greit? Onboard skjermkortet virker kun med VESA-driveren til X.Org såvidt jeg vet, vil det fungere tilfredsstillende? Vil et Radeon 9250-kort fungere bra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja. For en "familiepc" som ikke skal brukes til tunge spill, gå for et eldre ATI-kort som funker rett-ut-av-boksen. Da har du en grei 3D-støtte og ittn'o trøbbel.

 

Forøvrig: Hva skal denne maskina egentlig brukes til? Surfing og skriving?

 

Eneste fella jeg kan tenke meg er WindowsMediaVideo/WindowsMediaAudio. Disse filene infiserer nettet, og er ofte trøblete å få spillt (spes. førstnevnte).

Lenke til kommentar

De kjører allerede GNU/Linux. De bruker Vectorlinux med Fluxbox på den gamle steinaldermaskinen de har (PII400MHz, 64MB minne), og er strålende fornøyde. Så fornøyde at jeg sleit med å overbevise de om at det var på tide å kjøpe ny maskin. :D

 

Det er Ubuntu som er planen ja. Jeg bruker først og fremst Arch Linux, men på laptopen min kjører jeg Ubuntu selv, så det skal nok gå greit. :)

Lenke til kommentar
*snapp*

Eneste fella jeg kan tenke meg er WindowsMediaVideo/WindowsMediaAudio. Disse filene infiserer nettet, og er ofte trøblete å få spillt (spes. førstnevnte).

5201759[/snapback]

 

Hmm... Hjalp vist å legge codecsene til mplayer i riktig mappe (lese output fra mplayer, der stod det at den ikke fant kodekene i mappa den lette i, hvilken mappe den lette i, og en link hvor jeg kunne laste dem ned....)

 

:blush:

Lenke til kommentar
ATI fungerer generelt dårlig under GNU/Linux mener jeg å ha lest, så tror du kommer lengere med et kort fra nVidia, som for eks dette et "XFX GeForce MX4000 64MB DDR, AGP8X, Tv-Out, "low profile PCB" Retail"

5199709[/snapback]

Det er over et år siden det der stemte nå. ATI har levert gode drivere til Linux jevnlig i hele år. De siste driverne deres er de beste noensinne. Akkurat nå tror jeg det er hipp som happ om du velger nVidia eller ATI.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...