Gå til innhold

Bærbar som multimediamaskin på TV'en?


patro

Anbefalte innlegg

Du trenger ikke koble datamaskiene til tv'en hvis du ikke vil. Så du kan bruke datamaskinen som skjerm hvis du vil. Da får du et klart og vint bilde. Men hvis du velge å bruke tv'en som skjerm og bruker s-video kabel til å overføre bildet mellom datamaskin og tv, vil det ikke bli spesiellt klart. S-video utgang er vel nærmest å betrakte som standard på alle bærbare datamaskiner, for å ikke snakke om nyere grafikkort.

 

For å få et klart bilde må du bruke vanlig antennekabel eller scart. Noen tv'er har også pc tilkobling, og da kan den også brukes.

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er hensikten med tråden at PC'en skal kobles til fjernsynet - at den skal brukes som en DVD-spiller/opptager samt kunne spille av bilder, musikk og film fra PC-nettverket vårt i stua foran TV'en. Mitt utgangspunkt for å starte tråden er å få vite om denne løsningen er tilfredsstillende - at en bærbar kan erstatte en stue-PC, en MediaLounge, en DVD-opptager etc. Selvsagt kan jeg ikke forvente at den skal være like bra som en standalone DVD-opptager, men hvis det finnes mange som føler seg fornøyd med en slik løsning tror jeg den er god nok for meg også. Helst skulle man fått prøvd ut en slik maskin, men jeg kjenner nok ingen med slikt utstyr...

 

Nå har permo både forklart selve overgangen fra PC til TV og sagt seg fornøyd med kvaliteten. Hva tror du, Orjanp - er scart-adapteren en god nok løsning for deg?

Lenke til kommentar

Hvis han sier at kvaliteten er akseptabel med en slik overgang, kan jeg ikke gjøre noe annet enn å tro han, da jeg kun har prøvd å spille av dvd filmer via s-video utgangen på min bærbare maskin. For meg fungerte det kun som en nødløsning. Men det blir sikkert bedre ved bruk av utgangene på tvkortet.

 

Jeg har ikke tv kort til min bærbare maskin, men jeg har et til min stasjonære. Jeg har kun brukt det til å vise tv på datamonitoren og ikke tv, så jeg vet ikke noe om kvaliteten på overføringen til tv.

Det jeg kan si noe om er kvaliteten på opptak. Den er rimelig bra ved bruk at riktig codec for komprimering. Man ser kvalitetstapet, men det er ikke så veldig mye.

 

Et tips er å se litt rundt på SFF-barebone og stue-PC forumet. Det er jo i praksis det du skal bruke maskinen til. Der vil du nok finne flere tips.

 

Ørjan...

Lenke til kommentar

Takk for svar, Ørjan -

 

satte min stasjonære PC ut i stua i dag for å sjekke kvaliteten i overførselen fra PC til TV.

 

Spesifikasjoner:

 

Skjermkort WinFast NVIDIA GeForce 6600 GT (128 Mb) AGP

Hovedkort Asus K8N-E Deluxe

CPU type AMD Athlon 64, 2000 MHz (10 x 200) 3000+

System minne 1024 Mb (DDR SDRAM)

 

TV - Philips billedrør (altså ikke flatskjerm) ca. 5 år gammel.

 

På skjermkortet var det kun en utgang for tv-signal - s-video. Brukte en adapter som knyttet s-video og lyduttak på lydkortet inn til en scartkabel som jeg så satte i fjernsynet.

 

Resultatet var akseptabelt når jeg spilte en DVD-film gjennom datamaskinen, nesten like god som når jeg spilte den gjennom DVD-spilleren.

 

Men problemet er at bildet nærmest er uleselig når man skal bruke nettet, worddokumenter etc. Dette vil vel kunne være bedre med en PC til TV løsning, f.eks fra Aver. Spørsmålet er om et TV-kort er bedre enn et skjermkort i dette henseende? At Tv-kortet fungerer når signalet går inn i PC'en er sikkert riktig, men er kvaliteten fra TV-kort til TV så god at man kan bruke TV'en som skjerm?

 

Jeg vet at dette sikkert ikke er noe stort problem - man kan sikkert bruke to skermer slik at arbeidet når man skal finne filmer, bilder etc foregår på den bærbare. Likevel - man søker etter det mest behagelige!

 

Er enig i at en stue-pc sikkert vil egne seg bedre, men jeg har behov for å anskaffe ny lap-top uansett og vil i alle fall undersøke grundig før jeg betaler dobbelt opp uten å behøve det...

 

Per

Lenke til kommentar

Ja, Ørjan - det har jeg ikke tenkt på. Min TV har 2 scart innganger samt video/audio innganger (gul, hvit,rød) på siden. Den har ingen pc-inngang så vidt jeg kan forstå.

 

Finnes det adaptere som kan gjøre bildet godt? Eller må jeg kjøpe nytt fjernsyn for å kunne bruke PC til TV løsningen?

 

Edit: Jeg har vært litt rask her - en av scart-inngangene mine har S-VHS-inngang - prøver den nå for å se om kvaliteten er bedre her...

Endret av patro
Lenke til kommentar

PC til TV for å vise film over SVHS har jeg veldig gode erfaringer med.

For aktiviteter som krever høyere oppløsning er TV fullstendig ubrukelig, enten man velger SVHS, komponent, kompositt eller annet. Skyldes at alle TVer har maks oppløsning på 576 linjer (og egentlig tilsvarende dårlig horisontal oppløsning, gjetter jeg på). Å vise Word på TV'n, f.eks fra en 1280x1024 originaloppløsning vil føre til en fullstendig håpløs nedskalering, som gjør at det knapt blir lesbart. TV er en dårlig monitor, med mindre man kjører med Commodore 64-fontstørrelser...

 

 

Eneste unntaket er HD-TV med DVI eller VGA-inngang, antar jeg. Har ikke prøvd.

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd ut de innstillinger man kan på mitt fjernsyn.

 

SVHS fungerer i farger men har oppløsningsproblematikken Bols nevner. Det jeg ser som en slags løsning er å "klone" bildet gjennom grafikkort-programmet. Da kan jeg lese og surfe på TV'en men får bare deler av skjermbildet inn til en hver tid på apparatet. Fører jeg pekeren ut av bildet på skjermen flytter bildet seg etter pekeren. Dette er ikke tilfredsstillende. Skal man se foto/film må man forandre innstillingene for å se hele bildet og så tilbake igjen for å kunne finne neste mappe med feriebilder...

 

Det er jo et annet spørsmål, men for fremtiden - har de nye LCD-skjermene og plasma-skjermene slik oppløsningsvariasjon at man kan oppnå tilfredsstillende resultat?

Lenke til kommentar

Har noen av dere prøvd en USB TV-kort, men kobler ikke den direkte til bærbaren ,men via Bluetooth slik at overføringen blir trådløst. Alle sier jo at Bluetooth er den nye standarden for trådløs overføring. Rekkevidden skal jo være minst 100m. Skal vel gå an....?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...