Gå til innhold

Bærbar som multimediamaskin på TV'en?


patro

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe en bærbar maskin som i tillegg til det vanlige bruksområdet skal settes i stua og kobles til fjernsynet for å se filmer på nett, vise digitale bilder etc. Altså en slags MediaCenter løsning gjennom bærbar.

 

Jeg kjenner til andre løsninger som Stue-pc, DVD-spillere/recievere med nett og rene MultiMedia maskiner, slik som D-Link D-LINK DSM-320/E, men flerbrukstanken lokker meg.

 

Har noen erfaringer med å bruke bærbar som mutlimediamaskin i stua?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Då eg kjøpte meg Netshop sin 259IEN for nokre dagar sidan; valde eg denne for multimediabruk ved sida av vanleg PC- bruk. Maskina brukar eg som DVD- opptakar då eg har kjøpt eit AVER Cardbus Hybrid FM- pcmcia- kort til maskina. Dette fungerar heilt flott. Aver er også utstyrt med ein Digital TV- del når dette vert aktuelt.

Lenke til kommentar

Takk for svar, permo.

 

Er det viktig at skjermkortet er så sterkt som på din Netshop PC? Eller vil man klare streaming og opptak av TV programmer også med et mer moderat skjermkort? Spørsmålet mitt er vel kanskje -

er det skjermkortet som tar seg av disse jobbene eller er det maskinminnet og prosessoren som gjør jobben?

 

Hva slags oppkobling har du mellom PC og TV?

Lenke til kommentar

Jeg bruker min bærbare som multimediamaskin. Den har s-video utgang og TV kort med videoinngang for opptak. Trådløs forbindelse til en stasjonær PC hvor musikk og alle bildene ligger.

 

Opptak av tv programmer går vel gjennom tv kortet, og jeg tror ikke kvaliteten på grafikkortet har så mye med saken å gjøre.

Lenke til kommentar
Takk for svar, permo.

 

Er det viktig at skjermkortet er så sterkt som på din Netshop PC? Eller vil man klare streaming og opptak av TV programmer også med et mer moderat skjermkort? Spørsmålet mitt er vel kanskje -

er det skjermkortet som tar seg av disse jobbene eller er det maskinminnet og prosessoren som gjør jobben?

 

Hva slags oppkobling har du mellom PC og TV?

5185829[/snapback]

 

Mellom PC og TV alternerar eg mellom coax (på kontoret) og scart mellom PC og kabelboks (Breibandsboks).

 

Det er elles rett at skjermkortet ikkje betyr så mykje ved opptak av program men betyr ein del ved visning på bærbar maskin.

Lenke til kommentar
Takk for gode svar.

 

Så et godt TV-kort er saken med andre ord.

 

Hvis andre har råd tar jeg gjerne i mot!!

5188424[/snapback]

Det er sjølvsagt heilt subjektivt når eg meinar at Aver Hybrid Cardbus FM PCMCIA- kortet er veldig bra ( www.romex.no )

 

Det finns mange typer men eg hamna på PCMCIA- typen då eg slepp å ha ei boks som er laus etc.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

permo, det er rart med dette subjektive...

Men Netshop pc'en du har kjøpt er støysvak og sterk både ut i fra spesifikasjonene og testen hos hardware.no, så jeg tror vi er noenlunde enige i hva målene bør være for en slik maskin. Jeg er også enig i at et PCMCIA-kort er en bra løsning hvis det ikke er nevneverdig forringelse ved opptak og streaming etc.

 

Jeg har landet på følgende viktige poster for en slik "stue-bærbar" -

 

støysvak

godt TV-kort

 

Er det andre spesifikasjoner man bør ta hensyn til, som er viktige i en slik maskin?

Lenke til kommentar

No kjenner eg ikkje til så mange andre bærbare som har dei kraftige ressursane som 259. Denne maskina vert levert med ein liten "linuxpartisjon" som Instant ON- programmet ordnar til. Når dette er installert kan du bruke maskina utan å køyre oppstart med Windows. Her kan du då få avspelt multimediafiler i alle typer s.s. DVD, mp3 etc. utan å styre med oppstart av opsyset.

Lenke til kommentar

Til Sigurd2 - takk for tips. Jeg må da se meg om etter et TV-kort med hardware encoding for bærbare eller eventuelt kjøpe en ekstremt støysvak maskin.

 

Bortsett fra Netshops 259IEN "SmartBook", som får nesten ekstatiske omtaler når det gjelder støysvakhet, kjenner noen til maskiner som kan passe denne bruken?

Lenke til kommentar

Til Orjanp - det med S-video og kvalitet har jeg også hørt - men har ingen erfaringer med det.

permo bruker

Mellom PC og TV alternerar eg mellom coax (på kontoret) og scart mellom PC og kabelboks (Breibandsboks).
Dette siste alternativet forstår jeg ikke så godt - betyr det at du sender signaler fra PC gjennom kabelinntaket for bredbånd/kabelTV og til fjernsynet?
Lenke til kommentar
Til Orjanp - det med S-video og kvalitet har jeg også hørt - men har ingen erfaringer med det.

permo bruker

Mellom PC og TV alternerar eg mellom coax (på kontoret) og scart mellom PC og kabelboks (Breibandsboks).
Dette siste alternativet forstår jeg ikke så godt - betyr det at du sender signaler fra PC gjennom kabelinntaket for bredbånd/kabelTV og til fjernsynet?

5190328[/snapback]

Det kan vel gå begge vegar men eg brukar denne koplinga frå TV bredband til PC for opptak og brenning til DVD.

Lenke til kommentar

Hei permo - bare to siste spørsmål -

 

hvis du kjenner til det - hvordan vil du sammenlikne opptak av TV program gjennom Tv-kortet med et opptak med DVD-opptaker?

 

og samtidig -hvis du skal se en DVD-film - er kvaliteten vesentlig forskjellig mellom en stasjonær DVD-avspiller og hvis du spiller den av gjennom datamaskinen?

 

beklager denne masingen...

Lenke til kommentar
Hei permo - bare to siste spørsmål -

 

hvis du kjenner til det - hvordan vil du sammenlikne opptak av TV program gjennom Tv-kortet med et opptak med DVD-opptaker?

 

og samtidig -hvis du skal se en DVD-film - er kvaliteten vesentlig forskjellig mellom en stasjonær DVD-avspiller og hvis du spiller den av gjennom datamaskinen?

 

beklager denne masingen...

5194609[/snapback]

Hei patro;

Etter mine vurderingar så er opptak og avspeling så godt som like god kvalitet gjennom TV-kortet som direkte til ein stasjonær DVD.

Lenke til kommentar

Orjanp - nå som jeg trodde jeg forstod det... Så har jeg kanskje ikke det likevel!

 

Har jeg forstått det rett at den bærbare er knyttet til TV'en i alle situasjoner vi beskriver, slik at både streaming og avspilling av bilder, lyd og filmer PLUSS opptak av TV-program skjer mens man bruker TV'en som skjerm for PC'en?

 

Hvordan skjer i så fall dette? permo skriver ingenting om s-video - bare om coax og scart. Men når jeg tenker etter - det kan jo ikke være scart-tilknytning på hans PCMCIA-kort?

 

Var jeg blitt klokere? Nei. Kan noen oppklare?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...