JKJK Skrevet 27. november 2005 Skrevet 27. november 2005 Deinterlacing er alltid et morsom tema å diskutere. Klart, har du en valige CRT-tv'er deinterlacer materialet selv, så da blir jo bildet knall, men en dataskjerm eller en LCD skjerm vil jo ikke kunne dette. Nå er jeg usikker på hvordan dette slår du på plasma og LCD TV-skjermer, men etter mine erfaringer er det alltid kjekkt å ha MULIGHETEN for deinterlacing. Men samtidig er det jo ogsåp en ulempe å ikke kunne slå av deinterlacing heller... da vil du jo få hakkete bevegelser ved f.eks. kamerapanorering igjen. Se litt om dette på www.100fps.com Jeg har funnet ut at den enkleste løsningen jeg har vært borti foreløbig er å ta opp med dvd-specs på hauppauge PVR 250 kortet, for så å lage kapittel i et DVD-authoring program (jeg bruker eks. Ulead DVD studio ... eller hva det nå heter, husker ikke i farten). Fordelen med dette er at du slipper at DVD authoringsprogrammet ditt må rekomprimere materialet etterpå, noe som er VELDIG dumt.
kyrsjo Skrevet 27. november 2005 Forfatter Skrevet 27. november 2005 Var ca. det jeg hadde tenkt, å ta opp til mpeg2 direkte, og så bare lage kapittler. Forøvrig skulle det være mulig å klippe mpeg-film uten rekomprimering, da hver keyframe også inneholder informasjon som aspect etc. - så det skal vistnok være mulig å bare "klippe fila i to" med standard unix-verktøy (som dd). Ellers så hadde jeg tenkt å bruke DVD-styler til å mekke DVD.
meastp Skrevet 28. november 2005 Skrevet 28. november 2005 Ser jo bra ut, det der, kyrsjo... Noen programmer som gjør jobben, det er bra. Hadde jo vært fint å finne ut hvor mange hi8-bånd en kan få plass til, da, uten å måtte gå ned på kvaliteten. Samme for VHS. DVD-media er jo også et tema... Verbatim regnes vel som det beste. Kjøper en to 50-spindler, kan det kanskje være lurt å brenne to eksemplarer, der det ene ligger lagret i mørket et sted. Du får kjøre verbose i denne tråden når du setter i gang, da. Har funnet ut at jeg skal kjøpe meg et nvidia fx5200-kort og pvr150 (ikke mce), men norek/komplett har ikke på lager for øyeblikket, så jeg venter.
kyrsjo Skrevet 29. november 2005 Forfatter Skrevet 29. november 2005 Hadde tenkt på disse platene her: http://psdata.no/ps.asp?it=110235&mlevel=010206 De så bra ut. Og som sagt to sett - selv om bare det ene blir på dyre plater. Så får man heller lagre dem et trygt sted, og ta en ny kopi når de gamle går (tenkte å lagre ett sett med backupplater med de rå mpeg-filmene også - så det blir vel faktisk tre sett. Ang kapasitet (kjappt overslag) - vanlig DVD er 9.8 Megabit/s. Det blir litt over 1 Megabyte/s. 60² = 3600 sekunder/time, ett bånd er på 60-90 minutter. Så det blir vel ca. en DVD/bånd, med full kvalitet på DVD'en (og det er vel bedre å bruke et par ekstra DVD'er enn å sitte med sjegget i postkassa med dårlig kvalitet på opptaket. Originalteipene kan vel også da flyttes til et trygt sted.) Ang. skjermkort så skal jeg snart få bytta ut gamle rælet mitt, men den burde greie jobben så lenge TV-kortet gjør kodejobben (og derfor spytter ut mindre datamengder/sekund også. Når jeg gjorde kodingen i Software, så greide den fint å kode og lagre i fin kvalitet (i hele 10 sekunder, da RAM'en ble full av uencodet data og alt gikk ad helvete. Ganske gøy å se på ram-grafen etter at man hadde trykket "enter" på mencoder da )
meastp Skrevet 29. november 2005 Skrevet 29. november 2005 (endret) Ok... tapene kastes, antar jeg... Ikke vits i å ha når de uansett ikke kan spilles av (må låne utstyr nå...) Men jeg må vel finne meg et lydkort også, da? Har et hercules fortissimo ii 7.1 liggende.. det duger sikkert. Endret 29. november 2005 av meastp
kyrsjo Skrevet 29. november 2005 Forfatter Skrevet 29. november 2005 Sikkert ikke lurt å *kaste* dem. Om det er krise, får du sikkert lånt utstyr uansett.
Feynman Skrevet 24. juli 2006 Skrevet 24. juli 2006 Jeg har dette kortet, men da det virker på Windows har jeg ikke gjort så mye arbeid for at det skal virke i Linux (Standard-oppsettet i SuSE funket ikke, og siden da har jeg prioritert andre ting). Men si gjerne i fra om du kjøper kortet og får det til å virke. Det er faktisk en av to ting som gjør at jeg fortsatt har dette makkverket av et OS på PCen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå