Gå til innhold

Oppsettet av tastene på tastaturet.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

QWERTY-oppsettet ble utviklet av Christopher Latham Sholes, med to hovedhensyn; oppsettet skulle være rasjonelt, altså skulle en bevege fingrene minst mulig, samtidig var det viktig at typearmene på skrivemaskinene ikke hengte seg opp i hverandre når en skrev fort.

 

For øvrig er det vel noe tvilsomt om QWERTY-oppsettet strengt tatt er det mest effektive, Dvorak har blant annet blitt fremstilt som et godt alternativ, uten at jeg har noen voldsom kunnskap om dette.

Lenke til kommentar

Godt poeng, burde ha sjekket det på forhånd. Jeg har søkt litt rundt i dag, uten å finne det helt enorme. Det finnes et par tastaturalternativer, men ingen av disse har vært på norsk.

 

Om jeg skulle byttet oppsett vet jeg ikke om jeg ville brydd meg med å lete etter et tastatur med norsk oppsett, en lærer seg alltids å skrive uten å se på tastene rimelig fort uansett. Om en trenger litt hjelp i en overgangsperiode kan det være greit å finne et gammelt tastatur og en tusj, det burde løse problemet. :)

Lenke til kommentar
Det der så jo litt moro ut, noen som vet om noen web-butikker som er norske og som selger slike tastaturer?

5181606[/snapback]

Du kan jo alltids bare gjøre om på knappene på et vanlig tastatur?

5188016[/snapback]

Jeg har gjort det med et gammelt tastatur nå (Gud, så tregt det går), skal bestille tastatur uten tekst snart.
Lenke til kommentar

Tips til dere som skifter fra QWERTY til Dvorak:

Skriv ut det norske dvorak-oppsettet fra lenger opp på denne siden og legg det ved PCen. Se på dette arket de første dagene, men legg det under tastaturet så fort som mulig. Ta det kun frem når du ikke husker hvor en knapp er plassert. Ved hjelp av dette går det enda fortere å lære seg ekte touch uten å se på tastaturet, ettersom det ikke hjelper å se på tastaturet uansett. Jeg brukte denne metoden da jeg byttet til Dvorak, og den fungerte i alle fall fint for meg.

 

For tiden lurer jeg på om jeg skal prøve Asetion. Hovedsakelig fordi jeg synes det er gøy å lære et nytt tastaturoppsett og se om jeg klarer å beherske tre tastaturoppsett samtidig, sekundert fordi jeg vil vite hvordan dette er å skrive på i forhold til qwerty / dvorak. Redigert: Jeg ser på Asetion-siden at en ny revisjon kommer ut 1. desember, så jeg venter med å begynne på dette til etter den datoen. Det passer bra med skriveoppgaver på skolen også, for det er ikke lurt å skifte i den mest hektiske tiden. Da blir man for fristet til å bytte tilbake til QWERTY. Er litt usikker på om jeg finner æøå på Asetion, hvis ikke kan man kanskje fikse dette selv på et vis?

 

Angående QWERTY: Det er ikke akkurat designet for å få ned skrivehastigheten, men i hovedsak for å spre ofte brukte knapper slik at to sidestilte hammere ikke slo samtidig og hang seg opp.

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...