Gå til innhold

Kan jeg kreve at butikken retter feilen?


Anbefalte innlegg

Datating; Jeg har jobba rimelig lenge i den bransjen der, jeg VET hvordan ting funker, og hvordan ting blir løst.

 

Butikken kan godt gi ut et nytt produkt etter å ha testa det, og man tester i alle tilfeller (i dette tilfellet sjekka batchnummeret på batteriet), når man vet at man fra de fleste leverandører får bytta produktet i nytt. Som sagt, det er ut fra erfaring sånn jeg ser det. Og dette er ikke et hovedkort, men et batteri som ALLTID blir bytta i ny vare ved feil innenfor garantitiden. Igjen erfaring som tilsier min påstand.

 

Og for den butikken der, så er det å bytte et batteri på denne måten som her er beskrevet ikke et rødt tall på noen som helst måte.

 

Edit; Jeg har til dags dato aldri opplevd at et batteri har blitt "reparert" på noen som helst måte, verken innenfor eller utenfor garantitiden.

 

Og tilslutt, dette handler slik jeg ser det overhodet ikke om hva butikken er forpliktet til, men som er kutyme innarbeidet i den bransjen der over mange år, og fullstendig fraværende service.

 

Øyvind!

Endret av gorber
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er som du sier gorber bare dårlig service fra butikken sin side at de ikke gidder å ta seg bryet med å bytte batteriet, siden det ikke vil koste dem noe som helst. (De vil jo også få nytt batteri fra Nikon, gratis).

 

Men på den annen side, så er ikke butikken FORPLIKTET til å gjøre dette.

 

Men produsenten, i dette tilfellet er vel forpliktet til å sende et erstatningsbatteri FØR du sender inn ditt gamle batteri.

 

En annen misforståelse i denne tråden er at det virker som ingen forstår ordet "vesentlig" riktig. Det har nemlig ingenting å gjøre med størrelsen på beløpet. Men om kostnaden vil være MULIG Å BÆRE for bedriften. For en bedrift som går med underskudd (eller går i null) vil derfor ALLE kostnader være vesentlige.

Lenke til kommentar

Bra at noen er enig med meg,

 

Men på den annen side, så er ikke butikken FORPLIKTET til å gjøre dette.

Det er klart at butikken ikke er forpliktet til å gjøre mye, men sånn sett er kunden da forpliktet til å ikke benytte seg av tjenestene som denne butikken tilbyr.

 

Men produsenten, i dette tilfellet er vel forpliktet til å sende et erstatningsbatteri FØR du sender inn ditt gamle batteri.

 

Ikke nødvendigvis, men produsenten stoler vanligvis på forhandleren i slike tilfeller. Sier forhandler at produktet er defekt, er saken som regel grei.

 

Når det gjelder de som sier at dette er en kostnad for bedriften, det er ikke det. Man sender bare batteriet sammens med en annen reparasjon til samme verksted, og reduserer på den måten fraktkostnadene på batteriet- Det haster ikke å sende batteriet inn, fordi man som seriøs fotobutikk har noen sånne batterier på lager allerede.

 

Men det skal likevel sies; jeg har en relativt sær holdning og mening om hva service i fotobransjen skal og må være. Den skal alltid være på topp, og den behandlingen Christian her har mottatt er under enhver kritikk.

 

God service koster ingenting uansett!

 

Men igjen; jeg er en sær jævel

Lenke til kommentar
Fra Nikon sine sider:

 

Mitt batteri EN-EL3 har et av de berørte batch-numrene. Hvordan går jeg frem for å bytte det inn?

 

Gå inn på www.europe-nikon.com/support og følg online-prosedyren. Registreringsprosedyren tar kun få minutter. Pass på at du har serienummeret til kameraet tilgjengelig. Etter at du har gått gjennom prosedyren, vil Nikon sende deg en forhåndsbetalt postpakke som du kan returnere EN-EL3-batteriet i. Pakken må inneholde referansenummeret fra registreringen og din adresse. Når vi mottar pakken undersøker vi batteriet, kontrollerer at det er berørt og sender et gratis erstatningsbatteri av den nye typen EN-EL3a eller EN-EL3e til den adressen du oppga under registreringen.

 

Det vil altså ikke koste en krone å få batteriet fra Nikon.

5160154[/snapback]

Altså, dere er jo egentlig alle sammen litt på bærtur etter min mening. Som dere ser her i det TEE skriver så SKAL Nikon sjekke ALLE batterier som sendes i retur for å se om de er en del av den defekte serien. Uansett om Ch86 vet at batch-nr er riktig, så sier de at de SKAL sjekke alle batterier.

 

Dvs at om Ch86 skal ta dette via japanphoto så må jo batteriet sendes inn til nikon derfra også - for å få batteribyttet godkjent. Det er altså ikke bare for japanphoto å bytte helt uten å vente, da det ikke er sikkert at de får godkjent bytte av batteriet hos nikon etterpå.

 

Dvs at om Ch86 leverer inn sitt batteri hos japanphoto, så vil dette bli en normal reklamasjonssak, hvor selger da kan tilby omlevering - og omlevering skal ifølge forbrukerkjøpsloven skje innen rimelig tid. Og da selger har rett til å undersøke produktet for å finne ut om kundens feilmelding stemmer (ja jeg vet dette blir sært i akkurat denne saken, men det er faktisk slik det er, selv med et batteri), så får nikon i oppgave å undersøke - før de sender nytt batteri.

 

Så, JA, japanphoto KAN gi kjapt bytte til nytt batteri, dette er selvfølgelig god kundebehandling - MEN. Japanphoto har faktisk IKKE plikt til å gi slikt ombytte med en gang.

 

Iallefall etter min trøtte mening...er mulig jeg er totalt på bærtur og selvfølgelig, sent på natta :).

Lenke til kommentar

kanskje ikke det, MEN går det over 1 uke så har de plikt å gi meg lånebatteri, og ettersom jeg på død og liv må ha batteriet før jeg drar på ferie, så vil det være en veldig stort! behov for et fungerende kamera.

 

Det er ikke det at de må sjekke det jeg protesterer på. Det er problemet at forhandler frasier seg alt ansvar og mine rettigheter.

Lenke til kommentar
kanskje ikke det, MEN går det over 1 uke så har de plikt å gi meg lånebatteri, og ettersom jeg på død og liv må ha batteriet før jeg drar på ferie, så vil det være en veldig stort! behov for et fungerende kamera.

 

Det er ikke det at de må sjekke det jeg protesterer på. Det er problemet at forhandler frasier seg alt ansvar og mine rettigheter.

5166083[/snapback]

 

Faktisk Christian86 har de ikke det heller. Hvis deres lånebatterier er lånt ut allerede og det blir en stor kostnad for butikken å låne deg et kan de si nei. ;)

Lenke til kommentar

Faktisk Christian86 har de ikke det heller. Hvis deres lånebatterier er lånt ut allerede og det blir en stor kostnad for butikken å låne deg et kan de si nei. ;)

5166214[/snapback]

 

Vel, du er helt på bærtur..

 

Det er ikke butikkens kostnader subjektivt man skal se på. Men man skal se på butikkens utgifter forbundet med utleie og veie det opp mot det som fremstår som rimelig utifra forbrukers behov.

 

Uansett er ikke et batteri urimelig for JP å låne ut, de er bare vrange vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Hvis de ikke låner deg batteri og du må dra på ferie uten kamera så medfører det en stor ulempe for deg som kunde. Jeg vil tro at du får batteriet slengt etter deg om du truer med å rigne TV2 hjelper deg eller en eller annen avis.

 

Hvordan loven stiller seg i denne sammenhenge skal ikke jeg begi meg ut på, mendet er vel klart at det her er en feil med denne produktserien? Du har ikke gjort noe galt og skal derfor heller ikke straffes, forhandleren er den du forholder deg til. Du har kjøpt en vare av en forhandler ikke av produsenten. Jeg ville helt klart kjørt hardt mot hardt å krevd å få et batteri. De har solgt en vare som er defekt og "plikter" derfor å legge godtsida til når feilen er oppdaget.

 

Hva loven sier om dette er egentlig ikke så viktig, som sagt, si at du går til tv2 eller aviser om de ikke gir deg batteri da gir de seg nok. Dette er om ikke annet en dårlig måte å behandle kunder på.

Lenke til kommentar
Ikke nødvendigvis, men produsenten stoler vanligvis på forhandleren i slike tilfeller. Sier forhandler at produktet er defekt, er saken som regel grei.

5165939[/snapback]

Det er dessverre ikke tilfellet. Jeg jobber i fotobutikk, og produsenter er utelukkende mer lunkne til å ordne opp i problemer enn det vi i butikken er. Det vi si, at om vi ønsker å yte god service, eller i det minste gi kunden det han/hun har rett på, så lider vi i mange tilfeller økonomisk tap fordi produsenten fraskriver seg ethvert ansvar. Men det skal jo ikke gå ut over kunden. Resultatet blir jo da at prisene går opp.

 

Når det gjelder å gi ut nye batterier til kunden, så er det en god tanke. Men tenk hvor fort lagrene til butikkene hadde gått tomme om alle skulle fått nytt batteri? Det er kun de første som får nytt batteri... de resterende (de aller fleste) må uansett vente til det kommer flere batterier til landet. Dette er det det importør (i dette tilfellet Nikon) som burde ordnet opp i og sørget for at alle butikker fikk et visst antall batterier øremerket dette, slik at kunden slapp å lide for dette. Først når dette var ordnet, kunne de sende ut beskjed om at batterier måtte byttes.

Lenke til kommentar
Ikke nødvendigvis, men produsenten stoler vanligvis på forhandleren i slike tilfeller. Sier forhandler at produktet er defekt, er saken som regel grei.

5165939[/snapback]

 

Er dette noe særegent for fotobransjen?

 

Vi stoler sjelden på forhandlere som sier noe er defekt, og dessverre med god grunn i mange tilfeller. Forhandlere sier ofte at produkter er feilsøkt funnet defekt uten at det en gang er pakket ut av emballasjen kunden leverte det i.

Lenke til kommentar
Vi stoler sjelden på forhandlere som sier noe er defekt,

 

Det er synd at det er slik både du og Afseth opplever det. Jeg har alltid opplevd, og har i alle tilfeller jeg har bytta varer for kunder fått ny tilbake uten at jeg har trengt å masa om det. Du har vel, TEE, en jobb å gjøre med å lære opp forhandlerne dine da?

 

Jeg har stort sett, og med mindre meget har endra seg det året jeg har vært borte fra bransjen et inntrykk av at både vi forhandlere og leverandørene stort sett er flinke til å rydde opp i defekte varer. Men det er jo klart, det forutsetter jo at det er feil på produktet da...

Lenke til kommentar
Jeg har stort sett, og med mindre meget har endra seg det året jeg har vært borte fra bransjen et inntrykk av at både vi forhandlere og leverandørene stort sett er flinke til å rydde opp i defekte varer. Men det er jo klart, det forutsetter jo at det er feil på produktet da...

5175074[/snapback]

 

Den jobben er det nok heller hovedkontorene til de store kjedene som må ta. Nå kjenner jeg ikke fotobransjen i det hele tatt, så jeg vet ikke hvordan det er der, men for min jobb, så har dessverre butikkene sine "teknikere" selv sørget for at vi ikke kan ta dem på ordet når de sier noe er defekt. Dette er synd både for butikkene og kundene, da det gjør at ting ofte blir sendt avgårde på service uten å bli fikset fordi feilbeskrivelser ikke stemmer overens med virkeligheten.

 

Nå handler denne tråden om batterier, hvor feilsøking og servicemuligheter er ganske begrenset, så jeg ville egentlig tro at det ikke skulle være så vanskelig å finne ut om noe er defekt eller ikke.

Lenke til kommentar

Det er klart, det var jo ikke alle som kunne ta slike avgjørelser, hos oss var det meg og en til som gjorde det når det var nødvendig.

 

Men sant nok, man trenger jo ikke være sivilingeniør for å finne ut om et batteri er defekt heller, og det er uansett av så lav økonomisk verdi at det ikke ville være lønnsomt for en butikk å gjøre noe som helst med det..

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...