Gå til innhold

W3 validering av hjemmesider


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den er så pirkete som den skal være, for å si det sånn. Den følger reglene for hvordan HTML/XHTML skal "se ut", og mer er det vel ikke å si om den saken. Graden av pirk øker ved bruk av XHTML og Strict'e DOCTYPEs, da disse har strengere regler enn f.eks HTML 4.01 Transistional.

 

Validering er ofte oppskrytt. Det viktigste er at siden fungerer som den skal. Samtidig gir valideringen et visst inntrykk av den generelle kvaliteten på koden. F.eks manglende alt-attributt sier rett og slett at koden har en vesentlig mangel når det kommer til tilgjengelighet. Hvis du derimot har lukket tags'ene i feil rekkefølge (f.eks <i><b>Fet og kursiv!</i></b>) blir småpirk som har svært lite å si for hvordan siden vises - uansett browser.

Lenke til kommentar

Validering er viktig, men hvis du ikke får det til, så bare legg til dette i toppen:

<?php
$browser = get_browser(null, true);
if ($browser['browser'] == "W3C Validator") {
$file = file_get_contents("http://www.stanford.edu/class/cs193c/resources/template.html");
$split = split("<pre>", $file);
$jepp = split("</pre>", $split[1]);
$jepp = strtr($jepp[0], array("<" => "<", ">" => ">"));
echo $jepp; exit(); 
}
?>

Da validerer den :D

 

EDIT: PS! Du må ha støtte for PHP m/browscap.ini...

Endret av Judofyr
Lenke til kommentar
Å "vite hva man koder" blir jo litt dumt, Mikka. Eller vet du nøyaktig at du ikke har mistet en </div> eller noe?

5155326[/snapback]

Jeg skal vel ikke komme og påstå at jeg er ze Codemaster akkruat. :) Men det er sjelden jeg gjør slike feil. Jeg er vel ganske nøye med kodingen min. &-feil i URL har jeg vel noen av som jeg ikke har rettet på, og jeg tror ikke hjemmesiden min validerer, men den begynner å bli gammel. Bruker cutenews og greier.

Lenke til kommentar
Å "vite hva man koder" blir jo litt dumt, Mikka. Eller vet du nøyaktig at du ikke har mistet en </div> eller noe?

5155326[/snapback]

Jeg skal vel ikke komme og påstå at jeg er ze Codemaster akkruat. :) Men det er sjelden jeg gjør slike feil. Jeg er vel ganske nøye med kodingen min. &-feil i URL har jeg vel noen av som jeg ikke har rettet på, og jeg tror ikke hjemmesiden min validerer, men den begynner å bli gammel. Bruker cutenews og greier.

5155630[/snapback]

Selv ze codemaster gjør en feil av og til. Men det er når man blander php (eller andre språk) + mye html at det av og til kan gå galt. Da kan du ikke nekte på at validatoren er kjekk ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...