Gå til innhold

AMD SC opteron (venus) - hold dere til tema!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har bestillt meg en AMD Opteron 146, men lurer litt på om jeg skal kjøpe nytt minne også? Hvilken hastighet er det lurest å kjøpe? Holder det med 400MHz? Nå sitter jeg på 1536MB med Corsair 3200C2 brikker, som kjører på 2-3-3-6. Holder dette?

 

Mvh Azton.

5280168[/snapback]

 

For det øfrste så tror jeg det vil ta meget lang tid før du får tak i cpuen, etter nyttår engang om noensinne.

 

 

For det andre så kjører du 3x512mb minne antar jeg utifra mengden. Dette er på ingen måte optimalt for s939. Du mister dual channel og må kjøre 2t. Kjøp deg iallefall en brikke til sån at du har dual channel. HAstigheten er forsåvidt grei nok, men man kan jo alltids kjøpe noe bedre. Jeg hadde derimot ikke giddet å bruke penger på det. Kjøp en brikke til iallefall så burde yelsen være helt grei.

 

Hastigheten på minnet er forøvrig bortimot irrelevant. Det er ic-ene som sitter på selve brikken som er intressant. Det er disse som avgjør hvor godt de overklokker.

Lenke til kommentar

Bestillte den i november, håper på netshop får inn en batch snart :) Hmm, lurer på om jeg skal kjøpe nytt minne, ettersom jeg trenger noe minne å stappe i den gamle pcen da jeg skal selge den. Kan du anbefale noe bra minne å kjøpe, helst ha i tankene ytelse/pris da jeg sikkert skal ha 2GB (4x512).

 

Mvh Azton.

Lenke til kommentar

Skal du ha 2gb så må du kjøpe 2x1024 da du slipper unna med 1t command rate mot 2t ved 4x512. Gode overklokkingsbrikker er dyre, men noe av det beste du kan få er crucial ballistix tracer pc4000.

 

Jeg har egentlig ikke så mye peiling på gode 2x1024 sett, da dette er litt utenfor mitt interesseområde. Noen andre kan sikkert komme med flere gode forslag. mtp. ytelse/pris så hadde jeg gått for det billigste settet med 2.5-3-2-5 timings som jeg fant. Patriot og OCZ har noen greie brikker til litt over 2k

Lenke til kommentar

Å, forstod det slik at hvis jeg kjørte dual channel med 4x512 så kunne jeg kjøre 1T? Hvor høyt tror du jeg klarer å komme opp i med god stepping og de brikkene (billigbrikkene du nevnte)?

 

Edit: Har forøvrig bestilt meg et DFI Lanparty UT NF4 Ultra-D hovedkort.

Endret av Azton
Lenke til kommentar

4x512 tror jeg ikke det er noen som har klart å kjøre 1t med enda. Mickeymouse har iallefall lovd vekk en mousepot (ln2 container) til føstemann som klarer det på a64 med et vanlig oppsett som finnes i butikkene. Du kan kjøre dual channel men ikke 1t.

 

Med de "billige" brikene til over 2k så tror jeg ikke du klarer mye over spesifiklasjonene. Av det jeg har lest iallefall så overklokker de meget dårlig. Men de gir en fin ytelse på standard instilinger.

Lenke til kommentar

Jeg fikk min Opteron 144 (CAB2E 0542 EPMW) fra komplett igår. Det som er så rart er at windows nekter nå å starte når jeg passerer 299 FSB, mens det gikk helt fint med Venicen jeg brukte før....merkelig. Hvis jeg bruker clockgen til å sette FSB så restarter pc'n, mens hvis jeg gjør det i BIOS så fryser pc'n når windows starter, mao så booter den helt fint. Noen her som vet hvorfor?

 

HK er MSI K8N Neo2 Platinum med 1.B bios moddet av Sideeffect.

 

Når det gjelder overklokkingspotesialet så primer jeg nå på 295*9=2655 MHz med stock spenning som er ca 1.36 V. Prøvde 299 men da frøys den etter ca 1 time, men det tror jeg er pga FSB er så nær 300. Mao så virker det som iallefall 2,8-2,9 er innen rekkevidde bare jeg får løst FSB problemet.

Lenke til kommentar

Det var da litt mystisk hvis du altså har fått det til før med samme bios.

144 krever jo temmelig dugelig hk for og kunne utnyttes, og hvis du har prøvd alt av innstilliger, og eventuelt en annen bios er det vel ikke så mye annet å gjøre :( .

Har du også prøvd 2T forresten, det er jo også i og for seg en hk relatert sak som kan stoppe klokking.

Lenke til kommentar
ALLE opteron 939 CPU`ene fases ut etter nyttår!

 

http://www.overclockers.com/tips00884/

5281577[/snapback]

 

Dette burde vel kunne svare noen spørsmål ang. tilgjengelighet... Tror ikke det blir noe problem å kvitt3e seg med opteron cpuer seinere nei. HAdde jeg visst dette tror jeg jammen meg jeg hadde slått til og kjøpt 10stk når jeg kjøpte for så å selge de dårligste 9.

 

Og jeg må si meg enig med storken, det har blitt litt mye Off topic snakk her i det siste. Overklokkingsspørsmål som handler om andre ting enn opteron. f.eks. minne kan taes i en annen tråd. f.eks guiden min. Eller opprett en ny tråd. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...