Gå til innhold

Er det flest tall OVER eller UNDER 100 ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hva er det å diskutere? ser du på en vei som en geometrisk 2dimensjonal bue, svinger den forskjellig vei avhengig av hvordan du betrakter den

 

skal du ta trafikkreglene i betraktning finnes det mange tilfeller hvor man bare har høyresvinger, noe som skulle tilsi at det summa sumarum finns flere høyresvinger.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest alle postene, men jeg har lagt merke til at mange gjør dette veldig komplisert, unødvendig komplisert (og jeg burde kanskje ikke være den rette til å si det. Blir alltid fortalt at jeg kompliserer det meste).

 

Spørsmålet var om det var flest tall OVER 100 eller UNDER 100.

Legg merke: TALL!

 

Hvis vet at det er uendlig med TALL over (jeg trenger ikke å fullføre engang), da kan vi likegodt avslutte denne diskusjonen.

 

Vi vet vi har uendelig med tall (vi har jo googol og googolplex som beviser akuratt dette), da er det like mange over som under 100.

----

Dette med høyresvinger og venstresvinger er noe som kanskje er litt mer komplisert. Jeg ser det slik at Hvis du tenker på jorda så har vi faktisk et bestemt "antall" svinger og hadde man hatt ressursene og muligehetene til å sjekke dette så ville mann fått et eksakt tall på hvor mange høyre svinger og venstre svinger vi har på vår kjære planet.

 

Men om det er snakk om sånn ellers så blir det veldig vanskelig (hadde vi hatt et tall som sier oss hvor mange svinger (h og v) her på jorda kunne vi kanskje vite hvor mange h og v vi har i hele universet.

Vi vet jo arealet av overflaten på jorda og gange det med overflaten/arealet av universet som jeg tror vi har et ganske eksakt tall på om jeg ikke tar feil (dette tallet her er da veldig sånn teoretisk og ikke i praksis).

 

Hvis noen hadde sagt om det var på jorda eller sånn overalt så hadde vi kunne kanskje si noe om hvor mange svinger vi har.

 

Jeg mener at så lenge vi har en bestemt flate/et areal som vi kan forholde oss til, da kan vi finne ut hvor mange h eller v svinger vi har. Leste foressten at noen skrev 51% og det kan jeg neeeesten tro på, for vi har alltid sånne underlige tall sånn ellers, men sånn ved første øyekast på spørsmålet så ville jeg "selfølgelig" si like mange.

 

Tar forbehold om alle mulige skrivefeil

Lenke til kommentar

Torbjørn: Trafikkregler eller ei. En avkjørsel fra en motorvei har navn høyresving og ikke navn venstresving :)

 

Edit: Gaston! En sving som går til høyre, går til venstre om man kjører motsatt vei. Derfor er det 50/50 med mindre man regner avkjørsler som høyresvinger og ikke venstresvinger.

Endret av anth
Lenke til kommentar
Torbjørn: Trafikkregler eller ei. En avkjørsel fra en motorvei har navn høyresving og ikke navn venstresving :)

 

Edit: Gaston! En sving som går til høyre, går til venstre om man kjører motsatt vei. Derfor er det 50/50 med mindre man regner avkjørsler som høyresvinger og ikke venstresvinger.

5748098[/snapback]

 

Snakker dere sånn generelt trafikk regler og veier her i Norge og verden? Da har vi iallefall et eksakt tall.

 

Du sier til Torbjørn at trafikkregler i grunnen ikke har noe å si, det har faktisk det. Enveis veier, de kan man ikke kjøre motsatt vei i.

 

Hvis det var mer sånn OVERALT (som jeg egentlig stussa på), da er det vanskelig og jeg sier som jeg har sagt tidligere: Det må være omtrent like mange, hvis ikke det er en vegg for Universet. Da kan det kanskje oppstå noen problemer...

Lenke til kommentar

Svaret er: Det er like mange tall over X (100) som det er under X (100).

 

En Googol er 10^100 som vi vet og med dette og googolplex så sier det oss at vi har UENDELIG med tall. Da er det SELFØLGELIG like mange tall under som over hvilket som helst tall, så lenge man starter på det samme tallet.

 

Men NÅ kom jeg på noe...Spørsmålet var om det var flest tall OVER eller UNDER 100. Hva med 100? Hva regnes det som, et tall som går til høyre på x-aksen eller til venstre? Regnes det som et tall som går til høyre, da er det flest tall over 100. Da blir det 100 +1+2 osv, mens for den negative sida vil det være 99-1-2 osv.

 

Da er det hele tiden 1 tall mer over 100.

 

EDIT:

hva om skalaen ALDRI slutter ? du kan du ikke si at det er flere under da du aldri kommer til bunns hvor det stopper!

 

Det vil alltid da være 1 tall mer over 100 uansett. (Hvis 100 er som jeg lurte på tidligere i innlegget om det var et positivt tall).

Endret av Gaston
Lenke til kommentar
Hvis vi snakker om hele positive tall er det flere over enn under hundre på en linjær skala. På samma måte som to pils koster dobbelt så mye som én.

5750752[/snapback]

 

hva om skalaen ALDRI slutter ? du kan du ikke si at det er flere under da du aldri kommer til bunns hvor det stopper!

5752158[/snapback]

 

du ble lurt. han snakker om hele postivite tall.

Lenke til kommentar
Hvorfor mener du at en googol og en googolplex ved sin blotte eksistens beviser uendeligheten av tallrekkene?

5753271[/snapback]

 

Det var dette Edward Kasner sa. Han sa at googolplex er det høyeste tallet og han fikk patent på dette, men det var alltid noen som sa + 1. Dermed beviste han at vi har UENDELIG MED TALL ergo tallrekkene er uendelige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...