Gå til innhold

Hodetelefoner for enhver smak


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en myte at plugger ikke gjør susen. Jeg har selv hatt Etymotic ER-4P noen år. Dette er blant det beste av lydutstyr man kan få kjøpt. De var tidelig ute på markedet med slike plugger. Nå er det flere merker som leverer seriøst bra plugger. Her en noen URLer:

 

http://www.ultimateears.com/

http://etymotic.com/ephp/epcomp.aspx

http://www.shurestore.com/earphones/

 

En fin liste: http://www.headphone.com/guide/by-applicat...est-headphones/

 

:)

Lenke til kommentar

Hei,

 

her var det mange (ulike) meninger hodesett :-) Derfor vil jeg oppfordre alle om å legge inn sine erfaringer på hodesett i prisguiden slik at de kan komme andre til nytte også. Vil tro flere enn meg synes det er nyttig å basere kjøpene på hva andre synes om produktet?

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar
Er det forresten et navn på dette "fenomenet", at man får vondt i ørene pga hodetelefoner?? hehe, eller kanskje det bare er meg som er litt spesiell....

Hvis du har tilløp til øresus, eller tinitus, ville jeg ikke være overrasket om det har litt med saken å gjøre.

Ellers når en tetter igjen øregangen med hodesett, enten om det er "dytte inn", åpen- eller lukket klokke, vil øret produsere mer ørevoks pga økt bakteriedannelse. Dette kan presse mot trommehinna, og det er vel ikke godt tipper jeg.

5117540[/snapback]

 

 

Og da er det greit å ha kjøpt en øre-rensker på apoteket, en slik orange ballong som man fyller med lunket såpevann og vasker ørene en gang iblant, det gjør jeg og det funker kjempe fint syntes jeg.

 

Frankie

Lenke til kommentar
Hva baserer du denne påstanden på? Har du noe dokumentasjon på at tinnitus har noe med ørevoks å gjøre?

5118749[/snapback]

Jeg har ingen dokumentasjon på at tinnitus har noe med ørevoks å gjøre, og mente heller ikke å skape en kobling der.

Mulig at jeg skriver litt uklart, men jeg mente å omtale det før og etter "ellers"en som to separate situasjoner som kanskje kunne fremkalle opplevelsen til N_R.

 

et scenario

Hvis du har tilløp til øresus, eller tinitus, ville jeg ikke være overrasket om det har litt med saken å gjøre.

 

et annet

når en tetter igjen øregangen med hodesett, enten om det er "dytte inn", åpen- eller lukket klokke, vil øret produsere mer ørevoks pga økt bakteriedannelse. Dette kan presse mot trommehinna, og det er vel ikke godt tipper jeg.
Lenke til kommentar
Er det forresten et navn på dette "fenomenet", at man får vondt i ørene pga hodetelefoner?? hehe, eller kanskje det bare er meg som er litt spesiell....

Hvis du har tilløp til øresus, eller tinitus, ville jeg ikke være overrasket om det har litt med saken å gjøre.

Ellers når en tetter igjen øregangen med hodesett, enten om det er "dytte inn", åpen- eller lukket klokke, vil øret produsere mer ørevoks pga økt bakteriedannelse. Dette kan presse mot trommehinna, og det er vel ikke godt tipper jeg.

5117540[/snapback]

 

Hva baserer du denne påstanden på? Har du noe dokumentasjon på at tinnitus har noe med ørevoks å gjøre?

 

AtW

Lenke til kommentar

Må bare si det med en gang. Koss sin "The Plugg" er bare søppel.

 

Hadde den en gang. Lyden er bra, som vanlig med Koss. Men putene er helt idiotiske. Når man bruker plugger litt, så viste disse seg at når man puttet dem inn, så funket dem fint, men når man måtte ta dem ut, får så å sette dem inn igjen, så får man dem ikke til å sitte. Dette fordi litt av den gripe overflaten blir slitt, og pluggen blir varm. Det er ikke morsomt å høre på musikk når pluggen ikke vil sitte i øret.

 

Holder meg nå heller til Sony sine plugger, ikke den med skumgummi, men den med plast funnel. Sitter som støpt i øret, og man blir aldri sliten av å ha dem der, slik man blir med vanlig runde plugger. God lyd er det også i dem.

Lenke til kommentar
Da anbefaler jeg deg å prøve noen skikkelig klokker, så kan du få en a-ha-opplevelse. Litt lenger opp i pris har høretelefoner meget god lyd.

5117543[/snapback]

Lenger opp i pris koster også mer :p

 

5117569[/snapback]

 

AKG K26, som er etter min mening enormt mye bedre enn PortaPro, både på lydkvalitet, byggkvalitet og støydemping koster bare 425,- hos HifiCenteret, dette er billigere enn hva PortaPro koster på f.eks. platebutikker. :)

 

Savnet forresten AKG K26 i testen, siden jeg tror den ville gjort seg veldig bra der. Jeg liker i hvert fall bedre å kjøpe en billig modell fra et godt merke (spenner helt opp til AKG K1, som er i prisklassen over 3000) enn å kjøpe en av de bedre modellene ett dårlig merke har (f.eks. PortaPro). Sammenlignet med AKG K26 er PortaPro søppel, i min mening. :)

Lenke til kommentar

Koss Porta Pro gir akkurat det settet lover, og eg syns det er berre ubrukeleg at folk som tilsynelatande har peiling på musikk/lyd skal snakke mykje negativt om det. Så vidt eg veit kan ein kjøpe dei til godt under 300 kroner på internett. Då har ein eit headset for tiår framover om ein nyttar seg av garantien.

 

Headsetet gir dessutan heilt grei lyd, er ikkje ubehageleg å bruke over lenger tid, i alle fall ikkje for meg. Nokon klagar på at headsetet "luggar" i håret, noko som heilt sikkert er plagsomt.

 

No skal eg ikkje påstå at eg har prøvd alle headseta de foreslår som PortaPros overmann, eg tvilar ikkje på at desse er bedre enn mitt noverande headset, men det er ein grunn til at PortaPro selg mest (og det er ikkje at mannen i gata er ein idiot :p). Samme grunn som at Toyota Avensis og VW Golf selg mest: dei er gode og billige, og folk veit kva dei går til.

Lenke til kommentar
Neida, det er jo bare gøy :). Litt OT, er "hodesett" et begrep som er vanlig å bruke på norsk? Aldri hørt det før (men hodetelefoner kalles jo så mye rart...)

 

Tja. Vet ikke om jeg vil kalle det bare gøy. Jeg ser jo ut som den bomsen der jeg flakker gatelangs i Narvik by, og man kan ikke ødelegge en flott bumstyle med hardcore hvite bøyler på sin nesten blanke isse.

 

Hodesett tror jeg er en direkte oversettelse, har ikke sett det så mange andre steder enn på hardware.no. Personlig varierer jeg mellom å kalle det hodetelefoner og øreklokker. Men så er jeg stril også da..

Lenke til kommentar

Joda. Det var en vill spredning her, fra 1000 kr for dyreste til rett over 100 for billigste. Når det gjelder portapro har jeg merket at om en trekker dem ut over hodet som man skal gjøre, så lugger de litt i topphåret. Andre som har merket det?

 

Personlig bruker jeg et Icemat Siberia til lydformål (for å høre på musikk), og de gangene jeg dasser gatelangs med mp3spilleren min så bruker jeg på Koss portapro. Men i motsetning til mange andre gidder jeg ikke fyre på høyt volum. Jeg liker ørene mine som de er, og har egentlig ikke bruk for noe lavere hørsel. Dernest er det godt å vite at en ikke plager andre på bussen eller lignende (det har jeg nemlig forespurt meg om). Men når jeg har valget for hvilke av headsetene mine jeg ønsker å bruke for å høre musikk, så faller jeg ned på Siberiaen. Den klemmer ikke på ørene (noe jeg synes PortaPro gjør), og leverer musikalske lyder som jeg liker dem. Men det er klart, det blir litt tåpelig å traske rundt i byen med noen store og skinnende hvite øreklokker.

Lenke til kommentar
Neida, det er jo bare gøy :). Litt OT, er "hodesett" et begrep som er vanlig å bruke på norsk? Aldri hørt det før (men hodetelefoner kalles jo så mye rart...)

 

Tja. Vet ikke om jeg vil kalle det bare gøy. Jeg ser jo ut som den bomsen der jeg flakker gatelangs i Narvik by, og man kan ikke ødelegge en flott bumstyle med hardcore hvite bøyler på sin nesten blanke isse.

 

Hodesett tror jeg er en direkte oversettelse, har ikke sett det så mange andre steder enn på hardware.no. Personlig varierer jeg mellom å kalle det hodetelefoner og øreklokker. Men så er jeg stril også da..

5119141[/snapback]

Hodesett brukes om headset (høytalere og mic), mens hodetelefoner brukes om headphones (uten mic).

 

:hrm:

Lenke til kommentar
Holder meg nå heller til Sony sine plugger, ikke den med skumgummi, men den med plast funnel. Sitter som støpt i øret, og man blir aldri sliten av å ha dem der, slik man blir med vanlig runde plugger. God lyd er det også i dem.

5118792[/snapback]

Du mener ikke tilfeldigvis Sony MDR-EX71? Disse bruker gummipropper for å fylle øregangen. Jeg må bruke den minste for at de skal sitte komfortabelt i øret. Dessuten er gummien som isolerer ledningene av elendig kvalitet: Den delen av ledningen som er nærmest hodet (og huden) har med tiden blitt til "lakris". Gummien er like myk som lakrissnører, og den skrelles av bare jeg gnir på den med fingrene. Flere steder er det nå mulig å se de små ledningene som før var beskyttet av gummi. Heldigvis ser ikke dette ut til å påvirke driften, men det er likevel svært dårlig av Sony å ikke ta hensyn til dette.

 

Da anbefaler jeg deg å prøve noen skikkelig klokker, så kan du få en a-ha-opplevelse. Litt lenger opp i pris har høretelefoner meget god lyd.

5117543[/snapback]

Lenger opp i pris koster også mer :p

 

5117569[/snapback]

 

AKG K26, som er etter min mening enormt mye bedre enn PortaPro, både på lydkvalitet, byggkvalitet og støydemping koster bare 425,- hos HifiCenteret, dette er billigere enn hva PortaPro koster på f.eks. platebutikker. :)

 

Savnet forresten AKG K26 i testen, siden jeg tror den ville gjort seg veldig bra der. Jeg liker i hvert fall bedre å kjøpe en billig modell fra et godt merke (spenner helt opp til AKG K1, som er i prisklassen over 3000) enn å kjøpe en av de bedre modellene ett dårlig merke har (f.eks. PortaPro). Sammenlignet med AKG K26 er PortaPro søppel, i min mening. :)

5119003[/snapback]

Lyden i AKG K26 er bra men har ikke like mye "punch" som i PortaPro. Desverre har jeg ikke fått sjansen til å teste headsettet over lengre tid, fordi jeg faktisk får hodepine av de to små putene på bøylen som går over hodet.

Lenke til kommentar
Holder meg nå heller til Sony sine plugger, ikke den med skumgummi, men den med plast funnel. Sitter som støpt i øret, og man blir aldri sliten av å ha dem der, slik man blir med vanlig runde plugger. God lyd er det også i dem.

5118792[/snapback]

Du mener ikke tilfeldigvis Sony MDR-EX71? Disse bruker gummipropper for å fylle øregangen. Jeg må bruke den minste for at de skal sitte komfortabelt i øret. Dessuten er gummien som isolerer ledningene av elendig kvalitet: Den delen av ledningen som er nærmest hodet (og huden) har med tiden blitt til "lakris". Gummien er like myk som lakrissnører, og den skrelles av bare jeg gnir på den med fingrene. Flere steder er det nå mulig å se de små ledningene som før var beskyttet av gummi. Heldigvis ser ikke dette ut til å påvirke driften, men det er likevel svært dårlig av Sony å ikke ta hensyn til dette.

 

Da anbefaler jeg deg å prøve noen skikkelig klokker, så kan du få en a-ha-opplevelse. Litt lenger opp i pris har høretelefoner meget god lyd.

5117543[/snapback]

Lenger opp i pris koster også mer :p

 

5117569[/snapback]

 

AKG K26, som er etter min mening enormt mye bedre enn PortaPro, både på lydkvalitet, byggkvalitet og støydemping koster bare 425,- hos HifiCenteret, dette er billigere enn hva PortaPro koster på f.eks. platebutikker. :)

 

Savnet forresten AKG K26 i testen, siden jeg tror den ville gjort seg veldig bra der. Jeg liker i hvert fall bedre å kjøpe en billig modell fra et godt merke (spenner helt opp til AKG K1, som er i prisklassen over 3000) enn å kjøpe en av de bedre modellene ett dårlig merke har (f.eks. PortaPro). Sammenlignet med AKG K26 er PortaPro søppel, i min mening. :)

5119003[/snapback]

Lyden i AKG K26 er bra men har ikke like mye "punch" som i PortaPro. Desverre har jeg ikke fått sjansen til å teste headsettet over lengre tid, fordi jeg faktisk får hodepine av de to små putene på bøylen som går over hodet.

5120122[/snapback]

 

Gi litt ekstra volum, så har det mer enn nok "punch" etter min smak. :)

 

og de gangene jeg dasser gatelangs med mp3spilleren min så bruker jeg på Koss portapro. Men i motsetning til mange andre gidder jeg ikke fyre på høyt volum. Jeg liker ørene mine som de er, og har egentlig ikke bruk for noe lavere hørsel. Dernest er det godt å vite at en ikke plager andre på bussen eller lignende (det har jeg nemlig forespurt meg om).

 

Da vil du elske et lukket headset. :) Du får med alle detaljene som bråket fra bussen og trafikken ellers maskerer (resultatet er at du ikke trenger like høyt volum for å få med alle detaljene), og ingen hører hva du hører. :)

 

No skal eg ikkje påstå at eg har prøvd alle headseta de foreslår som PortaPros overmann, eg tvilar ikkje på at desse er bedre enn mitt noverande headset, men det er ein grunn til at PortaPro selg mest (og det er ikkje at mannen i gata er ein idiot tongue.gif). Samme grunn som at Toyota Avensis og VW Golf selg mest: dei er gode og billige, og folk veit kva dei går til.

 

At "alle" andre har PortaPro er nok en medvirkende faktor til at så mange har nettopp PortaPro. En gjennomsnittlig buss på vei til skole/jobb ser jeg vanligvis minst 3-4 mennesker med PortaPro på ørene. Folk generelt har lite peiling på lyd, og er ute etter noe som er billig, kult og låter noenlunde greit. Da er PortaPro supert, men om man vil ha bedre lyd, eller rett og slett noe ikke "alle" andre har, vil jeg anbefale Sennheiser PXC 200 (tilsvarer omtrent PXC 250 (den i testen), bare uten aktiv støydemping (du slipper å dra med deg en klumpete mic), og lavere pris) eller AKG K26, evt. AKG K24 eller Sennheiser PXC 100, om du ikke liker lukkete klokker. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...