Gå til innhold

Låse celler sammen i excel


Mister t

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har laget en liste i excel, og vil at når jeg sorterer den ene kolonnen så skal de andre kolonnene følge etter. Jeg antar dette er mulig på et eller annet vis, men jeg har ikke funnet ut hvordan.

 

hjelp meg?

5106763[/snapback]

Stå med markøren i en celle som skal sorteres.

Velg på menyen: Data -> Sorter.

Øverst velger du f.eks "Sorter etter" kolonne A, og ikke noe i "Deretter etter".

 

Burde virke nå.

Lenke til kommentar
Jeg har laget en liste i excel, og vil at når jeg sorterer den ene kolonnen så skal de andre kolonnene følge etter. Jeg antar dette er mulig på et eller annet vis, men jeg har ikke funnet ut hvordan.

 

hjelp meg?

5106763[/snapback]

Stå med markøren i en celle som skal sorteres.

Velg på menyen: Data -> Sorter.

Øverst velger du f.eks "Sorter etter" kolonne A, og ikke noe i "Deretter etter".

 

Burde virke nå.

5106864[/snapback]

 

 

Tror ikke jeg har gjort meg helt forstått her, så jeg prøver igjen.

 

Jeg har laget en liste over filmer som har tittelen nedover i kolonne A, så har jeg aldersgrenser i kolonne B. Når jeg sorterer kolonne A alfabetisk, følger ikke kolonne B med. Dette gjør at etter sorteringen så har f.eks. askepott fått 18 års grense, mens natural born killers er tillat for alle.

 

Jeg har prøvd å merke hele lista, og høyre-klikka, valgt "formater celler" og valgt lås på beskyttelse. Dette fungerer ikke. Jeg bruker forøvrig office 200, men antar at dette er mulig i denne versjonen.

Lenke til kommentar

Det skal funke det som pingla skirver i det første innlegget sitt...

 

Plasser markøren i Første felt i A, og trykk Data-> Sort.

Velg der hva du skal sortere etter. (Dersom du har header på feltene i f.eks rad 1, vil disse komme opp som valg i nedtrekksmenyen)

 

Du kan evt velge hele tabellen (Velg fra A og utover, så nedover) og trykke på knappen A-Z i verktøylinjen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...