Gå til innhold

Er skjermkortet defekt?


_oystein

Anbefalte innlegg

hei! jeg kjøpte meg en ny "brukt" pc her en dag for litt siden, men da jeg motok pcn viser det seg at skjermkortet er defekt. Det vil si at bildet kommer opp, men det er fult av striper og mønster på kryss og tvers av skjermen. Både før og etter windows starter opp. når windows starter opp er det 3 felt loddrett på skjermen som er helt fin mens resten av skjermen er "mongolid"

 

Har prøvd å sette inn skjermkortet i en annen pc med samme resultat, prøvde også et annet skjermkort i den akutelle pc og da virket alt som det skulle.

 

Er dette en defekt som kan komme av slag etc. i posten, eller kan det være at han som har sendt meg pcn har overklokket den og "sprengt" skjermkortet før han sendte den til meg? Det er en nokså stor Zalman (ettermontert) vifte på, så jeg regner med den har vært overklokket.

 

 

kortet er et Radeon 9800 128mb kort.

post-23796-1131116145_thumb.jpgpost-23796-1131116127_thumb.jpgpost-23796-1131116158_thumb.jpg

Noen som kan hjelpe meg med dette?

 

Mvh Øystein Kjelsvik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den ser ikke bra ut. Dette kan være resultat av overklokking. Når originalkjøler er byttet forsvinner garantien. Har du prøvd å bytte bios på kortet for å være sikker på at den ikke er softmoddet eller lignende? Er klokken på kortet det den skal være originalt? Kan være starten på en laaang prøve og feile kveld dette :(

Lenke til kommentar

Jeg (les: min kjæreste) har nøyaktig det samme på sitt 9800 pro !

Det har kommet og gått den siste tiden, og hendte oftere og oftere. I går så det ut til at det var dagen, for da ble det slik permanent :(

Kortet har ALDRI vært overklokket eller moddet på noen måte, er fortsatt i "out-of-the-box" tilstand.

 

Jeg "vet" at det ikke er noe annet som foresaker problemet, for ALL annen hardware i burken hennes er nylig byttet, og bare skjermkortet som gjenstår fra det gamle oppsettet som også hadde problemet.

 

Om hun skal kjøpe nytt kort, hvilket kort bør hun gå for som er i samme ytelsesklasse ?

Pris = max 1500,- norske (bor i sverige, så det betyr 2000 svenske.. =\ )

 

Hvilket merke var det på ditt kort Øystein ?

Lenke til kommentar
Om hun skal kjøpe nytt kort, hvilket kort bør hun gå for som er i samme ytelsesklasse ?

Pris = max 1500,- norske (bor i sverige, så det betyr 2000 svenske.. =\ )

5107466[/snapback]

Prisene er i jevnt fall og et så gammelt kort som det der kan man nok matche i ytelse for ca en tusenlapp nå for tiden. Kanskje mindre også. (f.eks Radeon X1300 Pro)

 

Trådstarter: Ja, det ser ut som en defekt GPU. Det kan kanskje fjerne problemet for en stund om du underklokker kortet. Defekten kommer neppe som følge av slag i posten, men kan komme av overklokking eller av manglende kjøling. (Eller av seg selv slik KjellwiZ sier). Hvis selger er helt sikker på at det ikke kommer av overklokking så kunne man i teorien reklamert på kortet. Dvs. hvis kjøleren ikke var skiftet ut.

Lenke til kommentar

Det er nok temmelig sikkert at det er skjermkortet ditt som er gåent. Har sett det samme selv.

Men fortvil ikke: Du kan levere tilbake PC'n og få igjen pengene, selv om det er en privatperson som har solgt deg den. Dette er jo helt klart en alvorlig mangel... Hvis han ikke går med på det kan du ta kontakt med Forbrukerrådet der du bor, så hjelper de deg.

Lykke til!

 

Og ikke vær redd for å være tøff mot han som solgte deg PC'n. Det er jo han som har prøvd å lure deg.

Lenke til kommentar

er jo ikke sikker på om kortet er softmoddet eller hva, det er jo ikke mulig å lese noe når jeg går inn i bios. så det er ikke så enkelt. er ikke psu da jeg har prøvd med en 400w. virker ikke ut som at kjøleren sitter så godt på, og det virker ikke som at det er kjølepasta mellom heller. men det har jeg ikke sjekket etter. skal ringe til fyren og kreve pengene tilbake. jeg tror det er et ati kort, men er ikke helt sikker

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...