Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

trimming av audi 80?


Ditchy

Anbefalte innlegg

Er det bortkastede penger å investere i turbo evt. kompressor i en audi 80 1.8e?

finnes det enklere/billigere måter å få mer effekt ut av denne bilen? :dontgetit:

5103118[/snapback]

 

RS2 motor ?

5556894[/snapback]

 

RS2 ern blir nok alt for dyr siden det står porsche på den....

 

E vanlig rekke 5er fra en S2, S4, S6 gjør nok susen, men om ikke bilen drar på alle 4 vil jeg si det er gamskap å koste så mye på den,,, du blir jo bare stående å spinne!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis man bare sager av eksosanlegget og erstatter det med et rett rør på f.eks 3" vil effekten på en sugemotor som regel bli uforandret, mens lyden vil bli uutholdelig...  :ermm:

Grunnen er at på en orginal motor er det ikke bare eksosanlegget som "er i veien" men også en eksosmanifold som i de fleste tilfeller er konstruert etter økonomiske/plassmessige hensyn. De fleste orginale eksosmanifolder er konstruert etter "alle til en" prinsippet. Dvs. at alle eksospulsene møtes inni grenrøret før de går vidre i eksosanlegget. Dette gjør at eksosmanifolden hele tiden står under trykk. I en firesylindret motor med tenningsrekkefølge 1-3-4-2 vil eksospulsen fra sylinder nr. 3 måtte jobbe imot trykket fra nr 1, pulsen fra nr 4 vil jobbe mot trykket fra nr.3 osv.

Dette skaper en motstand som kalles mottrykk. Dette gir mindre effekt.

Måten å løse dette på er å få laget et grenrør som er beregnet for akkurat den motoren du har i bilen din.

Grenrør lages i forskjellige lengder/diametere.

Et grenrør som er riktig laget vil faktisk "suge" eksospulsen fra sylinderen ut fra motoren og gi den god fart vidre i eksosanlegget. Grunnen til dette er at hvis vi presser eksos inn i et rør som er litt mindre enn volumet på eksosen vil eksosen aksellerere, dermed skapes et sug bak eksosen.

Dette kan gi en volumetrisk effekt på opptil 105 % (dvs. 5 % over bereget effekt for din motor)

 

Håper dette gir et greit svar i forhold til "effekt" anlegg.

5335690[/snapback]

 

 

 

Bra skreve, holder nokk på en knapp av det som blir sakt her.

Er også enig i at bilen er tung nokk forran så her trengs det nokk ingen lodd eller lignene. :)

jeg for min del ville ikke ha kostet på så mye penger for å trimme en vanlig 1,8e. Innen du er ferdig med alt du må forbedre for å få bilen til å "holde" å ikke ry sund, har du lagt i så mye penger å tid at du snart er oppe i prisen av en turbobil. Det er ikke bare å hive på en turbo og "thats it" er mye mere enn det som må gjøres ;)

Lenke til kommentar
Ja, og hvor mange her på forumet er over 20 år? En sugemotor må ha "riktig" eksos anlegg for å øke effekten, på en turbo motor er ikke dette like viktig.... Og til topic starter, siden bilen din er feilhjuls trekk, så glem trimmen! Hadde det vært quattro, så kunne du bare mata på, drivverket der tåler mye (se feks Jonus sin med drøyt 800hk)

5395289[/snapback]

 

Jeg har nå fått på effektpotte, og KD filter, merker god forskjell.

Lenke til kommentar
Ja, og hvor mange her på forumet er over 20 år? En sugemotor må ha "riktig" eksos anlegg for å øke effekten, på en turbo motor er ikke dette like viktig.... Og til topic starter, siden bilen din er feilhjuls trekk, så glem trimmen! Hadde det vært quattro, så kunne du bare mata på, drivverket der tåler mye (se feks Jonus sin med drøyt 800hk)

5395289[/snapback]

 

Kan bare glemme 800hk med vanlig quattro-drivverk. Så mye tåler det ikke...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...