Gå til innhold

Støtt hjemme-pc ordningen


Anbefalte innlegg

Nå har vi altså havnet ned på argumentasjon hvor janteloven slår inn for fullt. Når det har vært noen som har misbrukt en ordning så skal den fjernes eller reduseres så mye som mulig. Tenk om du skulle brukt denne argumentasjon på alle ordninger som noen er i stand til å misbruke. Skal ta noen eksempler som kanskje alle hører fra tid til annen.

 

Noen får arbeidsledighetstrygd men jobber svart og tjener gode penger i tillegg til trygden. Arbeidsledighetstrygden bør fjernes. Noen tar seg en dag fri og bruker egenmelding og får betalt for dagen som om de var syke, sykelønnsordningen bør fjernes. Studenter som har ekstra jobber som ikke oppgis får studielån og stipend som de ikke skulle hatt, fjern hele studiefinansieringen.

 

Jeg hadde håpet vi skulle slippe dette, men jeg skjønner av mange innlegg at dette er det mest fremtredene argumentet.

 

Det hadde vært mer fornuftig å strammet inn på retningslinjene uten å endre beløpsgrensene. Strammet inn på ekstra stæsj, men beholdt muligheten til å få en god maskin med skjerm. Men nå har altså selv folk som har god greie på data hengt seg på og sagt at de er så gode at noe bedre maskin en til under 10 000 trenger ingen. Godt det er noen som vet det beste for oss.

5134867[/snapback]

__________________________________________________________

 

 

Dette var barnslig og ufint. Sammenlikningen med trygd er rett og slett urimelig, og jeg oppfatter dette som at du ikke ønsker å ta meg seriøst. Ta deg sammen.

 

Poenget mitt, og nå viser jeg deg stor respekt ved å faktisk presisere noe du bevisst velger å misforstå, er at denne ordningen misbrukes i STOR skala. Denne ordningen koster isolert sett penger uansett hvordan du snur på det. Og når man ser på utbredelsen av pc'er i norske hjem, som er i verdenstoppen, så er man rett og slett kommet til et punkt der pengene kan brukes mer fornuftig. På folk som virkelig trenger dem. Skoler, psykisk helse, u-hjelp, you name it.

 

En grensen på 10000 er et bra første skritt, intensjonen med hele ordningen er jo å hjelpe folk med å lære. Siden man får en bra pc for 7000, så holder 10000 i massevis.

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så Staten vil altså få 160 millioner i økte inntekter grunnet endringene i Hjemme-PC ordningen. En stat som går med betydelige overskudd,  1000 milliarder overført til oljefondet. Altså inntektene til staten er betydelig høyere enn utgiftene som gjør at vi kan spare i oljefondet. Så nå får staten 160 millioner større overskudd i 2006.

5135204[/snapback]

Det at staten går med såpass stort overskudd er selvsagt alltid et stort tankekors når man ser på enkelte deler av "rikets tilstand", men det blir egentlig en helt annen diskusjon.

Nå kjenner jeg ikke til regjeringens nøyaktige strategi hva oljefondet angår men det vil være nærliggende å tro at disse 160mill du nevner(har ikke lest budsjettet selv ennå) er blitt prioritert til andre midler. Ved å kutte ned på en overdimensjonert ordning vil man da fortsatt kunne gi det tenkte tilbud samtidig som man da fikk 160mill mer å rutte med til andre ting (feks. fordyring og økning av offentlige utgifter som i de rødgrønne sitt tilfelle ;)).

Lenke til kommentar

Yes, regjeringen hadde fornuft nok til å innskjerpe ordningen, tross næringens "SV-tilpassede" retorikk de siste uker. Kunne ikke sagt meg mer fornøyd. Hele ordningen bør imnho avskaffes så snart som mulig.

 

Hvem kan nyte godt av denne ordningen? Fast ansatte. Med andre ord mennesker med en stabil arbeidssituasjon, mennesker som uten problemer kan finansiere sine PC-innkjøp eksternt, om de ikke klarer å spare før de kjøper.

 

På den andre siden har man bl.a. midlertidig ansatte, pensjonister, arbeidsledige og selvstendig næringdrivende. Disse skal så, gjennom sin skatteinnbetaling, subsidiere den førstnevnte gruppens innkjøp av PC?

Endret av anund
Lenke til kommentar

jeg er er bruker av dette systemet og er enig at kameraer og store tv skjermer ikke burde inngå men å si at 10000 holder er dustete.

jeg kjøpte en bærbar for 21000 for at jeg skal ha en 17 toms skjerm som jeg synes er minimum whist du sitter i flere timer i strekk foran den.

 

en kompis har kjøpt en av de bærbare maskinene til 10000 kr rett fra netshop og til prisen er den bra men den har en 14 toms skjerm som er plagsom i lengden.

 

dere sier også at en maskin til 10000 kr holder men si det til min mor som sitter på en ca 3 år gammel maskin som ikke var i toppklassen da heller.

det er en p3 600 med 256 meg ram og 20 gig disk og en 15 toms skjerm som nå ble byttet ut mot en 17 toms.

 

Hun syns den er så treg at hun gledet seg til at de skulle få et tilbud på jobben hennes etter nytår en gang.

sett dere foran en 3 år gammel standard pc og si det dere sier da ikke ellers.

 

ikke sammenlign en 3 år gammel topp pc men en vanelig treg sak da som dere mener er godt nok nå eller tenk dere når nye Windows kommer med flere krevende programmer på en billig pc med celeron.

Lenke til kommentar

Du fikk langt bedre pc enn p3 600 for 10k for tre år siden, så hvis du kjøpte den i november 2002 for den prisen gjorde du et veldig dårlig kjøp.

 

Eksempelet med kompisen din er også skivebom. Hvis han brukte hjemmepc ordningen, og behovet hans var bærbar, så får han bare innfinne seg med det han får. Og bærbare for 10k er bra for tida. Hadde han trengt større skjerm, så burde han valgt stasjonær.

 

Du misforstår også hele ordningen, meningen er å hjelpe folk med å lære seg databruk. Å kjøpe en maskin til 10k holder fint nå, jeg synes ikke synd på din mor fordi hun ikke kan få en ny maskin som koster mer enn 10k. Man skal ikke få 7800GT eller AMD X2 eller 20" lcd med denne ordningen, man skal få en helt midt-på-treet pc som for vanlige folk vil holde i 5år+.

 

Og som anund sa, ordningen hjelper også feil gruppe, hva med alle som ikke har fulltidsjobb eller er trygdede og kanskje hadde trengt pc-opplæring i større grad for faktisk å kunne få seg jobb? Nei, nå må vi få slutt på tenkingen om at denne ordningen er til for at du skal få deg fet pc. Det er den IKKE.

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
Hvem kan nyte godt av denne ordningen? Fast ansatte. Med andre ord mennesker med en stabil arbeidssituasjon, mennesker som uten problemer kan finansiere sine PC-innkjøp eksternt, om de ikke klarer å spare før de kjøper.

 

På den andre siden har man bl.a. midlertidig ansatte, pensjonister, arbeidsledige og selvstendig næringdrivende. Disse skal så, gjennom sin skatteinnbetaling,  subsidiere den førstnevnte gruppens innkjøp av PC?

5137498[/snapback]

Der tok du det på kornet!

 

Jeg er så enig; de aller fleste som har hatt tilbud om slike ordninger er i en situasjon der de selv faktisk har råd til å kjøpe en PC - hvis de bare vil.

 

At noen ikke får ut fingeren før de får en sponset sak er nok tilfelle, men som du skriver så er det ikke primært gruppen fast ansatte som faktisk trenger å lære seg PC-bruk.

Lenke til kommentar
pakken jeg har inneholder:

 

- maskin

- support (infocare pickup også)

- software

- opplæring

-forsikring

- skjerm

- høytalere

 

skal en dele alt på 10 000, så kan hver koste MAKS! 1500 ca, og likevel er vi ikke i mål.

 

Vel, - jeg tror de fleste kan være enig i at du får en helt ok pc i skjæringspunktet for pris/ytelse for 6-7000,- inkl OS, skjerm og billige høyttaler.

 

Ekstra garanti/support, forsikring (hvorfor skal forresten "vi" finansiere forsikring av utstyret ditt??) og en hjemme-versjon av office pakken koster fatisk ikke over 3000,- - så dette er på ingen måte urimelig.

 

Det som er litt "kjipt" her er at det vil utelukke de fleste bærbare maskiner. - Så grensen burde muligens være økt til 15000,- - men bortsett fra det er jeg iogforseg enig i innstramningene...

5098738[/snapback]

 

Veeel, så kan man jo diskutere hva man skal med en bærbar (til 15000) som _hjemme_ PC. Jeg synes det virker søkt at man MÅ ha en relativt dyr bærbar som hjemme pc for å lære seg data.

 

En annen ting er at mange som skal kjøpe PC på en slik ordning har alt gjort dette minst en gang tidligere. Tror nok den hylende bransjen vil komme opp med mer fleksible tilbud med oppgraderingspakker som fult ut tilfredstiller dagens krav. Selv om maskinene kjøpes gjennom firma vil de nye grensene antagelig tvinge frem at produsentene tilbyr garantiordninger som ligger mer på linje med forbrukerrettigheter. Dessuten, man må ikke ha 3 års on site support for hjemme pc.

 

Alt i alt tror jeg det bare er sunnt at ordningen strammes inn og beløpet høres på meg helt ok ut.

Lenke til kommentar

Dog stusser jeg litt over den delvis tilbakevirkende kraft som denne ordningen nå vil ha(Dersom jeg har forstått rett?). Det virker unødvendig tungvint og litt vel byråkratisk.

Selvfølgelig en ekstra smekk til de verste misbrukerne men unødvendig bry for de som ingikk i god tro og som ordningen primært var ment for.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
jeg er er bruker av dette systemet og er enig at kameraer og store tv skjermer ikke burde inngå men å si at 10000 holder er dustete.

jeg kjøpte en bærbar for 21000 for at jeg skal ha en 17 toms skjerm som jeg synes er minimum whist du sitter i flere timer i strekk foran den.

 

en kompis har kjøpt en av de bærbare maskinene til 10000 kr rett fra netshop og til prisen er den bra men den har en 14 toms skjerm som er plagsom i lengden.

 

dere sier også at en maskin til 10000 kr holder men si det til min mor som sitter på en ca 3 år gammel maskin som ikke var i toppklassen da heller.

det er en p3 600 med 256 meg ram og 20 gig disk og en 15 toms skjerm som nå ble byttet ut mot en 17 toms.

 

Hun syns den er så treg at hun gledet seg til at de skulle få et tilbud på jobben hennes etter nytår en gang.

sett dere foran en 3 år gammel standard pc og si det dere sier da ikke ellers.

 

ikke sammenlign en 3 år gammel topp pc men en vanelig treg sak da som dere mener er godt nok nå eller tenk dere når nye Windows kommer med flere krevende programmer på en billig pc med celeron.

5137780[/snapback]

 

Dersom du må ha 17" bør du heller få briller hos arbeidsgiver, det har du krav på.

Du får forøvrig Bærbare med 17" for 10k nå så kompisen din gjorde nok ikke noe knallkjøp.

Dersom du ha bærbar "hjemme PC" trenger du da egentlig hjemme pc?

Dersom man for 3 år siden kjøpte en PIII 600 for den prisen gjorde man et dårlig kjøp den gang.... også.

Når det er sagt var det mange dårlige pakker som ble levert, typisk kamuflert med høytalere, kameraer og annet man ikke trenger eller slev kan suplere med.

Jeg tror grensen vil føre til at mange leverandører må skjerpe seg og man blir kvitt alt rasket som ikke har noe i en slik avtale å gjøre.

Moren din kan jo f.eks spare en del ved å kutte ut skjerm. Jeg er sikker på slike løsninger vil komme med den nye grensen da mange har datautstyr fra før.

Lenke til kommentar
Denne ordningen er de databransjen som tjener mest på. Hele skattefordelen går rett i lomma på forhandlere som tar seg betalt for finansiering, support mm (dette er jo kredittkjøp over lengre tid. Som student har jeg selv måttet kjøpe mine PCer kontant og uten skattefradrag, det kan andre gjøre også. Bruk heller pengene på datautstyr og bredbånd til arbeidsledige.

5099114[/snapback]

 

Nå tror jeg du skal få fakta på bordet før du slenger ut slike påstander. Jobber i en bedrift som leverer HjemmePC avtaler (ikke bare det da :p) HjemmePC caser er mye arbeid og fortjenesten er ikke så stor som du tror. Når f.eks 100 stykker skal ha maskin + div ustyr så går det mange konsulent timer før man klarer å få skreddersydd en case til bedriften. I tillegg kommer support, som kundene er flittig å benytte seg av.

 

Men når det skal være sagt så skjønner jeg godt av staten vil skrenke inn på dette tilbudet. Det blir misbrukt til de grader. Da vi internt kjørte hjemmepc case kjøpte mange 50" plasma. Hadde det ikke vært for at jeg bare har lærlinge lønn og allerede kjøpt pc til 30k skulle jeg også tatt en plasma skjerm.

 

Men 10000,- syns jeg kanskje kan bli litt knapt, 12-13000 tror jeg ville passe mye bedre.

Lenke til kommentar

Nå begynner jeg å gå tom for argumenter. Jeg har bare tenkt å oppsummere mine argumenter for å opptrettholde en ordning med et høyere beløp, en det som er foreslått.

 

Først til Mad_Arab sorry hvis jeg jeg var ufin i innlegget om misbruk. Det var ikke meningen å tråkke på noen, min tanke var bare å vise at alle ordninger kan misbrukes.

 

Så min oppsummering for å ikke endre ordningen.

 

Dette er en skattelette innrettet mot en gruppe som sjelden får skattelette, lønnstakere som betaler sin skatt hver måned. Og som har liten mulighet til skatteplanlegging.

 

Dette er en ordning som ikke er dyr for staten, tapte skatteinntekter på 160 millioner.

 

Snittpris for utstyr i en ikke misbrukt Hjemme-PC ordning er 20 - 25k. Syns forsåvidt diskusjonen om 10k PC er bra nok eller ikke, minner meg mye om du har behov for en stor "Mercedes" her i landet når en liten Corsa går fort nok på våre veier. Hvorfor skal valgmuligheten bli så innskrenket.

 

Misunnelses argumentet liker jeg heller ikke, når ikke jeg som student kan få skal heller ikke andre ha denne mulighten. Vil bare få påpeke at det finns mange ordninger om støtteordninger for svake grupper.

 

Jeg tror at en bedrift på vegne av ansatte kan fremforhandle bedre avtaler for en PC enn hver enkelt klarer. Så jeg kjenner meg ikke igjen i at databransjen skor seg på dette.

 

Men jeg respekterer at andre har andre meninger enn meg, synd at jeg ikke klarer å overbevise dere. Men det er vel det som gjør det interresant å diskutere på forumer.

 

Skal i møter til uka for å vurdere om vi skal kjøre en Hjemme-Pc ordning i vår bedrift i feb. 2006. Skal ha med meg mange av argumentene som har kommet her og se hva vi kan få til.

Endret av Ronnie
Lenke til kommentar
Snittpris for utstyr i en ikke misbrukt Hjemme-PC ordning er 20 - 25k.

Men hvorfor er snittprisen din så høy når man faktisk får utstyr til langt lavere pris? Jeg så et "hjemmePC" tilbud for..tja..1-2 år siden og jeg likte overhodet ikke de prisene som ble lagt frem. De virket langt høyere enn det som jeg oppfatttet som vanlig markedspris på den tiden. Det lille merket som stod på maskinene var nok én av grunnene til at de var så dyre. Andre årsaker til at de var dyre kan jeg bare spekulere i.

Syns forsåvidt diskusjonen om 10k PC er bra nok eller ikke, minner meg mye om du har behov for en stor "Mercedes" her i landet når en liten Corsa går fort nok på våre veier. Hvorfor skal valgmuligheten bli så innskrenket.

Grunnen er vel at de fleste føler at det overhodet ikke er statens oppgave å hjelpe deg til å få en" Mercedes". Dersom staten feks. ser det som sin oppgave å få deg fra A til B er det ingenting som tilsier at du må komme fra A til B i luksus.

Misunnelses argumentet liker jeg heller ikke, når ikke jeg som student kan få skal heller ikke andre ha denne mulighten. Vil bare få påpeke at det finns mange ordninger om støtteordninger for svake grupper.

5139111[/snapback]

Det er jeg enig i. Slike argumenter oppfatter jeg også som relativt svake.

Lenke til kommentar

Jeg hadde forsåvidt tenkt å ikke skrive noe mer, men jeg klarer ikke å la være når du spør. Jeg skal prøve å svare så godt jeg kan.

 

Som du sikkert har skjønt så sitter jeg i et hjemme-pc utvalg i min bedrift, vi har ca. 3000 ansatte og forhandler pc pakker med den ansatte mengden bak oss.

 

Så hva er det i en pakke til 20 - 25k. Vi velger aldri topp komponentene men ofte det som ligger like under.

En PC til ca. 15k. (Intel d830, 7800 gtx, 2 gb ram, 500gb til 1 tb lagringsplass) programvare ca. 2 - 3 k, skjerm ca. 3 - 6k kommer an på størrelsen, skriver, ekstra garanti 3 år på alle komponenter, support, tekniker hjem ved feil, levert hjem på døra, 1 mnd DOA, dette ligger på fra 20 - 25k etter hva som bestilles.

 

I alle sammenligner så har vi en pris på maskinen som ligger godt under alle webshopper, elkjøp eller andre. Dette sjekker jeg.

 

Så var det bilde mot bilen, ja vi velger nok Mercedes, men ikke Ferrari eller Porsche eller noe sånt. (Jeg har jo lest tråder her om PC til 40 k, med SLI og annet) Og jeg har ikke annet argument enn at vi mener at en god, bra PC er bedre for opplevelsen av databruk enn en "Corsa". (ingenting galt om Opel Corsa, det er bare et bilde) Mange ansatte har jo barn, ungdommer som nok setter pris på dette.

 

Så hvorfor skal Staten støtte dette, da er vi nok tilbake til hvorfor hele ordningen ble satt iverk. Ønsket var jo at flere skulle få en positiv opplevelse når de skulle inn i det digitale samfunnet. Vi har også mange ansatte som bruker PC i jobb ikke bare kontorrotter, men konstruktører, programmerere, hardkodere, videoredigerere og andre som setter høye krav til maskinen. Hvis du mener dette er misbruk av Statens midler så må jeg jo bare akseptere det. Men igjen tapte skatteinntekter på 160 millioner er ikke store skatteletten. Og mange andre grupper i samfunnet har større overføringer en dette, selv om de er friske og arbeidsføre. Kan jo minne om bøndene som får 20 milliarder overført fra Staten.

 

Ronnie

Endret av Ronnie
Lenke til kommentar

Det jeg faktisk synes er verst med den nye ordningen er at "kommunikasjon" fjernes. Jeg kjenner ikke mange som har pc men ikke bredbånd eller oppringt nettilgang. For hva i all verden skal man med en pc i dag uten tilgang til internett? De fleste vil nok være enige at dét er ganske poengløst, men at det er utvilsomt kompetansehevende å kunne lære seg nettvett etc.

 

Apropos: Bredbånd koster fort gjort 15 000,- over tre år. Er det rart at snittprisen på en hjemmepcavtale lå på rundt 25 000,- da?

Lenke til kommentar

Leste litt til om denne nye ordningen og det viser seg jo at 10k(eller egentlige 280kr/mnd) ikke er makspris på PC, men det største beløpet som kommer inn under bruttolønnsavtalen. Her legger man opp til at bedrift/ansatt fikser det over 10k på andre måter. F.eks kan man forestille seg at man går med på en mindre "lønnsreduksjon" mot at bedriften subsidierer alt over 10k, jeg vet ikke nøyaktig hvordan skattereglene er, men man kan sikkert finne en gunstig vei utav dette.

 

Det som må være mest frustrerende for mange ansatte og bedrifter er at man skal skatte for mobiltelefoner/PCer man tar med hjem. Dette er en lite gjennomtenkt misunnelsespolitikk som kommer til å ramme mange bedrifter. En del bedrifter har f.eks ordninger der ansatte skal ha en slags vaktordning og derfor trenger slikt utstyr hjemme. Sef kan man kompensere lønnsmessig, men uansett en lite gjennomtenkt skatteforslag fra den forrige regjeringen og som den nye av forskjellige årsaker ikke ser ut til å ha forstått. Dette er hva vi betaler for å nesten utelukkende ha ett storting/regjering som enten har vært statsansatte hele livet eller som aldri har vært yrkesaktive utover politikken.

Lenke til kommentar
Leste litt til om denne nye ordningen og det viser seg jo at 10k(eller egentlige 280kr/mnd) ikke er makspris på PC, men det største beløpet som kommer inn under bruttolønnsavtalen. Her legger man opp til at bedrift/ansatt fikser det over 10k på andre måter. F.eks kan man forestille seg at man går med på en mindre "lønnsreduksjon" mot at bedriften subsidierer alt over 10k, jeg vet ikke nøyaktig hvordan skattereglene er, men man kan sikkert finne en gunstig vei utav dette.

 

Det som må være mest frustrerende for mange ansatte og bedrifter er at man skal skatte for mobiltelefoner/PCer man tar med hjem. Dette er en lite gjennomtenkt misunnelsespolitikk som kommer til å ramme mange bedrifter. En del bedrifter har f.eks ordninger der ansatte skal ha en slags vaktordning og derfor trenger slikt utstyr hjemme. Sef kan man kompensere lønnsmessig, men uansett en lite gjennomtenkt skatteforslag fra den forrige regjeringen og som den nye av forskjellige årsaker ikke ser ut til å ha forstått. Dette er hva vi betaler for å nesten utelukkende ha ett storting/regjering som enten har vært statsansatte hele livet eller som aldri har vært yrkesaktive utover politikken.

5142258[/snapback]

 

Må innrømme at jeg ikke har studert de nye reglene men stusser på det du skriver om at ansatte skal skattlegges for å ta med seg PC/Mobil med hjem. Jeg kunne jo selvsagt betale skatt for dette men måtte samtidig kreve nøyaktig det samme i avdrag da dette er utstyr jeg trenger i hjemmekontor, på reise osv. Å betale for dette er jo det samme som å betale skatt for å være ansatt og det syens jeg er i drøyeste laget.

Lenke til kommentar
Misunnelses argumentet liker jeg heller ikke, når ikke jeg som student kan få skal heller ikke andre ha denne mulighten. Vil bare få påpeke at det finns mange ordninger om støtteordninger for svake grupper.

5139111[/snapback]

Det er jeg enig i. Slike argumenter oppfatter jeg også som relativt svake.

5139685[/snapback]

 

Poenget er vel at det ikke er noen som subsidierer arbeidstakerne uansett. De subsidierer seg selv. Og i tillegg til å subsidiere seg selv må de betale for subsidieringsprosessen for å få subsidiert seg selv. Vil dere absolutt snu alt på hodet kan vi jo like greit innføre 100% beskatning, og så kan staten "subsidiere" alle med 50% av bruttoinntekt pluss evt. mer for de som i dag betaler mindre enn 50% skatt. Vi kommer ut med nøyaktig samme beløp, minus administrasjonskostnadene for å kreve inn alle pengene og betale dem ut igjen til de samme personene.

Dette har ingenting med misunnelse å gjøre (iallfall ikke fra min side). Synes bare det er underlig at å skufle penger ut og inn i lommeboken til folk kan lokke frem det bredeste Colgate-gliset og få dem til å tro at andre er misunnelige.

Det eneste fornuftige med ordningen er eventuelt den effekten den faktisk har til å tiltrekke NYE pc-kjøpere som ellers ikke ville kjøpt på egen hånd. Selv stiller jeg meg tvilende til at det er mange, uten at jeg har noen som helst backup på det. Det vil vel med tid og stunder inngå i en eventuell evaluering av ordningen.

 

Og til dere som tror at staten går med kjempeoverskudd... Det gjør den overhodet ikke. Den går faktisk med gigantunderskudd. Problemet er at overføringen mellom to aktivaposter, naturressurser og finansielle aktiva, skjer via en post i "resultatregnskapet" om man vil.

Lenke til kommentar
Så hvorfor skal Staten støtte dette, da er vi nok tilbake til hvorfor hele ordningen ble satt iverk. Ønsket var jo at flere skulle få en positiv opplevelse når de skulle inn i det digitale samfunnet. Vi har også mange ansatte som bruker PC i jobb ikke bare kontorrotter, men konstruktører, programmerere, hardkodere, videoredigerere og andre som setter høye krav til maskinen. Hvis du mener dette er misbruk av Statens midler så må jeg jo bare akseptere det. Men igjen tapte skatteinntekter på 160 millioner er ikke store skatteletten.

 

Jeg vil tro det er rimelig å anta at konstruktørene, programmererne, hardkoderne, videoredigererne og de andre du refererer til faktisk allerede har opplevde den "positive opplevelsen når de skulle inn i det digitale samfunnet". Hvis ikke vil jeg tro bedriften har et relativt omfattende problem. At det er misbruk av Statens midler å la dem omfattes av pc-ordningen burde derfor være ganske så klart. At beløpet er relativt lite betyr bare at man bare tisser litt i buksen for å holde varmen i stedet for å tømme blæren. Særlig lurt er det ikke uansett.

 

Og mange andre grupper i samfunnet har større overføringer en dette, selv om de er friske og arbeidsføre. Kan jo minne om bøndene som får 20 milliarder overført fra Staten.

5139981[/snapback]

 

Uten at jeg skal støtte overføringer til bønder eller hvemsomhelst synes jeg dette minner mer om et misunnelsesargument enn hva jeg har sett tidligere i diskusjonen.

Håper jeg ikke fremstår som altfor provoserende her, og vi gjerne si at jeg godt forstår at man kan bli frustrert når man mister rettigheter man har hatt tidligere, men forsøk å huske at det til syvende og sist er dere som må betale for rettigheten uansett. (Ref. tidl. poster)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...