Gå til innhold

Dødsstraff for kriminelle, allmennpreventivt


Anbefalte innlegg

klilleng, egentlig ikke. Det er visstnok to typer jøder: - de som tror/praktiserer jødedommen, og - de som er av jødisk "avstamning". Sistnevnte kan selvsagt være kristne, muslimer eller ateister for den del.

5116496[/snapback]

 

Hvis du ikke tror på jødedommen, så er du vel heller ikke jøde. Eller mener du at de har et eget jødegen eller noe slikt?

 

Om du er av kristen avstamning, så vil du vel ikke regne deg for å være en kristen ateist?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
klilleng, egentlig ikke. Det er visstnok to typer jøder: - de som tror/praktiserer jødedommen, og - de som er av jødisk "avstamning". Sistnevnte kan selvsagt være kristne, muslimer eller ateister for den del.

5116496[/snapback]

 

Hvis du ikke tror på jødedommen, så er du vel heller ikke jøde. Eller mener du at de har et eget jødegen eller noe slikt?

 

Om du er av kristen avstamning, så vil du vel ikke regne deg for å være en kristen ateist?

5116568[/snapback]

 

selvfølgelig kan man være jøde uten at man er religøs. En betraktes fortsatt som jøde om man er "medlem" av en folkegruppe som praktiserer jødedommen.

Jøder har også en egen kultur noe som også skiller en jøde fra resten, uten at den jøden trenger å være religøs.

 

På lik linje som i Norge og kristendomen, så blir man regnet som jøde om din mor er jøde, eller om du har konvertert. Førstnevnte sier ingenting om personen er religøs.

I Norge kan man selvfølgelig melde seg ut av statkirken og f.eks. inn i human etisk forbund, og blir dermed regnet som ikke-kristen. Dette ser jeg for meg blir litt vanskeligere for jødene.

Lenke til kommentar
Hva med kvinner som spontanaborterer? Skal de tiltales for uaktsomt drap? Det er tross alt deres kropp som fjerner fosterets muligheter for å overleve. Men det får kanskje være et eget emne, ja.

 

Jeg bare lurer: Er det mange av dere som er for dødsstraff som også er såkalt kristne? Jeg liker at jødene i USA både er for dødsstraff og kaller seg kristne. Jøder, sier jeg. Jøder!

5115399[/snapback]

Spontanabort er naturlig. Ferdig med saken.

 

Jeg er kristen. Jeg er for dødsstraff. Ikke fordi jeg er kristen, jeg ville vært for dødstraff som humanist eller hva jeg ellers ville vært. Some t kristent synspunkt kan man si at det er for vansklig for menneskeheten å dømme - at man heller overlater dommen til Gud. Dødstraff.

Lenke til kommentar
selvfølgelig kan man være jøde uten at man er religøs. En betraktes fortsatt som jøde om man er "medlem" av en folkegruppe som praktiserer jødedommen.

Jøder har også en egen kultur noe som også skiller en jøde fra resten, uten at den jøden trenger å være religøs.

 

På lik linje som i Norge og kristendomen, så blir man regnet som jøde om din mor er jøde, eller om du har konvertert. Førstnevnte sier ingenting om personen er religøs.

I Norge kan man selvfølgelig melde seg ut av statkirken og f.eks. inn i human etisk forbund, og blir dermed regnet som ikke-kristen. Dette ser jeg for meg blir litt vanskeligere for jødene.

5117146[/snapback]

 

Så hvis du tilfeldigvis er født jøde, må du bare pent finne deg i å være jøde resten av livet, selv om du konverterer til f.eks. Islam?

Lenke til kommentar

Mitt syn er at to feil gjør ikke en rett.

 

Ingen er heller født med rettigheter fra naturens side, kun funksjoner, dette er et menneskeskapt begrep, dermed har heller ingen regjering i realiteten annet en virtuelle rettigheter til å straffe et individ.

 

F.eks ingen er skapt med livets rett, men alle er skapt med en instinktiv naturskapt/biologisk funksjon for å forsvare sitt eget liv skulle det bli truet.

Dermed har f.eks en skapning nærmest rett til å forsvare sitt eget liv fra naturens side, men ikke nødvendigvis en medfødt rett til å leve i første omgang, det styres kun av tilfeldigheter og evolusjon.

 

Tror neppe det ville vært mere kriminalitet / mord med f.eks anarki her i verden, for da ville frykten for direkte hevn og sjansen for å bli offer for hevn hvis du f.eks drepte noen vært mye større en sjansen for å få dødsstraff av et straffesystem.

 

Ved anarki ville folk vært mye mere forsiktige.

Det er heller ikke mindre kriminalitet, mord, voldtekt osv i dag i forhold til folketall enn det var for f.eks 1000 år siden når lovene ikke var så utviklet i detalj som per i dag, tvert i mot, det var mindre kriminalitet pr. hode. Mindre voldtekt, mindre pedofili, minde mord, mindre krig.

 

I dag er alt pakket pent inn i byråkrati, lover, medier, som får alt til å se pent og "autoritært" ut, og lurer oss til å tro at vi lever i en saklig verden/samfunn, noe vi ikke gjør.

 

På bakgrunn av det, er jeg i mot dødsstraff, og for naturlig menneskelig hevn.

 

Når noen begår noe galt ovenfor en annen, er det i dems funksjon som skapning/liv å forsvare seg eller hevde seg/advare (hevn), og ikke staten sin jobb.

 

Når staten utfører dødsstraff, ligger det ingen personlige eller natur-funksjonelle behov/motiv/instinkt som forsvar/hevdelse av teritorium

bak annet en system-kontroll, dermed blir det like mye kynisk og unaturlig mord som den de utfører henrettelsen ble tatt for i første omgang.

 

Når det er sagt, så tar jeg utgangspunkt i denne saken fra et eksternt biologisk synspunkt / mennesket som skapning/rase, og ikke fra ett internt samfunns-synspunkt. (Litt ala "hvis en alien-versjon av David Attenborough skulle laget en dokumentar om dyrerasen menneskene fra skipet sitt som svever over jorden".)

Endret av Mr.Locke
Lenke til kommentar
En gang jøde, alltid jøde.. Hm.. har vi hørt dette før?

5118591[/snapback]

 

Nå satte jeg faktisk å ventet på dette, og må si jeg ikke har noe i mot hverken jøder, kristne eller ateister for den saks skyld.

Håpet også at du kanskje så litt av ironien min i innlegget, selv om det var veeldig dårlig skrevet.

Dette begynner også å skli veldig offtopic ;)

Lenke til kommentar
Kristne som er for dødsstraff er dårlige kristne.

5117983[/snapback]

 

<off-topic>

Alle kristne dårlige krisnte. De godtar og støtter et verdensomfattende fenomen/ en tro som har gjennom tidene skapt mere menneskelig ødeleggelse, krig og undertrykkelse enn godt/godhet sett i helthet.

 

De fleste lærer også barna sine i ung alder om kun de gode sidene ved troen, Gud, miraklene osv. og unnlater å fortelle om de ødeleggende konsekvensene religion har hatt i nærmest dans-på-roser-eventyr-stil.

</off-topic>

Endret av Mr.Locke
Lenke til kommentar
,mens andre påstår at religion er skyld i 95% av alle krigene uten å nevne kilder. Ingen er perfekte

5118936[/snapback]

 

Skjerp deg. Du unnlater å fortelle at du også har ignorert kilder du har fått levert. Å ikke få kilder er ikke det samme som å avvise/ignorere de kilder du har fått.

At du sitter her og drar over ting fra en helt annen tråd for lenge siden kun basert på personen som svarer (meg) er nærmest en forfølgelse av en annen bruker på forum, pass deg.

Endret av Mr.Locke
Lenke til kommentar
,mens andre påstår at religion er skyld i 95% av alle krigene uten å nevne kilder. Ingen er perfekte

5118936[/snapback]

 

Skjerp deg. Du unnlater å fortelle at du også har ignorert kilder du har fått levert. Å ikke få kilder er ikke det samme som å avvise/ignorere de kilder du har fått.

At du sitter her og drar over ting fra en helt annen tråd for lenge siden kun basert på personen som svarer (meg) er nærmest en forfølgelse av en annen bruker på forum, pass deg.

5119036[/snapback]

Hvor og hvordan i all verden skulle en gjeng med anarkister få til en real krig?

Lenke til kommentar
Kristne som er for dødsstraff er dårlige kristne.

5117983[/snapback]

For en gangs skyld er jeg enig med deg. Kristne som er for dødsstraff har ikke lest nok i NT. Ofte forfekter de i tillegg verdier fra GT, som har andre navn som «den gamle pakten» og «jødenes bok». Blir man kristen av å følge GT? Nei.

 

Dette var ikke ment som religiøs kritikk i utganspunktet (jeg er selv kristen), men heller som et synspunkt på dødsstraff i det konservative USA.

Lenke til kommentar

Den kaolske kirke sier vel at dødsstraff er lov i de mest ekstreme tilfeller der det ikke kan forsvares å ikke henrette personen. Den katolske kirke er i mot dødstraff av den typen de har i USA, men de vil ikke avskaffe den helt. Jeg tviler sterkt på at kardinalene og den avdøde paven(personlig i mot dødsstraff) var dårlig kristne selv om den katolske kirke er kjent for å ha litt kontroversielle meninger

Lenke til kommentar

Dødstraff er beire enn livstid fordi de kåner samfunnet for mangen påkjenningar...vi slepp og ha svære fengsel for alle fangane (for det er veldig mangen fangar)

 

Vi må jo soklart begrense kem som får denne straffa...burde derfor ha ei eiga grupp i politiet som paste på at bevisa ikkje var fingra me o.s.v.

 

Eg meiner desse forbrytelsane burde vert nesten automatisk dødsstraff

 

Konemishandling

Valdtekt

Drap

Lenke til kommentar

Dødsstraff for konemishandling? Show no mercy....

 

Dødstraff er beire enn livstid fordi de kåner samfunnet for mangen påkjenningar...vi slepp og ha svære fengsel for alle fangane (for det er veldig mangen fangar)

 

1. MÅ du skrive dialekt?

2. Hvilke påkjenninger? Du sier påkjenninger i flertall, dermed er det flere enn at den dømte tar opp to kvadratmeter plass i et fengsel?

3. Vi slipper ikke å ha svære fengsel selv om vi lar staten avlive de verste forbryterne. De fleste som sitter inne sitter ikke inne for drap, vil jeg tro. Heller økonomisk vinningskriminalitet, narkotika, tyveri osv. Dessuten er dette et dårlig argument! Er det det eneste argumentet du har? At man skal la staten ta livet av sine egne innbyggere for å spare plass??!?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...